Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Denna dator använder inte äkta Windows"


Ingen annan

Rekommendera Poster

Köpte för en tid sedan (6 veckor) en ny dator, Acer X3900. Redan vid första start kom, efter några minuter, meddelandet i rubriken. Kunde klicka bort meddelandet och arbeta vidare med att installera program och filer från den äldre datorn. Felmeddelandet visade sig 2-4 gånger per dag. Vände mej till OnOff, där jag köpt datorn. Fick ett telefonnummer till Microsoft och även uppmaning att vända mej till Acer.

 

Blev väl emottagen hos Microsoft. Ett par handläggare jobbade av och till med att lösa problemet. Men det lyckades inte utan de hänvisade mej åter till Acer.

 

Köpte själv en uppdatering av Win7 Home Prem till Win 7 Pro. Men det hjälpte inte.

Acer föreslog en ominstallation av operativsystemet och gav anvisningar till hur jag skulle gå till väga.

 

På min fråga vart jag skulle skicka datorn om jag misslyckades, så blev Acers svar "Garanti åtagande gäller hårdvara INTE medlevererad programvara" !!

 

 

Har gjort ominstallationen av oterativsystemet och alla programvaror och filer, verkar fungera -Men inte internet anslutningen genom mitt lilla nätverk med 4 datorer.

 

För att, från Acer datorn kunna ansluta, till internet får jag varje gång göra följande:

På kontrollpanelen väljer jag “Nätverks- och delningscenter”

Klickar på “Anslutning till lokalt nätverk” och på den rutan “Status för anslutning till lokalt nätverk” så klickar jag på “Inaktivera”

 

Därefter blir det ett klick på “Ändra inställningar för nätverkskort” som ligger till vänster på “Nätverks- och delningscenter”.

 

På den bild som då visas klickar jag på “Anslutning till lokalt nätverk och på den lilla ridåmeny som visas väljer jag klick på “Aktivera”.Nu har jag en fungerande uppkoppling till internet.

 

Men varför måste jag göra på detta sätt varje gång jag startar datorn? Vad ska jag rätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har köpt en ny dator i butik, och redan på en gång så får du upp ett meddelande om att du inte har ett ÄKTA Windows operativsystem?

 

Du ska naturligtvis åberopa att detta ska åtgärdas av butiken, kan dom inte detta, så är det bara att lämna tillbaka dator, och få en ny, som är kontrollerad att systemet fungerar.

 

Att Acer sedan svarar att

Acers svar "Garanti åtagande gäller hårdvara INTE medlevererad programvara" !!

är bara snack, läser man Microsofts licensregler, för godkännande av installationen, så står det att om man inte kan godkänna installationen eller att något är fel, så får/kan man inte installera operativet.

Och då har man rätt att lämna tillbaka operativet, eller lämna tillbaka datorn om operativet är förinstallerat.

Det slogs också fast för flera år sedan, när en kund köpte ett operativ, i en av dom stora elektronikkedjorna, och inte kunde installera detta, och ville lämna tillbaka, så gick inte detta, förseglingen var bruten, men kunden kontaktade Microsoft som kontaktade butiken, och meddelande att kunden visst fick lämna tillbaka varan.

 

Stå på dig, du ska inte godta att inte få detta åtgärdat, varan är ju felaktig från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska komplettera: OnOff här i Falun hade inte den önskade datorn på lager så jag beställde själv i OnOff:s internet butik, men det borde inte vara någon skillnad. De kontakter jag har haft med OnOff har varit med butiken.

 

Efter min om installation så har inte felmeddelandet dykt upp igen. Däremot har jag det andra problemet kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...