Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Översättning till Latin


Roush

Rekommendera Poster

Hej !

Jag ska äntligen tagga mej och undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mej med översättningen.:rolleyes:

Det som ska förevigas på min kropp är : " Jag vill leva och dö med dej "

Tack på förhand !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill leva och dö med dej
Volo tecum vivere et mori VOLO TECVM VIVERE ET MORI Orden: volo - jag vill, vivere - leva, et - och, mori - dö, tecum - med dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volo tecum vivere et mori VOLO TECVM VIVERE ET MORI Orden: volo - jag vill, vivere - leva, et - och, mori - dö, tecum - med dig.

 

 

TACK för hjälpen !!!

Bara en fråga , ordet "med dig" har du stavat olika ? Med små bokstäver "tecum" och med stora bokstäver " TECVM" . Ska det vara så ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ska de. I romanska språk ersätts ännu ibland versala U med V. Framförallt inskriptioner i sten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för hjälpen !!!

Bara en fråga , ordet "med dig" har du stavat olika ? Med små bokstäver "tecum" och med stora bokstäver " TECVM" . Ska det vara så ?

Det är klart att det ska vara TECVM som jag skrivit. Varför skulle jag annars skriva det?

 

Romarna skrev enbart versaler och då skrev de V för u. Bokstaven u fanns nämligen inte i det antika latinska alfabetet. Det var först när man började skriva med små bokstäver som man började använda "u". Detta har jag påpekat i ganska många inlägg när frågeställarna har velat veta hur man ska skriva om man vill skriva allt med stora bokstäver. Hade du tittat på några av mina tidigare svar hade du säkert hittat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ok , jag ska läsa på bättre nästa gång.

Vill TACKA dej ännu en gång !! Tatueringen sitter på min kropp just nu och den är väldigt fin.

Den utfördes i Miami av Chris Garver , en av grabbarna i TV-serien "Miami Ink".

För mej och min sambo så betyder texten väldigt mycket.

 

 

 

Det är klart att det ska vara TECVM som jag skrivit. Varför skulle jag annars skriva det?

 

Romarna skrev enbart versaler och då skrev de V för u. Bokstaven u fanns nämligen inte i det antika latinska alfabetet. Det var först när man började skriva med små bokstäver som man började använda "u". Detta har jag påpekat i ganska många inlägg när frågeställarna har velat veta hur man ska skriva om man vill skriva allt med stora bokstäver. Hade du tittat på några av mina tidigare svar hade du säkert hittat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...