Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkät om fildelning


colofsson

Undersökning om fildelning  

14 medlemmar har röstat

  1. 1. Tycker du att det är fel att fildela illegalt?

    • Ja
      8
    • Nej
      6
  2. 2. Tror du att lägre priser på film, musik och mjukvara hade minskat den illegala fildelningen?

    • Ja
      8
    • Nej
      6
  3. 3. Vilket brott tycker du är allvarligast?

    • Illegal fildelning
      2
    • Rattfylla
      12
  4. 4. Hur tror du att domen mot The Pirate Bay påverkar den illegala fildelningen?

    • Den minskar
      2
    • Ingen förändring
      11
    • Den ökar
      1


Rekommendera Poster

Hej,

 

Skriver ett arbete om fildelning och upphovsrätten och tänkte be att få göra en enkät. Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få, ni får gärna kommentera om ni vill alla åsikter är viktiga och nyttiga.

 

Givetvis kommer allt behandlas anonymt.

 

Är väldigt tacksam för att ni tar er tid för att läsa och svara på frågorna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du/ni menar illegal fildelning där man bryter mot bl.a upphovsrätt mm, för fildelning i sig är ju inte varken olagligt eller fel att göra.

Att tex. fildela egenproducerade semesterbilder/videos/musik/program/etc. som delas ut till släkt/vänner/vemsomhelst eller annat material som ägs av den som delar ut det, eller har tillstånd att dela ut det, är inte på något sätt olagligt eller fel.

 

Tycker att man tydligt skall skilja på legal fildelning och illegal fildelning. Tyvärr så har ordet fildelning fått en negativ klang i folkmun, då alla artiklar i media tar för givet att fildelning är att jämställa med ett lagbrott och moraliskt förkastligt, vilket naturligtvis inte är fallet. Det har ju fått till följd att fildelning har blivit ett fult ord.

 

Fildelning kan ju ske på olika sätt; man kan ju dela ut filer på en filserver eller som vissa programsajter använder t.o.m. bittorrent för nedladdning av deras programvaror. NASA använder också bittorrent för nedladdning av en del tunga alster. Listan kan göras lång på legal fildelning.

Därför är det skrämmande att det höjts röster för att förbjuda bittorrent tekniken eftersom den "används till illegal fildelning", tydligen så har inte en del förstått skillnaden mellan illegal och legal fildelning.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor betydelse har tex nedladdning av film? (Jag undviker ordet fildelning för det är faktiskt en laglig verksamhet, besök tex filarkivet på basun.sunet.se) Jag såg nånting som gav mig uppfattningen att nedladdning av film i Sverige motsvarar 1 vecka om året jämfört med vad som TV serverar 52 veckor om året.

Idag säljer mediaproducenterna musik och film via massvis med radiostationer (Inte längre P1,P2, P3)

massvis av TV-stationer (inte längre TV1 och TV2).

Och till privatpersoner säljs det helt lagligt utrustning för att helt lagligt spela in både musik och film från radio och TV.

Varför ska privatpersoner köpa CD skivor med kopieringsskydd som gör att musiken låter kass på den egna musikanläggningen idag?

Mycket enklare lyssna på radio. Det finns stationer för alla smaker. Och räcker inte det finns Spotify.

Jag slutade köpa musik CD pga kopieringsskyddet som gör att musiken låter kass på min musikanläggning.

 

Skulle lägre priser på CD och DVD minska nedladdningen av musik och film? Nej varför det, jag skulle inte ta en musik CD om den så var gratis i en affär numera, vem vill höra förstörd musik hemma? Och bortåt 98% av all film och musik som konsumeras kommer idag från musik och filmproducenternas försäljning till radio och TV-stationer, Spotify och liknande.

Och tänk på en sak, nedladdning är inte konsumption. Snarare uttryck för samlarmani. Av det jag sett konsumeras mindre än 1% av nedladdad musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en bättre utvecklad frågeställning i enkäten om exempelvis vad som fildelas så hade jag nog hjälpt till att svara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tydligen så har inte en del förstått skillnaden mellan illegal och legal fildelning.

Det är inte så konstigt, eftersom en stor del av svenskarna (ja, troligtvis en stor del av mänskligheten överlag) hämtar sina fakta och skapar sina värderingar utifrån tabloider, som inte har något intresse av sanningar, hellre än att försöka tänka själva.

 

I övrigt låter jag Flyfishermans inlägg räcka, den beskriver just denna punkt väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag menar illegal fildelning, och ursäktar om det inte framkom i enkäten.. Redigerar den så att det blir mer klart vad jag menar.

 

Tack än en gång för era röster och kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tredje frågan är ju rätt intressant:

 

"Vilket brott tycker du är allvarligast?"

 

Svar i den frågeställningen kan lämna utrymme tolkning och ett rättfärdigande av en brottslig handling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...