Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg uppkoppling på stationär - bra på laptop


CattisH

Rekommendera Poster

Jag har Telia Smart och två datorer uppställda i samma rum - ca 10 cm från Smart.

 

Den stationära är grymt slö... och tappar även uppkoppling titt som tätt. Den stationära har ett par år på nacken. Använder en usb för trådlöst nätverk (d-link dwa-131). Uppkopplingen är väldigt seg... och det gjorde att jag ställde en laptop brevid för att kolla om det var för problem i rummet eller så. Den bärbara funkar utan problem och når upp till 6-8 mb/s medan den stationära klarar max 1-1,5...

 

Jag har installerat om och uppdaterat drivrutiner för nätverskortet men det funkar ändå inte... och har försökt att följa allehanda tips jag hittat på nätet men jag får inte alls till det.

 

Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag är konfunderad eftersom datorerna körs trådlöst båda två och den bärbara är ok - så måste det vara något med den stationära... Men vad??

 

Tacksam för alla förslag!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du USB-nätverkskortet anslutet? Om du har det direkt i ett USB-uttag på datorn kan problemet bero på att datorn skärmar signalen. Pröva med en USB-skarvsladd (USB A hane -> USB A hona).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Använder du den medföljande mjukvaran (administrationsverktyget)? Vilken säkerhetsnivå (kryptering) har du i ditt trådlösa nätverk? Wpa2/psk med cipher aes rekommenderas starkt för bästa trådlösa prestanda. Den senaste drivrutinen från d-link kan även vara bra att installera. Telia smart använder standarderna 802.11 b/g,

om möjligt, ställ om smart routern till enbart 802.11 g. Dwa-131 stödjer standarderna 802.11 g/n. Om routern är inställd på mixed b/g kan det ställa till problem vid anslutning av klienter som stödjer en annan standard.

//Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade vid ett tillfälle problem att få upp den trådlösa anslutningen när jag hade datorn en halvmeter från routern men när jag flyttade mig och datorn fem meter bort var det inget problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...