Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator slår av själv vid uppstart när den är kall


habbeli

Rekommendera Poster

Ok, jag tänkte ju på dom 5 tomma PCI-platserna som finns men det är då bara till extrakort och inte grafikkort. Som sagt man lär sej, man lär sej. :lol:

Men det här med DDR och DDR2 då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Jaha, vad ska det då vara för nåt som gör mitt nuvarande kort slöare tro :unsure::unsure::unsure:

Drivrutinerna ska vara dom rätta och sista....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räta ut det här frågetecknet också tack. Visst ska väl 4650-kortet vara vassare och bättre än 9550-kortet vad jag kan förstå :blush:

ELLER är det tvärtom, då förstår jag ju varför datorn var piggare förut :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm enl. denna lista på Tom's Hardware så hamnar 9550 nästan i botten och ditt senaste kort 4650 nånstans i mitten http://www.tomshardw...ard,2964-7.html

 

Finns en annan lista också, där grafikkorten listas efter poäng och prestanda, men tycker det verkar ganska klart ändå?

 

Har du gått in på AMD och hämtat senaste Catalyst s/w v.11.8 inkl. drivrutiner?

http://support.amd.c...SupportHub.aspx

Kommer snart en version 11.9

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till det kan man väl tillägga att vid normal användning som surfning och start av Windows så har grafikkortet ingen påverkan alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja då vet jag inte vad som står på, någonting har hänt eller hände i samband med att jag bytte grafikkort. Är det någon som har tid och lust att kolla igenom min burk med nåt bra hjälpmedel så är jag mycket tacksam :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bara för att uppdatera statusen lite, vilka problem upplever du nu att det är med din dator, eller verkar allt fungera som det skall?

 

Om du tycker att datorn verkar slöare/långsammare än tidigare - kan du ge exempel på när och vad?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är lite slöare än tidigare, lite svårt att sätta fingret på men helheten av datorn känns lite slöare än förut. En sak som jag direkt reagerar på är att när jag öppnar favoriter så får jag vänta en bra stund på att det fönstret blir färdigladdat och för jag in muspekarn i fönstret medan det laddas så fryser musen fast där tills det är färdigladdat. När jag sitter och tänker efter här så märks nog slöheten mest i just att öppna olika flikar och sidor, även internetsidor. Mina bilder får jag också vänta lite på om jag öppnar dom, det har inte varit så här förut så jag är lite smått fundersam vad det är som spökar :blush::P

Jag sitter på Telias bredband ADSL 12-30Mb och enligt bredbandstesten så ligger jag där också, runt och ofta över 30 på mottagna filer och runt 7-8-9Mb på skickade och ca.20ms i svarstid :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen, fast jag har ju egentligen inte tillfört något...:rolleyes:

 

Nu har jag inte följt med alla turerna riktigt och speciellt inte i din andra tråd, men möjligen kanske det är någon process som arbetar lite mer i bakgrunden och använder en hel del CPU.

 

Kör du på Windows XP Servicepack 3?

Vilken version av Internet Explorer (om det är den du använder), är det IE8?

Hur mycket minne har du i datorn?

 

Starta om datorn och vänta några minuter till systemet stabiliserat sig med laddning av div. tjänster, processer och kontroll av antivirus uppdateringar.

 

Sedan innan du startar något program själv, så kan du öppna aktivitetshanteraren (högerklicka på aktivitetsfältet) och kolla längst ned på hur mycket totalt CPU i % som används.

Hur många processer är det igång och är det någon process som verkar dra onormalt mycket CPU-kraft (klicka på Processfliken)?

 

När datorn står i idle mode dvs. i princip inte arbetar med något så bör CPU användning ligga och pendla kanske mellan 3-7% eller nåt, men ligger detta konstant på en hög nivå så blir allt segt när du skall göra något annat.

 

Du kan ju ha aktivitetshanteraren igång när du sedan öppnar webbläsaren och öppnar favoriterna, för att se vilken process som rusar iväg, givetvis så bör ju IE använda lite mer CPU "kraft" just när den startar och när du gör något aktivt med denna...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just om det är att öppna nya webbsidor kan det vara AVGs Online Shield och/eller LinkScanner (om nu de två delarna finns i gratisvarianten). Pröva med att inaktivera dem i AVGs program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen, fast jag har ju egentligen inte tillfört något...:rolleyes:

 

Nu har jag inte följt med alla turerna riktigt och speciellt inte i din andra tråd, men möjligen kanske det är någon process som arbetar lite mer i bakgrunden och använder en hel del CPU.

 

Kör du på Windows XP Servicepack 3?

Vilken version av Internet Explorer (om det är den du använder), är det IE8?

Hur mycket minne har du i datorn?

 

Starta om datorn och vänta några minuter till systemet stabiliserat sig med laddning av div. tjänster, processer och kontroll av antivirus uppdateringar.

 

Sedan innan du startar något program själv, så kan du öppna aktivitetshanteraren (högerklicka på aktivitetsfältet) och kolla längst ned på hur mycket totalt CPU i % som används.

Hur många processer är det igång och är det någon process som verkar dra onormalt mycket CPU-kraft (klicka på Processfliken)?

 

När datorn står i idle mode dvs. i princip inte arbetar med något så bör CPU användning ligga och pendla kanske mellan 3-7% eller nåt, men ligger detta konstant på en hög nivå så blir allt segt när du skall göra något annat.

 

Du kan ju ha aktivitetshanteraren igång när du sedan öppnar webbläsaren och öppnar favoriterna, för att se vilken process som rusar iväg, givetvis så bör ju IE använda lite mer CPU "kraft" just när den startar och när du gör något aktivt med denna...

 

Mvh

 

Windows XP med SP3. IE8 och 2Gb ramminne av värre sort.

När jag inte gör nåt med datorn så står den på en väldigt låg nivå, runt 2-5% men jag swer nu att så fort jag gör nåt med en internetsida om jag så bara uppdaterar / laddar om den så går CPU:n i taket en bra stund. Det är kanske där vi ska söka felet ;)

38 prosesser är igång efter en omstart och där ser jag att det finns flera dubletter, alltså två eller tre med exakt samma namn, ska det vara så? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just om det är att öppna nya webbsidor kan det vara AVGs Online Shield och/eller LinkScanner (om nu de två delarna finns i gratisvarianten). Pröva med att inaktivera dem i AVGs program.

LinkScanner har jag men inte den andra. Provade att stänga av LinkScanner men ingen skillnad vad jag kunde se :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag inte gör nåt med datorn så står den på en väldigt låg nivå, runt 2-5% men jag swer nu att så fort jag gör nåt med en internetsida om jag så bara uppdaterar / laddar om den så går CPU:n i taket en bra stund. Det är kanske där vi ska söka felet wink.gif

38 prosesser är igång efter en omstart och där ser jag att det finns flera dubletter, alltså två eller tre med exakt samma namn, ska det vara så?

 

Jo så kan det vara och verkar normalt.

Det jag menade att du också skulle göra, att samtidigt titta efter någon specifik process som drar iväg, just då.

 

Ex. om du Klickar 2 ggr. på CPU i processfönstret, så sorteras processerna efter mest CPU användning med den högsta överst och då ser du direkt vilken det är som drar iväg.

Är det endast IE8 så är ju allt normalt, men det kan ju vara som Celilia säger också i inlägg#39

 

Systemets vänteprocess, är den hög så är det bra, för då arbetar inte datorn med något speciellt mycket - nästan i idle mode - vänteprocess som sagt och i mitt fall 96% och CPU anv. 4%

 

post-73434-0-78186100-1317422288_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon förändring om du startar IE utan att några tillägg är igång?

Så här:

Start - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Internet Explorer (inga tillägg)

 

Du har ju Firefox också. Beter sig datorn likadant om du använder den i stället för IE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jahapp, nu har jag luskat och provat och grejjat lite mera. Det är IE som går i taket och står kvar där några sekunder och allting liksom fryser fast, när det väl släpper så går CPU:n upp i 100% några gånger till innan allt lugnar sej och sidan är färdigladdad :blink:

Så här har inte datorn gjort tidigare och det hjälper inte att köra utan tillägg heller.

Firefox tog jag bort för ganska länge sen, trivdes inte med den. Vad rekomenderas för webbläsare i dag som är liten och snabb? Många pratar om Google Crom men även Firefox. Opera är väl ett annat alternativ tror jag men vad säger ni som kan sånt här?

Jag sitter ju och harvar på med XP:n men funderingar finns ju så klart på Windows 7, vad är minimikraven på datorn för att 7:an ska gå klockrent? Jag har ju en 2,8+ AMD-prosessor 2,0 Gb Kingstone Extreme DDR ramminne så jag tycker väl att det ska räcka :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter ju och harvar på med XP:n men funderingar finns ju så klart på Windows 7, vad är minimikraven på datorn för att 7:an ska gå klockrent? Jag har ju en 2,8+ AMD-prosessor 2,0 Gb Kingstone Extreme DDR ramminne så jag tycker väl att det ska räcka :P
Windows 7 har högre krav än XP i alla fall. När det gäller mängden RAM-minne räcker det till men jag vet inte hur Windows 7 fungerar på en single-core processor.

 

Har du funderat på att installera om XP?

 

Personligen använder jag Firefox för att jag gillar att ha möjligheten att anpassa den med smarta funktioner. Det är bara att pröva om du gillar Chrome eller Opera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst har jag funderat på att ominstallera XP:n men det lutar väl åt att det får bli 7:an i stället :)

Nån fler som vet hur det funkar med Windows 7 tilsammans med en single-core processor? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det ska inte vara några problem. Här kan du se vad Microsoft säger att det krävs för att köra Win 7.

 

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/system-requirements

 

Angående Internet Explorer, har du funderat på att installerat IE 9 för att se om det blir någon skillnad?

 

Tack för länken, ska kolla vad dom skriver. Nej jag har inte funderat på IE9 men det kanske är ett alternativ =) Men vänta nu,,,,går IE9 att köra i XP:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken, ska kolla vad dom skriver. Nej jag har inte funderat på IE9 men det kanske är ett alternativ =) Men vänta nu,,,,går IE9 att köra i XP:n?

Hittade svaret själv, det går inte att köra IE9 i XP:n , jag måste först installera Win 7 :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Windows 7 så kör Windows 7 Upgrade Advisor för att få reda på om det finns några kända kompatibilitetsproblem mellan datorn och Windows 7. Se till att ansluta och ha igång skrivare och annan hårdvara som du använder då och då.

http://www.microsoft.com/downloads/sv-se/details.aspx?familyid=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15&displaylang=sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...