Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator slår av själv vid uppstart när den är kall


habbeli

Rekommendera Poster

När tempen stiger så blir den stabil, eller , den kan slå av själv någon enstaka gång efter nån timmes användning. Jag har haft lös processorn och minnen samt grafikkort i hopp om dålig kontakt men den blir bara tokigare ju mer jag håller på. Nu får jag starta om den minst ett tiotal gånger innan den börjar funka. Datorn klipper inte strömmen till tangentbordet (grön lampa lyser)men Num-Lock och Caps-Lock funkar inte. Skärmen går ner i viloläge och startknappen på datorn lyser också. Burken innehåller Moderkort: AS Rock K7VT4A+ AMD DDR2

Processor: AMD Sempron 2800+ 2,00GHz

Minnen: 2,00GB Kingston (värre sort)

450W Nätaggregat

Jag tog tempen på den också så jag skickar med en skärmdump.

Vad tror ni som kan det här, vad ska jag göra i första hand?

Nähä, nu var ju dumpen i fel format,,,äsch skit också.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej! :)

 

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se däär, se däär, ska kolla upp det genast!

 

Näe, nu har jag "lusläst" moderkortet men jag kan inte hitta nåt sånt MEN, jag fick för mej att med datorn igång röra i kablagen till dom olika komponenterna och när jag rörde i kabeln från nätaggregatet till moderkortet så blixtrade det till på baksidan av kortet och datorn slog av som den brukar....Jaha äntligen tänkte jag, felet hittat, MEN det verkar samtidigt mystiskt. Kortet har en fästskruv borta och jag tror den alltid har varit det så kortet ligger inte an mot chassit i övre högra hörnet, och för att få det att ligga an så måste jag trycka lite på det och då blir det lite skevt, det spänner emot något lite. Nu till frågan, varför blixtrade det när kortet fick kontakt med chassit? Det är ju ett skruvhål i kortet med lödtenn runt (ser ut som en bricka) och motsvarande mutter i schassit på baksidan, ska det inte sitta skruv i alla fästhål så det jordar i plåten? Nu vet jag ju inte om detta kan vara felet i och med att kortet ligger så pass långt ifrån så jag tror inte att det kan ta i, om nu inte kortet vrider sej när det har kallnat. Jag ska naturligtvis kolla detta i morgon när jag startar upp,,,,försöker starta upp datorn =) Jag är GANSKA säker på att skruven var borta redan allra första gången jag öppnade burken och det är 2 - 3 år sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blixtrar är i alla fall väldigt olämpligt och kan skada ledare och komponenter i närheten. Moderkort ska inte ligga an mot chassit utan det ska vara mellanrum. Chassiet är anslutet till jord och på moderkortet finns olika spänningar så kommer de åt varandra kan det bli kortslutning. Tyvärr är jag inte tillräckligt bevandrad i datorbygge för att hänga med i hela ditt resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och när jag rörde i kabeln från nätaggregatet till moderkortet så blixtrade det till på baksidan av kortet och datorn slog av som den brukar....Jaha äntligen tänkte jag, felet hittat,

 

Om det blixtrar till när du vickar på moderkortskontakten, så kan du ha en kallödning (lödning som har lossnat) på undersidan av moderkortet. Kallödningen orsakar en glappkontakt som kan bli bättre med värme eftersom metaller expanderar i värme. Vanligaste sättet att leta efter kallödningar är att kyla med kylspray. Men eftersom du troligen har din kallödning i moderkortskontakten så borde du kunna se den med ett förstoringsglas.

http://sv.wikipedia....ki/L%C3%B6dning

 

 

MEN det verkar samtidigt mystiskt. Kortet har en fästskruv borta och jag tror den alltid har varit det så kortet ligger inte an mot chassit i övre högra hörnet, och för att få det att ligga an så måste jag trycka lite på det och då blir det lite skevt, det spänner emot något lite.

Där det finns skruvhål i moderkortet ska det finnas en distans fastskruvad i chassit. OBS det får bara sitta distanser där det finns skruvhål, annars kan det bli kortslutning. Om du trycker ned moderkortet mot chassit så blir det också kortslutning eftersom moderkortet jordas mot chassit via distanserna. Se bilder här:

http://archive.64bit...kola/index4.php

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då fortsätter vi :thumbsup:

Jag har nu konstaterat att kortslutningen var mitt fel när jag belastade kortet så det tog i chassit. När jag nu startade upp datorn så gick den ända tills jag öppnade ett dokument då slog den av igen. Datorn har ju tidigare också gått tills windows börjar laddas och min tanke blir då, kan felet sitta i grafikkortet? Det verkar kunna hänga ihop tycker då jag, att när grafikkortet får börja jobba då bryter datorn. Har jag rätt i mina tankar tro? Nu har jag inget annat grafikkort att prova så jag vill gärna höra nåt från er innan jag börjar köpa delar för att prova med :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med damm i fläktar, kylflänsar och ventilationshål? Avstängning kan bero på överhettning.

 

Men att det hjälper att hålla på och starta många gånger tyder mer på problem med strömförsörjningen, t ex dåliga kondensatorer, men även ett nätaggregat som har blivit för svagt med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej absolut inga värmeproblem, detta händer bara när datorn är kall :) Strömförsörjningen möjligtvis :rolleyes:

På tal om ström, jag tog ju tempen på datorn i går men lyckades ju inte få in skärmdumpen här.

 

Volt:

CPU = 1,57

AUX = 3.22

+3,3= 2,9

+5 = 5,2

+12 = 11,98

 

Temperaturer:

TMPIN 0 = 26*C

TMPIN 1 = 45*C

Assembly= 31*C

 

 

Fan = 4015 varv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lös processorn och minnen samt grafikkort i hopp om dålig kontakt men den blir bara tokigare ju mer jag håller på. Nu får jag starta om den minst ett tiotal gånger innan den börjar funka.

Cecilia nämner överhettning som en trolig orsak. Har ditt problem blivit värre sen du tog loss processorn? Om du inte rengjorde processorn och kylaren och satte dit ny kylpasta, så har du definitivt problem med överhettning. Sen kan man ju undra vad som är ditt ursprungliga problem. Nätagget är ett bra tips.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia nämner överhettning som en trolig orsak. Har ditt problem blivit värre sen du tog loss processorn? Om du inte rengjorde processorn och kylaren och satte dit ny kylpasta, så har du definitivt problem med överhettning. Sen kan man ju undra vad som är ditt ursprungliga problem. Nätagget är ett bra tips.

 

Thomas

 

Jo jag satte tillbaka processor och kylare utan ny kylpasta men det är inte där problemet sitter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag satte tillbaka processor och kylare utan ny kylpasta men det är inte där problemet sitter ;)

 

Utan ny kylpasta så blir processorn överhettad direkt, (inom några sekunder) och datorn stängs av för att skydda processorn.

 

EDIT: Det står inte vilken temp din processor har. Troligen så kan inte programmet som du använder avläsa processortempen.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså går det såååå fort, tjaa då måste jag väl fixa ny pasta då :blush:

Det har väl inte blivit sämmre sen jag tog loss processorn tycker jag. Programmet heter CPUID Monitor, rekomenderat här på forumet :rolleyes:

Nätagget då, den skriver ju på +3,3 att datorn ligger på 2,9,,, hur känsligt är det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis nu slog datorn av igen efter ca:4 timmar igång :unsure:

Jag har kollat tempen med en ir-mätare nu och tidigare och processorn ligger på ca:38-43 grader :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det i BIOS finns visning av temperaturer och/eller spänningsnivåer. Även om CPUID gör bra program så har de ju inte stöd för alla moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså går det såååå fort, tjaa då måste jag väl fixa ny pasta då :blush:

Det har väl inte blivit sämmre sen jag tog loss processorn tycker jag.

Ok. Då har du haft tur. Men jag föreslår ändå att du byter ut den gamla pastan till ny för att säkerställa effektiv kylning av processorn. Rengör t.ex med tops och kemiskt ren bensin. Var noga med att följa tillverkarens anvisningar när du sätter dit ny pasta.

 

Nätagget då, den skriver ju på +3,3 att datorn ligger på 2,9,,, hur känsligt är det ?

Enligt ATX standard så får 3.3 volten avvika max +/- 5%. Då är din 3.3 volt för låg. Tyvärr så vet jag inte hur denna spänning påverkar datorns funktion. För att vara säker på att nätaggets spänningar är rätt så bör man använda en multimeter. Ett program typ CPUID Monitor kan visa fel värden. Spänningarna hittar du här

 

post-340-0-05098400-1292696579_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny kylpasta monterad = ingen skillnad :(

Nu går jag vidare och byter grafikkort, fick tag i ett i kväll :P

Bytet av grafikkort gick inget bra, kortet ska ha matning från nätagget med en 6-polig kontakt och jag har bara en 4-polig. Jag måste jaga ett nätaggregat nu också :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en sådan här adapter, 4-pins molex till 6-pins PCI Express, du behöver?

 

Fast om grafikkortet behöver extra strömförsörjning kan det tänkas att det behöver inte kraftfullare nätaggregat än det som sitter i datorn. Vad står det på nätaggregatets klisterlapp? Det som är intressant är det som gäller hur mycket ström (A) som kan levereras för olika spänningar (V) samt total uteffekt (W). Vad är det för grafikkort du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt Cilla, den behöver jag och jag fick tag i en sån också i kväll och vet ni vad..... Datorn fungerar igen :thumbsup:

Det hela hängde tydligen på grafikkortet :P

MEN jag måste nog byta nätaggregatet i alla fall och så här står det på klisterlappen (lite svårläst då det sitter en plåtremsa som skymmer uppgifterna:

 

Macron MPT 350

+3,3v = 14A

+5v = 30A

+12v = 15A

+5v VSB = 2A

Total output max.350w

 

Grafikkortet då:

ATI Radeon series

GIGABYTE HD4650 AGP 1GB GDDR2

 

http://www.inet.se/artikel/5408426/gigabyte-radeon-hd46501gb-agp

 

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2436179;c:100540

 

Och där såg jag ju direkt att mitt nätaggregat är för litet :(

Jag hoppas också att jag köpte ett någorlunda bra kort nu :rolleyes:

 

Kan ni rekomendera ett nätagg på minst 400w och SOM ÄR TYST så vore jag tacksam, (har hört en del bra om Corsair) samt en processorfläkt som också den ska vara tyst och med måtten 60x60 . Tja det var väl det hela tror jag, så nu inväntar jag råd och tips :P;):thumbsup:

 

Men förbenade poängsättningssystem,,,,jag kan inte ge er poäng just nu, skit också :(:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neeeeeejjjjjjjjjj Nu stanna skiten IGEN.......

Det gick ju bra 2uppstarter i går kväll men inte nu, fast den betedde sej lite annorlunda den här gången. Jag startade datorn utan problem och började grejja med lite av varje på nätet, jag startar upp en film efter ca:1 timme då bryter datorn efter en liten stund med ett rejält "klick" och allt slocknar. Nu vill jag ju tro att det var nätaggregatet inte pallade med för jag läste igenom manualen till det nya grafikkortet och mycket riktigt Cilla, där står det att jag bör ha ett aggregat på MINST 400W och det jag har är ju på max.350W plus att det tydligen inte är friskt. Jag ska försöka hitta ett bra nätagg så får vi se hur resultatet blir då :rolleyes: Jag återkommer så småningom men det kan bli efter nyår då vi reser bort nu över storhelgerna ;)

Ps. poäng kommer bara det skulle funka :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju synd att det slutade fungera, men ha en trevlig och lugn helg så ska du se att du återvänder med förnyade krafter :thumbsup:

 

Poängen spelar ingen roll :) jag har så många ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag hade ett ASrock 939Dual-Sata2 moderkort för ett antal år sedan. Lanserades ungefär samtidigt med det kort du har. Hade problem med kallstarter ibland. Fick starta om den. Ibland kanske 2 ggr, innan den bestämde sig för att fungera. För mig var lösningen på problemet en uppdatering av bios. Det är ju inte säkert att det hjälper dig, men.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hade ju glömt bort den här tråden. Jag monterade ett nytt grafikkort och sen fungerade burken, det blev ett nytt nätaggregat också några veckor senare :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej igen, mera funderingar som vi kan ta upp i den här tråden. Jag bytte ju grafikkort men då visade det sej att nätaggregatet var för litet så det blev ett nytt sånt också, nu har datorn fungerat sen dess men jag har reagerat på att datorn är inte lika pigg som förut. Sista dagarna har jag börjat forska lite mer i detta och kommit fram till att mitt nya kort ska vara snabbare och bättre på alla vis men datorn är inte det. Jag har fått fram att det gammla kortet hade DDR-minne och det nya har DDR2. Ramminnet är också DDR så min fråga, måste jag ha ett grafikkort med DDR-minne eftersom datorn har det eller ska det funka med ett DDR2-kort?

Moderkortet heter:

AsRock K7VT4A+ och verkar inte stödja annat än DDR vad jag förstår.

Jag har nu ett AGP-kort men visst kan jag sätta i ett PCI-kort i stället? Jag är så dålig på sånt här men jag lär mej efterhand verkar det som ;):lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...