Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SMS Spam?


Khaled-Mbay

Rekommendera Poster

Hej.

 

Fick precis ett sms från TelenorFtg, det lyder som följer..

 

"Hej! Det här är ett nyhetsbrev till dig som är företagskund hos Telenor.

Här kan du läsa om iPad, 4G samt få mobiltips inför julens utlandsresa.

Trevlig läsning! Klicka här: http://murl.nu/?x=1001&m=ehjdpkgniqpu

När du klickat på länken surfar du enl. ordinare taxa. Inga fler nyhetsbrev

i mobilen smsa STOPP till 10488.

 

Kan någon bekräfta att detta är spam? Telenor lär väl inte använda sig av

en så skum danskreggad adress?

 

Mvh

Khaled

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murl.nu är en sådan där webbplats för att få korta länkar och när man klickar på din länk hamnar man på http://83.145.198.29/moresweden/TelenorNyhetsbrev/?x=1001&m=ehjdpkgniqpu vilket är en webbsida med finsk IP-adress tillhörande Nebula Internet Services i Helsingfors. Webbsidan ser ut som att den skulle kunna komma från Telenor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet för alla teleoperatörer är att du ska använda deras tjänster. Så att de tjänar mer pengar. Vi har Telia på jobbet och jag får varje vecka SMS om att jag har meddelanden i "röstbrevlådan" Ring 133.

Och meddelandet är varenda gång information "spam" som jag ser det om Telias tjänster. Däremot så kommer det inte några "röstmedelanden" från människor som sökt mig. Och som vid senare kontakt berättat att de lämnat medelanden i röstbrevlådan.

Så att det kommer reklam "spam" från Telenor är helt normalt.

Så jobbar alla mobilföretag.

Och om du läser användarvillkoren så står det nånstans på slutet att all information de har om dig har de rätt att dela med sig till andra t.ex. samarbetspartners.

Så de också kan skicka annonser till dig. Här har säkert Apple bidragit till annonserna.

Och att annonserna kommer från andra länder än Sverige är normalt, Telenor är som många andra bolag verksamt i många länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...