Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skapa ett händelsedatum i excel


avtak

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag undarar om det går att skapa ett händelsedatum i excel. Jag ska förtydliga min fråga

 

I cell A1 har jag infogat =IDAG() som anger dagens datum. Nu vill jag att i A2 ange dagens datum som ett händelsedatum. Detta kan jag göra genom att skriva =(A1) men då ändras datumet när det blir ny dag. Hur ska jag skriva för att "frysa" (d.v.s. händelsedatumet) datumet i A1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du märker är IDAG() en "voltaile" funktion, dvs en som körs om när bladet räknas om.

 

För att låsa värdet måste du skriva in datumet på annat sätt. Exempelvis med CTRL+Shift+, (eller egentligen CTRL+; )

Eller använda VBA för att skriva dit datumet men.. ja. bäst om du kan lösa det utan kod som jag brukar säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att låsa värdet måste du skriva in datumet på annat sätt. Exempelvis med CTRL+Shift+, (eller egentligen CTRL+; )

 

 

Till saken hör att detta specifika (händelsedatum) ska omvandlas i en om/och formel för att aktivera kopieringen av en tabellrad. Händlesedatumet är =X och kan med automtik registeras med hjälp av att aktivera dagens datum. Händelsedatumet ska jämföras med dagens datum (som är signal att raden ska kopieras).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, då får vi fundera ut annat sätt att skriva in det än via IDAG() som sagt. IDAG() räknas om så fort bladet räknas om, ex.v när du matar in något i en cell på bladet...

 

Jag greppar dock inte riktigt vad du har och vill ha, exakt hur du önskar att detta ska lösas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, då får vi fundera ut annat sätt att skriva in det än via IDAG() som sagt. IDAG() räknas om så fort bladet räknas om, ex.v när du matar in något i en cell på bladet...

 

Jag greppar dock inte riktigt vad du har och vill ha, exakt hur du önskar att detta ska lösas.

 

 

Jag har en lista med data (beställning) i en tabell. Varje beställning har ett händelsedatum. Det jag vill är att när händelsedatumet har passerat dagens datum ska raden kopieras till en annan tabell.

 

Så jag hade tänkt att lösa det genom att skriva en om-formel som jämför händelsedatumet med dagens datum. När händelsedatum och "dagens datum" (= eller >) kopieras raden med data i tabellen till en annan sida i excelbladet, som sammanställer detaljererad information om det som finns i listan.

 

Anledningen till att jag vill ha den specifika händelsdatumet är att om jag råkar (eller någon annan) skriver över den gamla raden av beställning finns det en "loggad" lista med information som har passerat händelsedatumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tabellen skriver du väl in datumet förhand/kopierar in det och inte via en formel?

 

Sedan kopiera? Med formler? Nej, vill du skapa en kopia/flytta värden till annan tabell, permanent, då är det VBA som gäller. Formler räcker inte till.

Men det går att lösa, det är inte så svårt. Bara du har en fin tabell så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...