Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[LÖST] NTC-motstånd


Mikael63

Rekommendera Poster

Har köpt en värstingtermometer på Clas.

(ja, den kostade ju 49 kr så..)

Den visar två grader för varmt, jämfört med bilens tempmätare samt en hederlig sprittermometer.

 

Tänkte trimma lite och seriekoppla ett motstånd med utegivaren.

Jag kan ju ta en flervarvig trimpot men tänkte att man borde kunna sätta dit rätt resistans på en gång, bara man vet vilken givare som sitter där och sedan utifrån detta hitta lämplig resistans. (ja, linjäriteten, eller kanske snarare olinjäriteten kan vi bortse från)

 

Har bara ett värde just nu, 284 kOhm vid ca -13°C.

Någon som kan säga vilken givare det är då?

Eller hellre, vilken resistans skulle motsvara 2 graders skilland?

 

Löst: det blev trimpotsvarianten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hur kalibrerar du den då? Sprittermometern och den på bilen kanske inte visar rätt heller.

Man kunde kanske tänka sig att doppa givaren i en skål med smältande is, som ju bör hålla 0gr C ganska exakt. Eller omvänt att verifiera sprittermometern i issörjan och sedan jämföra.

 

Jag köpte en gång en elektronisk stektermometer på ICA för att hålla koll på steken i ugnen. Så fick jag ett infall och ville testa den; sagt o gjort - på med en kastrull med vatten och kokade upp på spisen. Termometern visade ju åt pepparn galet. När vattnet kokade så visade den bara 93gr.

 

Skall man göra iordning tjälaknul i ugnen på säg 75gr. så vill man ju inte att termometern visar 7 grader för lite...

Fast termometrar (liksom alla instrument) visar ju noggrannast mitt i mätområdet och med större felmarginal i utkanterna.

 

Sen dess har jag inte skaffat nån ny, det verkar som alla sådana som säljs på mataffärerna är av samma märke. Kör med min gamla hederliga stektermometer istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag förlitar mig på att flera andra "oberoende" källor har rätt men min Clas har fel...

 

Att vattnet kokade vid 93° är väl inget onormalt? Beror ju på lufttrycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

93° kokar väl inte vattnet på där jag befinner mig. I Sverige varierar luftrycket mellan 950-1050 hPa vid havsytan och just nu är luftrycket vid Östersund-Frösö flygplats 1006hPa.

Jag befinner mig något lägre i Östersund c:a 290möh. -6°

Men jag kan inte se att kokpunkten kan bli mer än 2 grader lägre än 100°

 

På Mount Everest så är väl kokpunkten c:a 70-75° men det är ju 8Km upp.

På Kebnekaise (2100möh c:a 800hPa) så kokar vattnet vid runt 93°.

 

Eller gör jag någon tankegroda?;)

 

Mvh

Ps. Ja detta är ju OT. Ds. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, du tänker rätt. Med den enda detaljen att du såg väl till att vattnet verkligen stormkokade? De termometrar jag testat har visat rätt, dvs 0 grader vid isblandat vatten och 100 grader vid kokning. Vid normalt lufttryck ska din termometer visa 100 grader (kanske 99 grader om vattnet inte helt stormkokar)

 

Vill du kolla temperaturen däremellan, då blir det till att laborerar med kokande och kallt vatten. Blanda en del kokande vatten och en del isvatten (minus isen) och mät. Det borde bli 50 grader...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...