Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av systemkamera


DAL30

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en systemkamera men är lite fundersam (villrådig).

Jag har några frågor.

1) Jag planerar att köpa kameran av märket Nikon.

Fråga: Är det någon skillnad på en kamera av märket Nikon i förhållande till märket Canon?

2) Jag tänker köpa Nikon D3100 + 18-55/3,5-5,6 VR.

Fråga: Vore det bättre att köpa Nikon D3100 + 18-105/3,5-5,6 VR (dvs zoom-objektiv)?

3) Vilket minneskort bör jag välja: 2 st 4GB eller 1 st 8GB ?

4) Dessutom rekommenderar försäljaren LCD-skydd för linsen. Är det bra?

Mycket tacksam för synpunkter och tips!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att köpa en systemkamera men är lite fundersam (villrådig).

Jag har några frågor.

1) Jag planerar att köpa kameran av märket Nikon.

Fråga: Är det någon skillnad på en kamera av märket Nikon i förhållande till märket Canon?

2) Jag tänker köpa Nikon D3100 + 18-55/3,5-5,6 VR.

Fråga: Vore det bättre att köpa Nikon D3100 + 18-105/3,5-5,6 VR (dvs zoom-objektiv)?

3) Vilket minneskort bör jag välja: 2 st 4GB eller 1 st 8GB ?

4) Dessutom rekommenderar försäljaren LCD-skydd för linsen. Är det bra?

Mycket tacksam för synpunkter och tips!

DAL30

 

1. Nej det är ingen skillnad, det är två bra, populära märken.

 

2. Ja, tycker du ska satsa på ett zoom, om det inte ingår ett sådant i startkitet?

 

3. Har du råd, kör på 8 GB, använder du kameran flitigt, så går det rätt fort att fylla kortet ändå, har 8 GB i min systemkamera, inte så svårt att fylla, har man också filmfunktion, och filmar lite, så räcker 8 GB inte så långt.

 

4. LCD skydd för objektivlinsen, nej men ett Skylight filter till linsen är bra, och ett LCD skydd för lilla fönstret bak på kameran är inte fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej det är ingen skillnad, det är två bra, populära märken.

 

2. Ja, tycker du ska satsa på ett zoom, om det inte ingår ett sådant i startkitet?

 

3. Har du råd, kör på 8 GB, använder du kameran flitigt, så går det rätt fort att fylla kortet ändå, har 8 GB i min systemkamera, inte så svårt att fylla, har man också filmfunktion, och filmar lite, så räcker 8 GB inte så långt.

 

4. LCD skydd för objektivlinsen, nej men ett Skylight filter till linsen är bra, och ett LCD skydd för lilla fönstret bak på kameran är inte fel.

 

STORT TACK, Gästen för svaret!

Återstår att kolla läget i "plånboken". Zoom-modellen är ju en del dyrare.

Eftersom film-möjlighet ingår kan nog 8 GB var lämpligare.

Jag skrev LCD-skydd men menade förstås Skyligt-filter som skydd för linsen.

Du får 1 poäng för svaret!

Hälsning

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Är det någon skillnad på en kamera av märket Nikon i förhållande till märket Canon?

Jag skulle vilja hävda att det är skillnad, men att skillnaden inte ligger speciellt mycket i de tekniska specifikationerna utan i användarupplevelsen.

 

Titta förbi en butik som har båda modellerna på lager och kläm och känn lite, se vad som passar dig, även om du tänkt handla dem i någon onlinebutik. Men som //gästen säger: "det är två bra, populära märken"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej . Äger själv Sony A350 och Canon EOS 550D. Amatörfotograf . Bra att starta med är ett rese objektiv , Typ 18-200 /3,5-5,6 eller 18-250/3,5-5,6 . Så slipper man byta objektiv ( pris runt 5000:-) .Minneskort ? Så stort som möjligt . Skall man fota i RAW format eller kanske filma med kameran , fylls minneskortet fort. Sök på ditt kamera önskelmål här http://www.fotosidan.se/ och hör andras tycke och smak .Priser ? http://www.cyberphoto.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja hävda att det är skillnad, men att skillnaden inte ligger speciellt mycket i de tekniska specifikationerna utan i användarupplevelsen.

 

Titta förbi en butik som har båda modellerna på lager och kläm och känn lite, se vad som passar dig, även om du tänkt handla dem i någon onlinebutik. Men som //gästen säger: "det är två bra, populära märken"

 

Tack Kim för svaret!

Ja, det är ett bra förslag att besöka affären och kolla olika alternativ samt tillbehören.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej . Äger själv Sony A350 och Canon EOS 550D. Amatörfotograf . Bra att starta med är ett rese objektiv , Typ 18-200 /3,5-5,6 eller 18-250/3,5-5,6 . Så slipper man byta objektiv ( pris runt 5000:-) .Minneskort ? Så stort som möjligt . Skall man fota i RAW format eller kanske filma med kameran , fylls minneskortet fort. Sök på ditt kamera önskelmål här http://www.fotosidan.se/ och hör andras tycke och smak .Priser ? http://www.cyberphoto.se/

 

TACK Molle98 för svaret!

Det finns en del att tänka på vid ett kameraköp - förutom kamerans märke skall man välja objektiv. Jag tvekar mellan ett vanligt objektiv och zoom, men förstår att man har en hel del nytta och glädje av zoom. Till detta kommer bl.a. minneskort och Skylight-filter för linsen. Och till sist finns ju priset med i bilden. Man bör kanske överväga olika alternativ, innan beslut!

Hos CyberPhoto i Umeå har jag tidigare gjort en del inköp, bl.a. en Olympus-kamera för c 10 år sedan.

Du får en poäng för svaret och tipsen!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

4. LCD skydd för objektivlinsen, nej men ett Skylight filter till linsen är bra, och ett LCD skydd för lilla fönstret bak på kameran är inte fel.

Till en digital systemkamera bör man välja det mer neutrala UV-filtret framför det svagt rosatonade Skylight-filtret när man söker ett filter för att skydda linsen.

 

Titta ex. här:

http://www.cyberphot...istan=&onshelf=

 

OT: Lite irriterande att forumets texeditor inte fungerar i Opera 11.00...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

' timestamp='1293491873' post='1525953']

Till en digital systemkamera bör man välja det mer neutrala UV-filtret framför det svagt rosatonade Skylight-filtret när man söker ett filter för att skydda linsen.

 

Titta ex. här:

http://www.cyberphot...istan=&onshelf=

 

Detta är enkelt att fixa i efterhand i datorn, om man skulle vilja ha/ta bort effekten som skylight ger, dels så försvinner den ändå om man använder automatisk vitbalans, och det gör nog dom flesta kanske ändå.

Därför så spelar det egentligen ingen roll vilket du använder för att skydda linsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

' timestamp='1293491873' post='1525953']

Till en digital systemkamera bör man välja det mer neutrala UV-filtret framför det svagt rosatonade Skylight-filtret när man söker ett filter för att skydda linsen.

 

Titta ex. här:

http://www.cyberphot...istan=&onshelf=

 

OT: Lite irriterande att forumets texeditor inte fungerar i Opera 11.00...

 

Tack (SH) för inlägget!

Ytterligare en detalj i utrustningen att ta ställning till.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är enkelt att fixa i efterhand i datorn, om man skulle vilja ha/ta bort effekten som skylight ger, dels så försvinner den ändå om man använder automatisk vitbalans, och det gör nog dom flesta kanske ändå.

Därför så spelar det egentligen ingen roll vilket du använder för att skydda linsen.

 

Tack ännu en gång för ditt bidrag, //gästen!

Funderar vidare på köpet. Det gäller ju en del viktiga delar, bl.a. kameramärke, objektiv och annan utrustning, t.ex.linsskydd.

Tipsen jag har fått är värdefulla!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

STORT TACK, Flyfisherman, för de många fina länkarna!

Jag skall verkligen ta mig tid till att studera och fundera, innan jag bestämmer mig för kameraköpet. Det handlar ju förstås om att söka en bra kamera, och det handlar ju också om en del "kronor".

Du får en poäng för de många länk-tipsen!

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är enkelt att fixa i efterhand i datorn, om man skulle vilja ha/ta bort effekten som skylight ger, dels så försvinner den ändå om man använder automatisk vitbalans, och det gör nog dom flesta kanske ändå.

Därför så spelar det egentligen ingen roll vilket du använder för att skydda linsen.

 

Kan du ge mig en anledning till att välja ett Skylight-filter framför ett UV på en digital systemkamera? Jag känner iaf inte till någon...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

' timestamp='1293573970' post='1526068']

Kan du ge mig en anledning till att välja ett Skylight-filter framför ett UV på en digital systemkamera? Jag känner iaf inte till någon...

 

Jo, jag funderar nog på att välja UV-filtret.

Men kanske "duger" ett Skylight?

Hälsningar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väljer UV filter så finns de ju i många olika prisklasser och skillnaden är främst hur enkla de är att rengöra och även hur lätt de repas.

Ifall du har nikons kit-objektiv så har väl det 52mm gänga och på cyberphoto ligger uv filtren mellan 200kr för dörr - ca350 för b+w och hoya.

Jag hade ett dörr på mitt gamla canon 18-200 som jag tyckte hade en något sträv yta som var "konstig" att rengöra med duk. Nu på mitt 70-200 har jag ett Hoya HD som har en slät och fin lättrengjord yta. B+W är gjorda av mässing för att inte fastna i linsen som aluminium kan göra.

 

Vissa försäljare påstår att UV filter ger bättre färger eftersom de filtrerar bort UV strålningen men det var på den gamla film tiden och spelar ingen roll med digitala kameror så UV filtret är endast skydd för linsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väljer UV filter så finns de ju i många olika prisklasser och skillnaden är främst hur enkla de är att rengöra och även hur lätt de repas.

Ifall du har nikons kit-objektiv så har väl det 52mm gänga och på cyberphoto ligger uv filtren mellan 200kr för dörr - ca350 för b+w och hoya.

Jag hade ett dörr på mitt gamla canon 18-200 som jag tyckte hade en något sträv yta som var "konstig" att rengöra med duk. Nu på mitt 70-200 har jag ett Hoya HD som har en slät och fin lättrengjord yta. B+W är gjorda av mässing för att inte fastna i linsen som aluminium kan göra.

 

Vissa försäljare påstår att UV filter ger bättre färger eftersom de filtrerar bort UV strålningen men det var på den gamla film tiden och spelar ingen roll med digitala kameror så UV filtret är endast skydd för linsen.

 

Tack Hankki, för ditt svar!

Tänk vad mycket det är som man bör tänka på, när skall köpa en systemkamera!

E-Forum är en fin sajt, där man kan få en massa goda råd vid t.ex. köp. Många av råden bygger på erfarenheter och är därför värdefulla.

Hälsningar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

molle98 tipsade om fotosidan och här är en direktlänk till d3100 recensionerna

 

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21018

 

cyberphoto har en prisskillnad på 1100kr mellan 18-55 och 18-105 kit versionerna så ta 105'an direkt om du inte planerar att köpa fler objektiv inom en snar framtid. Är du mer av arkitektur och landskapsfotograf och kanske något porträtt nu och då så klarar du dig med 18-55 ganska bra

 

ägarrecensioner på 18-105 http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17666 det finns även en flik som heter bilder och där finns bilder tagna med detta objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

molle98 tipsade om fotosidan och här är en direktlänk till d3100 recensionerna

 

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21018

 

cyberphoto har en prisskillnad på 1100kr mellan 18-55 och 18-105 kit versionerna så ta 105'an direkt om du inte planerar att köpa fler objektiv inom en snar framtid. Är du mer av arkitektur och landskapsfotograf och kanske något porträtt nu och då så klarar du dig med 18-55 ganska bra

 

ägarrecensioner på 18-105 http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17666 det finns även en flik som heter bilder och där finns bilder tagna med detta objektiv.

 

TACK än en gång Hankki!

Ju fler svar och tips man får, desto klarare blir man om valet av kamera och tillbehör.

Sedan är det bara att gå till rätt affär för att få ett bra pris!

Hälsning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Hankki, för ditt svar!

Tänk vad mycket det är som man bör tänka på, när skall köpa en systemkamera!

E-Forum är en fin sajt, där man kan få en massa goda råd vid t.ex. köp. Många av råden bygger på erfarenheter och är därför värdefulla.

Hälsningar!

 

Jupp, det är lite som att köpa en ny bil eller så, det är ju ändå en stor investering som man oftast gör, för många kan det ju handla om mycket pengar, en bra systemkamera idag kostar ju oftast från 6-7000:- och uppåt, och då ska man inte ha för bråttom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, det är lite som att köpa en ny bil eller så, det är ju ändå en stor investering som man oftast gör, för många kan det ju handla om mycket pengar, en bra systemkamera idag kostar ju oftast från 6-7000:- och uppåt, och då ska man inte ha för bråttom.

 

Tack //gästen för påpekandet!

Helt rätt att noga tänka efter, innan man ...

Jag tar mig en funderare till, men det blir nog en Nikon D3100 med 18-55 eller 18-105 objektiv + övriga tillbehör.

Nyårs-hälsningar till alla kamera-älskare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, vad du än köper, lycka till med din nya kamera, använd den flitigt, så lär du dig mycket, det som är roligt med en digitalkamera är ju att man kan ta många många bilder, utan att det kostar, och sedan välja ut dom man vill spara, och bara kunna kasta resten, sedan ta flera stycken på samma objekt, gör olika inställningar, jämför vad som händer för varje bild, se bilden utvecklas, hur kul som helst, och man lär sig massor.

Och glöm inte att satsa på ett stort minneskort, lovar, du tjänar på detta, och när du börjar bli lite "varm i kläderna", så kommer du att upptäcka, hmm ska nog köpa ett minneskort till :D.

Det finns inget som är så retsamt som att upptäcka att minneskortet är fullt, precis när man ska ta just "den" bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...