Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AppHjälpMm


PEGEGE

Rekommendera Poster

Har just skaffat min första Androidmobil, en Desire HD (hade en N97 mini med Symbian men den är inte tillräckligt bra) och undrar diverse saker:

1. Hur viktigt är det att ha telefonen skyddad mot virus mm? FSecure ok?

2. Kan man hämta appar till datorn och installera dem sedan därifrån, förhoppningsvis efter att kollat dem rena med t.ex. Norton/Ad-Aware, eller måste de installeras direkt från Nätet, med risk för smitta? Jag tänkte t.ex. installera en app - Compass for Android från Catch.com men backade i sista stunden när den berättade att den skulle få full tillgång till div. delar av telefonen/nätet. Urk!

Någon som kan upplysa mig om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

1. Det är viktigt att du har ett mobilt antivirus om du ska ladda hem appar från andra platser än Android Market. Om du inte har ett antivirus och du råkar installera en skadlig app kan din personliga uppgifter bli vidarbefodrade. F-Secure är ett bra mobil antivirus.

2. Ja, du kan installera appar från andra platser t ex brothersoft.com och download.com. Du måste bara gå in i inställningarna i android och aktivera funktionen så att du får installera spel och appar från andra platser.

Obs: Tänk på när du installerar appar att du kollar upp nedladdning platsen om du ej har något antivirus för mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik för ditt svar!

Jag har nu köpt och installerat AVG antivirus som jag tycker funkar bra. Jag visste inte att Android Market hade så hög säkerhet, det kanske motsvarar iPhones Store¿

Ska kolla de du tipsar om, hoppas AVG är tillräckligt bra och stoppar ev. dåliga appar.

Vilken inställning menar du att jag måste aktivera för installationer från andra platser? Var finns den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken inställning menar du att jag måste aktivera för installationer från andra platser? Var finns den?

I Xperia X10 finns den inställningen i Program -> Okända källor. Borde vara något liknande i din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...