Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Polisanmälan?


wonderboytwo

Rekommendera Poster

Blev polisanmäld en gång i tiden. Anmälan avskrevs efter någon dag. Anmälan faller under sekretess (35 kap 2§ första stycket offentlighets/sekretesslagen [2009:400]) och jag får inget veta.

 

Hade tänkt överklaga men jag hittar inte tillräckligt vassa argument som kan antas leda mig framåt några steg i rätt riktning.

Någon här som är riktigt duktig på att uttrycka sig som kan fundera ut hur en överklagan skulle kunna se ut. En överklagan som verkligen tar fasta på hur rättsosäkert det är för den enskilde anmälde medborgaren att bli polisanmäld och sen avskrivs anmälan omgående.

 

Att inte kunna bemöta det som står i anmälan. Jag menar! Vem garanterar riktigheten om det som någon påstår om mig? Ingen såklart. Anmälan finns ju kvar i exemplar både hos polis och anmälare. Och jag famlar i blindo utan möjlighet att försvara mig själv... mot det som eventuellt kan vara oriktigt.

 

http://www.notisum.s...ag/20090400.htm

 

Anmälningar m.m.

2 § Sekretess gäller i verksamhet som avses i 1 § första stycket för uppgift i en anmälan eller utsaga av en enskild, i förhållande till den som anmälan eller utsagan avser, endast om det kan antas att fara uppkommer för att någon utsätts för våld eller lider annat allvarligt men om uppgiften röjs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polisanmälan kan i princip vara hur mycket lögn som helst.

 

Om den avskrivs efter en dag, då kunde polisen förmodligen inte hitta något att arbeta vidare på. Det kan bero på att brott ej går att styrka, bevis saknas eller liknande.

 

Men, om de kan arbeta vidare, så blir det förhör och sedan tar åklagare beslut på om det ska vidare till tingsrätten. Det är här du bemöter anmälan och försvarar dig, inte tidigare.

 

Sedan är det upp till tingsrätten att besluta om vad som är rätt och fel och eventuella straff.

 

Är du inte nöjd med tingsrättens beslut, kan du överklaga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

välkommen till eforum till och börja med.

 

Sedan förutom det som Mr Andersson säger, så säger du

Blev polisanmäld en gång i tiden
hur många år sedan är det som detta hände?

 

Är det verkligen lönt att hålla på med en sådan anmälan som tydligen direkt blivit avskriven?

Har du överhuvudtaget hört något från Polis eller tingsrätt/åklagare sedan dess?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du vill överklaga? Det finns ju inget du behöver bemöta, en anklagelse/anmälan utan en efterföljande dom är inget som kan användas mot dig (well, inte lagligen iallafall, så du får väl se upp med SÄPO ;)

 

Men du kan aldrig få alla spår av anmälan att raderas. Alla avslutade ärenden hos statliga och kommunala myndigheter måste enligt lag arkiveras, så anmälan ligger där den ligger oavsett vad du gör. Möjligtvis kanske du kan motanmäla den som polisanmälde dig om du anser att hela historien orsakat dig skada på något sätt, men det känns som något som skulle läggas ned ganska fort det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett skälet till att anmälan avskrevs så vill jag göra allt för att ta del av innehållet i den

för att se vad jag anklagats för.

 

Anmälan är snart ett år. Det var aldrig meningen att jag skulle få vetskap om den. Men nu vet jag om den och vill nu göra allt för att få ta del av innehållet.

 

Polisen nekade mig och hänvisade till (35 kap 2§ första stycket).

Kan och ska överklaga beslutet till polismyndigheten. Får jag nej igen så är nästa instans kammarrätten.

 

Huruvida det är lönt eller ej kan kanske diskuteras... Men att bli anmäld och aldrig få veta varför och av vem hör inte till händelser som jag kan acceptera i första ledet.

Jag vill veta vad någon påstår att jag skulle ha gjort och när etc etc.

 

Bara för att jag inte "behöver" bemöta denna anklagelse så vill jag inte lägga mig platt...

I en rättsstat så anser jag att man får stå för det man anmäler och att det är ett minimum att den anklagade kan ta del av det någon anmäler en för. Och det även om anmälan avskrivs.

 

Jag vill helt enkelt veta vad någon påstår om mig och vad jag påstås ha gjort.

 

Jag är inte ute i ett syfte att något ska begäras förstört, det vet jag att det inte går.

Jag vill bara veta!

 

Någon motanmälan blir svårt och inget som är intressant i detta skedet. Inte minst av att jag ej vet vem som anmält mig eller varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag situationen lite bättre.

Vad jag förstått så är uppgiften om att en anmälan gjorts offentlig handling, men innehållet i den faller under sk. förundersökningssekretess till dess åtal har väckts.

 

I det här fallet väcktes inget åtal, så jag gissar att sekretessen då ligger kvar för gott. Men jag är ingen jurist, så du kan ju börja med att läsa lagen kring detta för att se om det går att hitta någon "loop-hole". Ex. väljer ju polisen då och då att läcka innehåll till pressen från förundersökningar och där bryts ju då sekretesslagen.

 

Lite googlande säger att det här behandlas i 18e och 35e kapitlet i Offentlighets- och sekretesslagen och här hittar du den

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090400.htm

 

Utöver det tror jag nog att ditt säkraste kort är att anlita en jurist helt enkelt, för att få det bästa svaret på om det överhuvudtaget är möjligt eller bara att "gilla läget"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar/förslag... blir nog till att gilla läget. har inga större förhoppningar till att få kopia på anmälan. men vill i alla fall försöka så långt det nu går.

 

sen så är det ju så att man kan få lite info här och lite info där osv osv och sen kan man lägga pusselbit för pusselbit ibland. jag menar! det är ju ganska många som har tillgång till anmälningar generellt sett. de ligger ju tillgängliga även på data och förutom poliserna själva så har ju arkivpersonalen även tillgång till alla anmälningar och gör dagligen slagningar i system rörande olika frågor.

 

självklart lyder arkivpersonalen under reglementen också, men ibland kan den mänskliga faktorn göra att man kanske lämnar ut en detalj för mkt... trots sekretess...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...