Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort Vista


Bnalle

Rekommendera Poster

Har installerat ett nytt operativsystem men vet inte hur jag tar bort det gamla. Installerade det nya på en annan hårdisk men kan inte formatera den :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har installerat ett nytt operativsystem men vet inte hur jag tar bort det gamla. Installerade det nya på en annan hårdisk men kan inte formatera den :/

 

Hur menar du att det inte går att formatera?

 

Enklast vore väl att gå in i det "nya" operativsystemet och formatera hårddisken där Vista ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn startar från instruktioner i de första drygt 400 byten på en hårddisk.

VILKEN disk bestäms av inställningar i BIOS.

Dessa instruktioner skickar datorn vidare till platsen där resten av startinstruktionerna ligger.

Vilket kan vara på samma hårddisk (vanligt med Microsoft Windows)

eller på en annan hårddisk.

Det finns en viss möjlighet att de första startinstruktionerna till din dator ligger på Vista disken.

Upphör denna disk att fungera eller raderas eller flyttas finns chans du inte får igång operativsystemet på den andra hårddisken. Tyvärr.

 

Hur kolla?

Dra ur sladden med ström 230V till datorn från vägguttaget.

Dra sedan ur sladden med ström från nätaggregatet i datorn till Vista disken.

Anslut åter datorn till 230V.

Startar datorn inte efter detta vet du att startinstruktionerna ligger på Vista disken.

Och att startinstruiktionerna behövs.

Vad göra?

Koppla bort din nya hårddisk.

Koppla in Vista disken.

Blås den ren från allt med tex Killdisk Free

Installera ditt nya OS på Vista disken.

När det är klart, koppla in din nya hårddisk och formatera om den med ditt nya OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite enklare sak att testa först är att ta ur hårddisken med Vista och sedan starta datorn från skivan med Windows 7 och göra en startreparation. Förhoppningsvis räcker det för att få dit alla nödvändiga startfiler på hårddisken med Windows 7. Sedan får du se till att i BIOS ställa in att datorn ska startas från hårddisken med Windows 7 även när du ansluter hårddisken med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har lite problem att veta vilket som är hårdisken står inget på dem och är inte precis ngt hemma bygge?

 

För att du inte ska riskera formatera fel hårddisk kan du alltid stänga datorn och öppna chassit.

 

Leta upp hårddiskarna och dra strömkabeln till en av dom.

 

Provstarta datorn för att se vilket OS som startar.

 

Titta nu också i Utforskaren vilken hårddisk (enhetsbeteckning) som försvann. Notera!

 

Stäng datorn och koppla in strömkabeln till hårddisken igen. Starta datorn.

 

Om det nu inte är en partition vi pratar om. Då blir det hela lite svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu inte är en partition vi pratar om. Då blir det hela lite svårare.
Bäst att ta reda på det genom att titta i diskhantering. Högerklicka på Datorn, välj Hantera och sedan diskhantering. Bifoga en bild som visar hur det ser ut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din första post skrev du att du har installerat Win 7 på en annan hårddisk.

Enligt bilden du har bifogat har du bara en hårddisk uppdelad i 3 delar (partitioner). Det betyder att Vista och Win 7 ligger på samma hårddisk. Gissar att Vista ligger på C och Win 7 på D.

 

För att undvika framtida problem föreslår jag att du startar med Win 7 dvd:n och följer guiden jag länkade till. Formatera C och D partitionerna (allting försvinner, som du säkert vet) och sedan installera om Win 7.

 

Kanske någon har en annan lösning på ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din första post skrev du att du har installerat Win 7 på en annan hårddisk.

Enligt bilden du har bifogat har du bara en hårddisk uppdelad i 3 delar (partitioner). Det betyder att Vista och Win 7 ligger på samma hårddisk. Gissar att Vista ligger på C och Win 7 på D.

 

För att undvika framtida problem föreslår jag att du startar med Win 7 dvd:n och följer guiden jag länkade till. Formatera C och D partitionerna (allting försvinner, som du säkert vet) och sedan installera om Win 7.

 

Kanske någon har en annan lösning på ditt problem.

Ja, i det här fallet fungerar ju inte en startreparation. Man kan ju också acceptera att det inte går att formatera C: utan nöja sig med att ta bort de mappar som ligger där som inte längre har något behov av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så har jag vista på C: och Win 7 på D: men jag installerade win 7 i windows kan jag väll inte formatera båda och sen installera win 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så har jag vista på C: och Win 7 på D: men jag installerade win 7 i windows kan jag väll inte formatera båda och sen installera win 7

 

Startar du datorn med Win 7 DVD:n kan du formatera och installera. Om du startar DVD:n i Windows går det inte. Har du tittat på guiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...