Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från Win Vista Home Basic till något nytt?


Ingen annan

Rekommendera Poster

Har en "packard bell dot m" (liten bärbar 10" skärm)Fruktansvärt seg vid start och stängning. Använder den för lite surf och e-post vid stugan och ute i skogen. Kör även "NIKON Capture" tillsammans med min NIKON D2x. Skulle det gå att byta operativsystem för att få lite fart på datorn.

 

Hemma i bostaden används även det installerade WLAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag använder själv "Peppermint One" på en gammal Fujitsu Siemens E7110 med 1 Gb ram med trådlöst nätverk (pc-card med n-standard). Startar på ca 20 sek beroende på hur snabbt jag knappar in användarid och lösenord. Jag har för mig att Ubuntu har släppt en slimmad version anpassad för netbooks. Jag har inte testat den, har bara läst om den.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag använder själv "Peppermint One" på en gammal Fujitsu Siemens E7110 med 1 Gb ram med trådlöst nätverk (pc-card med n-standard). /// Jari

 

Vad är det du använder? Har inte hört talas om "Peppermint One". Kanske får jag också lite tipps om hur jag lämpligen går till väga vid ett ev byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du använder? Har inte hört talas om "Peppermint One". Kanske får jag också lite tipps om hur jag lämpligen går till väga vid ett ev byte.

 

Peppermint One är en Linux dist....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

Jag använder själv "Peppermint One" på en gammal Fujitsu Siemens E7110 med 1 Gb ram med trådlöst nätverk (pc-card med n-standard). Startar på ca 20 sek beroende på hur snabbt jag knappar in användarid och lösenord. Jag har för mig att Ubuntu har släppt en slimmad version anpassad för netbooks. Jag har inte testat den, har bara läst om den.

/// Jari

 

Den här disten du tänker på:

http://www.geteasypeasy.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit en fullständig backup, den ligger på en separat disk. Ska jag ta bort något innan jag hämtar hem en Ubuntu version?

Kan jag prova det nya operativsystemet utan att ta bort det gamla?

Har gott om plats på datorns hårddisk.

Vad tycker ni att nästa steg ska bli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta bort något från hårddisken utan din Windows-installation kan finnas kvar.

 

Du ska absolut provköra Ubuntu från CD/USB-minne innan du installerar så att du kan kolla att Ubuntu innehåller drivrutiner för all hårdvara, t ex trådlöst nätverkskort, i datorn eller att det går att få igång allt med lite handpåläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...