Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte nya USB enheter


bengy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min desktop "hittar" plötsligt inte USB minnen och/eller scanners. Jag hör ett tydligt ljud när jag kopplar in något men sedan händer inget mer????

 

Jag har en USB IP telefon och den funkar men den vågar jag inte röra.

 

Men allt annat USB jag försöker plugga in funkar inte. Allt som händer är ett ljud men sedan inget mer?

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh,

Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator/modell?

Hur gammal är den?

Vilket operativsystem samt ev. service pack?

Är det USB 2.0 eller är det USB 1.1 port/portar som krånglar (om du har sådana)?

Provat en annan USB-port?

Provat en annan USB-kabel?

 

Fast med anledning av din beskrivning antar jag att du redan har flera USB-portar på datorn inkopplade, såvida du inte kör med USB-hub?

 

Har det skett något nyligen tex. nyinstallerad hårdvara eller programvara i datorn?

Om du tittar i enhetshanteraren, är det några gula markeringar vid någon enhet, som indikerar att den enheten inte fungerar som den skall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

Desktop modell som är cirka ett år gammal med Windows Vista Ultimate 64 bitars samt service pack 2.

Utgår ifrån att det är USB 2.0 portar det rör sig om. Använder ingen USB-hub då det finns 2 portar framtill och 3 (eller fler) baktill.

Använder en port på baksidan till en IP-telefon som funkar och vill därför inte röra den.

Inga gula markeringar i enhetshanteraren utan allt verkar ok.

 

Kan inte härleda till någon installation eller liknande. Upptäckte det hela av en slump då jag skulle föra över bilder från kamerans minneskort via minneskortsläsaren jag använt många gånger. Sedan försökte jag med minnespinne med samma resultat.

 

Har 2 olika minneskortsläsare och ingen av dessa fungerar nu men en har fungerat tidigare. När jag kopplar in (har provat alla portar) så kommer det anslutningsljud från datorn men inget mer händer.

 

Detsamma gäller om jag försöker använda något USB memorystick. Inga gula markeringar i enhetshanteraren även med något av dessa inkopplat.

 

Samma fenomen när jag ansluter min mobil.

 

Provade just att koppla in en usbskrivare och då reagerade datorn normalt, dvs. letade drivrutiner etc. så det verkar vara minneskort och pinnar som inte funkar. Kan det vara någon säkerhetsinställning som har ändrat sig pga någon windows update????

 

Börjar misstänka något åt detta hållet faktiskt då skrivaren gick igång.

 

Kör med Windows inbyggda firewall samt Microsoft Security Essentials.

 

Någon som har en idé?

 

Mvh,

Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tänk på att man har tre års reklamationsrätt när det gäller ursprungliga fel, och det betyder inte nödvändigtvis att felet måste märkas från början utan det ursprungliga felet kan vara t ex att ett nätaggregat som åldras för fort har satts i.

 

Är det så att det går bra med USB-enheter som har egen strömförsörjning går bra men inte USB-enheter som ska dra ström från datorn?

 

Hur ser det ut i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera), några utrops- eller frågetecken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Vill tacka alla som försökt hjälpa till. Jag kopplade loss allt och provade en annan strömförsyning och då funkade allt som det skulle. Sedan kopplade jag in gamla strömförsyningen igen allt funkar så.....

 

Än en gång tack, vad som var fel vet jag inte men nu funkar det så......

 

Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...