Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP-problem


teorbek

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har klurat en vecka nu på vad som är fel i min router. Köpte nyligen en Asus RT N16 och kopplade in den utan problem. Har ett adsl-modem kopplat till routern som går vidare trådlöst eller genom elnätet i huset.

 

Jag kan nå inställningarna för routern från alla datorer men när jag ska koppla upp mig på nätet får jag ofta felmeddelandet:

 

"you have set the wrong dynamic or static ip address for your RT-N16"

 

Ibland fungerar internet men oftast dyker felmeddelandet från routern upp. Har testat att byta alla tänkbara nätverkssladdar och testat olika uppdateringar av routern utan framgång. I huset finns 3 stationära datorer som kopplar upp sig via elnätet och en bärbar + någon mobil som kopplar upp sig trådlöst.

 

Problemet gäller både för de trådlösa enheterna och de stationära. Att koppla in en dator direkt i modemet går alldeles utmärkt, då fungerar allt. Men att ansluta en dator till routern med sladd funkar inte.

 

Har även rebootat routern ett flertal gånger och testat det mesta. Kan inte så mycket om just mjukvara/IP-adresser i nätverk men antar att felet måste ligga där. Skulle vara trevligt om någon tog sig tid att hjälpa mig så jag vet om jag måste lämna tillbaks routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du konfigurerat routerns wan-anslutning korrekt (internetanslutning)? Där kan du välja mellan "statisk" eller "dynamisk" ip-adress tilldelat av internetleverentören. Oftast skall den vara satt "dynamisk (dchp), kan dock variera beroende av leverentör.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du konfigurerat routerns wan-anslutning korrekt (internetanslutning)? Där kan du välja mellan "statisk" eller "dynamisk" ip-adress tilldelat av internetleverentören. Oftast skall den vara satt "dynamisk (dchp), kan dock variera beroende av leverentör.

// Jari

 

Har experimenterat lite med det där, men vet egentligen inte vad jag gör. Vad jag har förstått så ska jag ha dynamisk ip, så det är detta den är inställd på. Men om statisk är ett alternativ skulle jag kunna pröva det, men jag vet inte riktigt hur man ställer in sådana ip-adresser.

 

Internet har fungerat rätt stabilt ett tag nu så det kanske har ordnat sig. Dock verkar alla browsrar jag prövat ha problem med att öppna delar av vissa hemsidor. Google funkar, men t.ex. Hotmail verkar inte vilja ladda. Vad kan detta bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, uppkopplingen är stabil nu verkar det som. Däremot vill ingen av min browsrar öppna vissa sidor helt och hållet. Antingen går det extremt långsamt att öppna en sida, eller så öppnas en del av sidan medan den sedan laddar en evighet. Detta gäller för alla datorer i nätverket. Någon med förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...