Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem använder mitt trådlösa nätvärk?


T-Ankan

Rekommendera Poster

Hej igen!

Jag bor i hyreshus och har en router (tp-link 108M) tror jag den heter.

Det är så att vi har 4 datorer i familjen som nytjar den, var av en är kopplad med sladd till routern pga ålder.

 

Hur som helst så undrar jag hur man ser och villka som använder routern eftersom

jag misstänker en granne som snyltar på det.

 

jag har loggat in på routern och just nu finns det 3 datorer på DHCP client list

som jag känner igen ( den gammla datorn med sladd är inte med).

Men när jag tittar under nåt som heter ARP List så finns det 4st MAC Adresser,

är en av dom då grannen, eller är det den gammla datorn som inte använder trådlöst, eller är det modemet som routern är kopplad till?

 

kanske en dum fråga men jag vill vara säker på att ingen annan använder det, jag försökte låsa routern för nåt årsedan, men det gick inget bra, och jag vill helst inte försöka göra det igen.

tacksam för svar

 

-Ankan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag bor i hyreshus och har en router (tp-link 108M) tror jag den heter.

Det är så att vi har 4 datorer i familjen som nytjar den, var av en är kopplad med sladd till routern pga ålder.

 

Hur som helst så undrar jag hur man ser och villka som använder routern eftersom

jag misstänker en granne som snyltar på det.

 

jag har loggat in på routern och just nu finns det 3 datorer på DHCP client list

som jag känner igen ( den gammla datorn med sladd är inte med).

Men när jag tittar under nåt som heter ARP List så finns det 4st MAC Adresser,

är en av dom då grannen, eller är det den gammla datorn som inte använder trådlöst, eller är det modemet som routern är kopplad till?

 

kanske en dum fråga men jag vill vara säker på att ingen annan använder det, jag försökte låsa routern för nåt årsedan, men det gick inget bra, och jag vill helst inte försöka göra det igen.

tacksam för svar

 

-Ankan

Du säger att dina datorer är kopplade med sladd till routern så där är inga problem. Har routern den trådlösa delen aktiverad måste du lägga in ett starkt lösenord för att slippa intrång. Givetvis ser du till att routern dessutom är aktiverad med WPA2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack.

nja, jag har försökt innan, men då det nästan slutade med ingen av oss hade internet så vet jag inte om jag vågar, men på villken lista i routern ser man en okänd dator, kan man inte bara gå in i så fall och stoppa den där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget annat pålitligt sätt att stoppa obehörig trådlös access till en routern än att ha krypteringen WPA2 påslagen.

 

Men när jag tittar under nåt som heter ARP List så finns det 4st MAC Adresser,

är en av dom då grannen, eller är det den gammla datorn som inte använder trådlöst, eller är det modemet som routern är kopplad till?

Du kan ta reda på den gamla datorns MAC adress genom att starta den och i Kommandotolken (Start - Alla program - Tillbehör) skriva:

 

ipconfig /all

 

På raden "Fysisk adress" anges MAC-adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget annat pålitligt sätt att stoppa obehörig trådlös access till en routern än att ha krypteringen WPA2 påslagen.

 

Du kan ta reda på den gamla datorns MAC adress genom att starta den och i Kommandotolken (Start - Alla program - Tillbehör) skriva:

 

ipconfig /all

 

På raden "Fysisk adress" anges MAC-adressen.

 

 

aha, tack så mycket så i detta fallet kan det mycket väl vara den gammla datorn som är ansluten med sladd vara den fjärde jag ser i listan?

 

jag funderar på att försöka kryptera den, men vet inte hur det funkar, påverkar det surfhastighet?

kan jag använda all 4 datorer sammtidigt?

har alla samma lösenord?

 

-Ankan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa gamla routrar, en del av dem som är äldre än kanske fem år, kan ju ha svårt att hinna med att kryptera många förbindelser samtidigt.

 

Även med kryptering ska det gå att ha fyra anslutna datorer.

 

Det du kallar lösenord är en krypteringsnyckel och den sätter man i routern en gång för alla. Sedan behöver samtliga datorer som ansluter trådlöst till routern använda samma krypteringsnyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Du skrev att du var ansluten med sladd! Det säkraste trådlösa nätverket är det som inte är påslaget!! Använder du inte det så bör du stänga av det!

 

Cecilia: "Det du kallar lösenord är en krypteringsnyckel och den sätter man i routern en gång för alla."

Det är horribelt ur säkerhetssynpunkt att sätta ett lösenord en gång för alla och tro att allt är frid och fröjd!

// Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Martin,

 

Tjena!

 

Du skrev att du var ansluten med sladd! Det säkraste trådlösa nätverket är det som inte är påslaget!! Använder du inte det så bör du stänga av det!

 

 

 

Du kanske inte uppmärksammade det. En av fyra datorer är trådansluten.

 

Cecilia: "Det du kallar lösenord är en krypteringsnyckel och den sätter man i routern en gång för alla."

Det är horribelt ur säkerhetssynpunkt att sätta ett lösenord en gång för alla och tro att allt är frid och fröjd!

// Mvh Martin

 

Du kanske kunde dela med dig av ditt kunnande, istället för att komma med en så meningslös kommentar. Skulle gärna vilja veta hur man kan förbättra säkerheten och förhindra att andra får tillgång till routern.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Jag börjar med att säga förlåt för att jag inte läste hela texten! Fortfarande vill jag påstå att det säkraste trådlösa nätverket är det man inte aktiverar!! Sedan måste man ju lätta lite på säkerheten för att kunna få det praktiskt!

 

När det kommer till att säkra sitt trådlösa nätverk så rekommenderar jag att man använder WPA2 med AES kryptering och att man byter nyckel ibland! Och när det kommer till nyckel så bör du ha mist 21 tecken utan att använda några ord och gärna blanda in icke alfanumeriska tecken! Den vanligaste attacken mot trådlösa nätverk är en Bruteforce/Dictionary attack som görs med med en databas på typ ½ miljon kända ord.

 

// Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att jag har samma problem som den som startade tråden. Min dator går långsamt trots att jag regelbundet scannar för virus och trojaner. När jag går in på nätverksanlutning (Vista)hittar jag datorbeteckningar jag inte känner igen. Jag bor i ett nybyggt hus där vi alla fick varsin router när vi flyttade in. På routern står en kod som vi skulle skriva in i datorn för att få WPA2-kryptering. Det kan mycket väl vara så att vi fick routrar med kod i nummerordning som gör det lägga att knäcka den. Så frågan är hur man ändrar den. Måste väl rimligtvis ändras såväl i router som dator. För övrigt kör jag nu med kabel eftersom datorn plötsligt tappat förmågan att hitta trådlösa nätverk.

Så hur ändrar man koden? Hur aktiverar man för övrigt det trådlösa nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stig Hansson, du fär gärna komma med din fråga, men gör det gärna i en egen tråd, så är det lättare att hålla ordning på denna tråd.

 

 

//gästen - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...