Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Är Telias Thomson Gateway 784 otroligt "klen"?

Mikael66

Recommended Posts

Gott folk!

Fick sedan några veckor sedan problem med mitt trådlösa nätverk här hemma. Det var ett Zyxel modem (heter det så? ) som la av.

Kopplat till detta hade jag en D-link wireless router (DI-524, jaja). Istället för att skaffa nytt modem valde jag att hyra en gateway från Telia för ungefär en 30-40 kronor i månaden. Problemet nu är att så fort jag tar med mig laptopen till nedervåningen i huset "tappas nätverket bort" alternativt så har jag en sååååååå långsam uppkoppling (eller vad det kan heta).

Jag har hört något om accesspunkter men med det gamla modemet plus D-linken var det ju inga problem?

När jag letar bland mitt elektronikskrot så hittar jag lite prylar. Om dom fungerar eller inte har jag ingen aning om men hursom här finns en:

*D-link DI-524

*Linksys WAG354G

Kan man "bygga" ihop något av detta? Eller ska jag frankt ta den här gatewayen (Thomson 784) och åka ner till Telia och reklamera?

Du kan ju fortsätta använda din DI-524 om du använder den som switch + accesspunkt. Anslut en nätverkskabel mellan gateway och LAN-porten på DI-524.

Du behöver göra lite specialinställningar i DI-524. Stäng av dess DHCP-servern. Se till att IP-adressen för routerns LAN-gränssnitt inte krockar med någon IP-adress som Telia-gateway delar ut, du behöver dessutom skriva upp den IP-adressen så att du kan nå routern när du behöver konfigurera om den, t ex byta krypteringsnyckel. För att nå dess inställningar i fortsättningen, nu när du stängt av DHCP-servern, kan du behöva ställa in en fast IP-adress i datorn i samma subnet som routerns IP-adress.

Om du placerar routern bredvid gateway kan det ju vara bäst att stänga av sändaren i gateway. Om du placerar dem långt från varandra så se till att deras trådlösa nätverk har olika namn (SSID) och olika kanaler.

Oj! Tack för snabbt svar Cecilia :thumbsup:

Det här blir lite som att äta en elefant för mig. Man måste ta det i små bitar ;)

Vissa delar är rena grekiskan :unsure: . Stäng av DHCP servern... Vart då?

Okej, det är bara att fråga på :)

DHCP-server är en funktion i routern. Dess uppgift är att ge IP-adresser till de anslutna datorerna. För att alla datorer ska hamna i samma lokala nätverk oavsett om de är anslutna till gateway eller router, vill du att alla datorer ska få sin IP-adress från gateway. Det är därför bäst att stoppa routern från ge ut IP-adresser. Den inställningen finns någonstans bland routerns inställningssidor. Anslut en dator med nätverkskabel till routern, utan att routern är ansluten till gateway, och starta om datorn så ska det gå bra att nå routerns inställningssidor på samma sätt som du gjorde förr. Att stänga av DHCP-servern ska vara den sista inställningsändringen du gör i routern.

Tillägg:

Det kan ju i och för sig vara bra att kolla att dina problem med gateway inte beror på att den är placerad på en sämre plats än den gamla routern var förut eller blir störd av grannars trådlösa nätverk. Pröva med att flytta runt gateway en del och pröva med att ställa in olika kanaler för den trådlösa sändaren.

Obegripligt men jag lyckades nog att "boota om" routern och även stänga av DHCP :rolleyes:

Tack Cecilia. Nu har jag gjort en bredbandskoll och ligger på ca 14 Mbit/s (eller knappt snarare) i närheten av router och gateway. Sämsta stället i kåken ligger på ca 1,4 Mbit/s :thumbsdown:

När jag klickar på visa tillgängliga nätverk så kommer både Telia Gateway OCH dlink upp i listan. Är det som det ska då?

Bra jobbat!

Risken med att ha båda trådlösa nätverken igång är att de två nätverken kan störa varandra så att signalerna får sämre kvalitet vilket sänker hastigheten. Kan du hitta inställningar för kanalval för det trådlösa nätverket i router resp. gateway?

Nu var det ett tag sedan jag såg en D-link, men kanalvalet är en inställning som hör till de trådlösa inställningarna, Wireless. Jag har något minne av att det finns Wireless-inställningar på två ställen i menyerna.

Bosse-i-skogen

Googlar jag Thomson 784 ser jag en gateway med trådlöst inbyggt. http://www.google.se...iw=1656&bih=839

Du kanske ska använda bara 784 även för trådlöst? Varför koppla en separat trådlös router till en gateway som har trådlöst? Nu har jag 787 visserligen men den når över till grannen 50-60 meter bort via två husväggar. Svag signal så långt bort men ändå...

Oj Mikael63 då är jag inte ensam om tyckandet i.a.f. ;)

@Bosse-i.skogen

Jo jag använder ju givetvis den "trådlösa delen" i gatewayen men tycker att den ger en för "klen" signal. Vitsen med routern är väl att "öka på signalen" som jag tänker. Nu ska kanske routern sitta en bit ifrån gatewayen t.ex. flyttas ner på nedervåningen men det får vänta. Just nu byter jag moderkort på äldste grabbens dator. HJÄLP! :o

Routern (D-link) ökar inte signalen utan skapar ett nytt trådlöst nätverk, som konkurrerar med det från gatewayen (beror på vilken/vilka kanaler, som används). För att du skall få det att fungera bra så nåste routerfunktionen i D-linken vara avstängd. När routerfunktionen är avstängd så fungerar den som en accesspunkt (AP). Se i D-linkens wireless-inställningar om det finns en AP-inställning och/eller WDS.

• 2 weeks later...

Jahaja. Innerligt trött på att tappa nätverket stup ikvarten eller att ha en supderdålig uppkoppling ringde jag idag till Telias support. Bra respons från deras sida måste jag säga! :thumbsup:

De mätte och stod i. Hade "svar" på 21 Mbit in i gatewayen så allt var frid och fröjd på "utsidan" men som sagt supersegt till laptopen via det trådlösa nätverket. Killen på supporten sa att det enda raka är att byta gatewayen. Bra sa jag! Väl hemkommen har jag nu kört igång den nya GW.... :(

14,6 Mbit uppmätt med bredbandskollen när jag sitter en halvmeter från GW:en och 0,55 MBit :thumbsdown: när jag sitter i soffan 4 meter bort. :angry: Kan det vara fel på nätverkskortet i laptopen?

Jag blir snart tokig!

Tack tack Cecilia! :thumbsup:

Har nu kollat med en annan dator med trådlöst och det är min ålderstigna laptop som håller på att braka ihop verkar det som. När jag mäter med bredbandskollen och datorerna står precis bredvid varandra är det milsvid skillnad mellan hastigheterna på dom olika burkarna.

Nu gäller det bara att lura ut vad man ska köpa för en ny maskin....:rolleyes:

Kom ihåg att mätning med Bredbandskollen inte nödvändigtvis ger en sann bild av din hastighet.

Tex. så har jag en trådlös uppkoppling till min Laptop också och en Gigabit router med 802.11.n max trådlöst 270Mbit/sek internt vid 100% signalstyrka.

Jag har en 100/10 Mbit/sek bredbandsuppkoppling och mätning med laptopen ger på bredbandskollen c:a 15Mbit/sek ned när jag borde ligga på kanske 70-80 Mbit/sek. Att nå mer än så från internet trådlöst går inte.

Tar jag hem en större fil från en ftp-server med laptopen trådlöst brukar jag ligga på betydligt högre filöverföringshastighet än vad Bredbandskollen visar.

På stationära burken har jag nätverkskabel till routerns lan-port och där brukar jag vid mätning ligga på runt 90-95 Mbit/sek ned men något extremt åt andra hållet på uppladdning 20-25 Mbit/sek trots att jag har ett max på 10 Mbit/sek upload!

Samtal med min ISP-tekniksupport bekräftar att jag omöjligt har mer än dom max 10Mbit/sek upload och att mätningarna ibland slår helt fel med Bredbandskollen. Skickar jag filer till en ftp-server så brukar jag aldrig nå mer än c:a 9,6Mbit/sek heller.

Så man skall nog bara se hastighetsmätningarna med Bredbandskollen som en riktlinje och inte en absolut sanning.

• 1 month later...

Gott folk!

Fick sedan några veckor sedan problem med mitt trådlösa nätverk här hemma. Det var ett Zyxel modem (heter det så? ) som la av.

Kopplat till detta hade jag en D-link wireless router (DI-524, jaja). Istället för att skaffa nytt modem valde jag att hyra en gateway från Telia för ungefär en 30-40 kronor i månaden. Problemet nu är att så fort jag tar med mig laptopen till nedervåningen i huset "tappas nätverket bort" alternativt så har jag en sååååååå långsam uppkoppling (eller vad det kan heta).

Jag har hört något om accesspunkter men med det gamla modemet plus D-linken var det ju inga problem?

När jag letar bland mitt elektronikskrot så hittar jag lite prylar. Om dom fungerar eller inte har jag ingen aning om men hursom här finns en:

*D-link DI-524

*Linksys WAG354G

Kan man "bygga" ihop något av detta? Eller ska jag frankt ta den här gatewayen (Thomson 784) och åka ner till Telia och reklamera?

Jag hade samma problem som dig och mitt råd är att åka till Telia och byta ut till den nya boxen TG789vn den har även n standard. Jag har fått mycket bättre nätverk samt bättre hastighet i både Upp/ner. Tidigare hade jag problem med hackande bild i IP/tv med det försvann då jag fick den nya Smart modemet Thomson TG789vn.

som sagt. åk och byt

Bosse-i-skogen

Gott folk!

*D-link DI-524

*Linksys WAG354G

Det kan vara så enkelt som att din hyrda gateway från Telia helt enkelt är defekt. Det är bara till att felanmäla på 90 200 så kommer en ny med vändande post och du skickar tillbaka den defekta med den medföljande adresslappen. Min TG787 (inte 784 men så stor skillnad kan det ju inte vara på modellerna?) är utan problem och jag kan gå över till grannen 50-75 meter bort över vägen och surfa obehindrat med 2-3 pinnar i styrka i min minilaptop. Nu verkar min nya minilaptop vara ovanligt bra på det trådlösa men ändå... Detta är då genom två väggar, träd och växtlighet och ca 50-75 meter bort.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...