Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stora SATA-diskar försvinner


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Har haft två problem med två nya 2GB SATA-diskar. Fel 1 har jag förhoppningsvis löst med en patch till Win7, det gick ut på att när man väcker datorn från hibernation/sleep så har SATA-diskarna försvunnit och man måste boota om för att hitta dem.

 

Det andra problemet upptäcker jag när jag låter VLC gå ett tag. Plötsligt hänger sig både bild och ljud och sen "sover" spelare i 10-20 sekunder innan den fortsätter. Har försökt med flera olika VLC-versioner som jag vet har fungerat bra tidigare, så jag gissar att även detta är relaterat till problem med väldigt stora SATA-diskar i Win7.

 

Någon som stött på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fel 1: Microsoft hade ju nån fix i höstas för problemet med detektion när systemet går ur hibernate pga. SATA-controllern tar ibland > 10 sek. för att starta upp. Men då skall det komma ett "Stop adress" meddelande. Artikel-id: 977178

 

Fel 1 och 2: Så undrar jag om det krävs någon uppdaterad drivrutin för Advanced Host Controller Interface (AHCI).

Är det ett äldre SATA chipset så krävs det en uppdaterad driver för detta i O/S för att stödja stora SATA-diskar, vilket hämtas hos tillverkaren.

 

Kolla i BIOS så det är AHCI istället för IDE (om valet finns för disken).

Hur är det med SATA-RAID options i BIOS, kör du inte i RAID konfiguration kanske du skulle kolla om detta är disabled i BIOS.

 

Det finns säkert någon annan på forumet som har bättre koll.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte än, men det lät som bra tips på att gå vidare med. Är hemma sjuk idag, så har inte så mkt ork att peta i det där nu. Men tack tillsvidare för tipsen, jag återkommer när jag försökt. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du får väl krya på dig.

 

Funderade på en sak om inte ovanstånde hjälper (alltså förra inlägget :rolleyes:), det där med att VLC hänger sig efter ett tag när du tittar på film.

Är den filmen på en annan disk?

I såfall, är det en "Green disk" eller om energi inställningar för disken är påslagna, så att den parkerar läshuvud osv. sedan när den skall vakna så blir det problem som hänger ihop med Fel 1.

 

Det går att kolla diskens inställningar med HD tune.

Kolla också Automatic Acoustic Management (AAM) har själv haft problem vid nåt tillfälle med detta (gäller nog bara vissa diskar också), som jag inte exakt kommer ihåg nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt. jag har 3 st. SATA och en PATA (IDE) internt och nu kopplade jag in en USB - den sista och då ser det ut så här i menyn:

 

post-73434-0-70958100-1292419953_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är blind, såg inte ens den dropdownen =)

Ok, det enda som skiljer SATA från Systemdisken i Info är att SATA har AAM påslaget, samt att SATA inte har Advanced Power Management påslaget.

Ska köra igenom lite av deras scans också.

 

EDIT: Fast i fliken AAM är Enable inte markerat, trots att det i info är ikryssat. Hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...