Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur vet jag om jag har PCI-E 16x och hur kan jag ta reda på om mitt nätaggregat kommer att klara av strömförsörjningen?


Loengstoenk

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa ett "riktigt" grafikkort eftersom min dator bara har något integrerat skräp som inte ens klarar av de lättaste påfrestningarna.

Men jag vet inte om de grafikkort som går att köpa i butik som är PCI-E 16x kommer att passa i porten som jag har på moderkortet för jag har absolut ingen aning om det är en PCI-E 16x port.

Jag bifogar därför en bild på skiten:

20101212495.jpg

 

 

Ignorera "What the shit is this crap?" texten, det är porten ovanför "~10 cm" linjen som jag undrar över.

Jag vill också veta hur jag kan ta reda på om nätaggregatet kommer att klara av strömförsörjningen.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lilla är en PCI express x1. Den stora en x16.

 

http://en.wikipedia....:PCIExpress.jpg

 

Om nätagget klarar det? Vad har du för nätagg i datorn?

Läs på sidan av det och se oss siffrorna på totalen och delarna. Hur många amp över 12 V, hur många linor och vad för grafikkort du siktat på.

 

fel att veta är inte heller vad för processor du har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är vad som stod på sidan av aggregatet:

 

Model NO: FSP250-60HEN

AC INPUT: 220-230V 2A 50Hz

DC OUTPUT:

+3,3V 17A (org)

+5V 18A (Red)

+12V1 8A (Yel)

+5Vsb 2A (purp)

+12V 0.3 A (Blue)

+12V2 14A (Yel/Blk)

PG Signal (gray) Ground (Black)

+3.3V & +5v = 115W Max

Total output should not exceed 250 Watts

 

När jag kikar i enhetshanteraren efter processorn så står det två gånger:

Intel Pentium Dual CPU E2160 @ 1.80 GHz

Intel Pentium Dual CPU E2160 @ 1.80 GHz

 

Vad du menade med "Hur många amp (ampere?) över 12V?" och hur många linor jag har förstod jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

250 W, nej, det klarar inte av så mycket av det som finns på marknaden idag. 350 W är ett minimum skulle jag säga. 450 W rekommenderat för mainstream-kort. Mer däröver för top-of-the-notch.

 

12 V - du en lina på 8A, en på 14 A, vilket är bra för ett 250 W agg men duger inte för något vassare grafikkort som sagt.

 

Sedan gäller det att matcha grafikkort mot din processor, en tvåkärnad Pentium E2160. 2 år gammal? Märkesdator?

 

Hur snabbt vill du ha det? Mmh, jag vet inte om jag vågar säga mer. Inte helt bevandrad/uppdaterad i prestandadjungeln, men kanske att ett Radeon 4830? Eller vill du ha DirectX11? ja, vad är dina krav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dell IMEDIA D7123 cirka 2 år gammal.

Jag tror att vilket grafikkort som helst skulle vara ett steg uppåt eftersom det just nu känns som om en påse med sand skulle vara en förbättring, så det spelar ingen större roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det mer beroende av din budget men med de kraven behöver vi inte gå högt alls...

Ett för 1,5 år sedan snabbt radeon ur 48xx serien eller ett då billigare ur 47xx serien.

Fast oavsett, du behöver även ett nytt nätagg.

nej, 5450, om vi ska ta Radeon förresten, eller 5550.. diretx11, modernare, energisnålare, snabbare. Inte dyrare..

 

Men håll ut lite, det dyker säkert upp någon som är mer orienterad än jag på dagens grafikkort. För som sagt... jag ej uppdaterad.

Budget?

Ett nätagg - 500 -800 kr (borde räcka)

Ett grafikkort ur budgetklassen <1000 kr

så 2000 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...