Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskarna arbetar hela tiden!


3DArt

Rekommendera Poster

Hej på er! Jag har en fråga som säkert ställts många gånger tidigare men jag hittar inget tillfredsställande svar. Det är så att jag köpte ny dator för någon månad sedan och i den har jag tre hårddiskar. Som systemdisk med Windows 7 och program har jag en Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" och sedan har jag två traditionella diskar för dokument och lagring. En 2TB Samsung Ecogreen F4EG (5400rpm) och så en från min gamla dator nämligen en 1,5TB Western Digital Caviar Green (5400rpm). Jag har även en extern USB-ansluten 1TB Western Digital.

 

Problemet är att jag tycker att jag ofta hör någon eller några hårddiskar arbeta utan direkt orsak. Och just idag rasslar det lite tyst absolut hela tiden och den lilla röda lampan lyser nästan konstant. Vad kan detta bero på?

 

Jag har stängt av indexeringen på alla de tre mekaniska diskarna så det kan inte vara det som är problemet. Jag använder istället Copernic Desktop Search för att söka på diskarna och det är inte schemalagt idag. Och jag har kontrollerat alla diskar med HD Tune Pro v4.60 utan anmärkningar. Och jag defragmenterar inte alls idag.

 

En SSD är väl tyst av sig så det kan väl inte vara den som låter? Det enda jag vet att jag gjort idag är att jag avinstallerade Kaspersky Internet Security 2010 eftersom licensen snart går ut och istället installerade ESET NOD32 Smart Security 4 x64 för att testa det programmet.

 

Jag fick tidigare idag en varning från Kaspersky om en trojan vid namn Win32.Refroso men jag har scannat hela systemet och gått igenom registret utan att finna några spår av den. Följt borttagningsanvisningarna till punkt och pricka. Men kan det vara så illa att det ändå är denna eländiga trojan som ställer till med något? Vad tror ni? Jag har även Malwarebytes Anti-Malware och Webroot Spy Sweeper installerade men de är inte schemalagda för körning nu. Men tror ni att det är onödigt att ha även dessa program på datorn? Det blir kanske lite kaka på kaka?

 

Börjar bli trött på detta eviga smattrande och blinkande. Finns det något program som talar om vad varje hårddisk gör för stunden och finns det någon möjlighet att "stänga av" en disk? Det hade varit intressant att veta vad disken gör hela tiden. Har låtit datorn stå ett par timmar nu med indexeringen för Copernic Desktop Search avstängd och ingen defragmentering pågår så jag har helt enkelt ingen aning om vad det är som händer. Men det börjar bli påfrestande. Någon som vågar sig på en gissning?

 

Stort tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har även Malwarebytes Anti-Malware och Webroot Spy Sweeper installerade men de är inte schemalagda för körning nu. Men tror ni att det är onödigt att ha även dessa program på datorn? Det blir kanske lite kaka på kaka?"

ABSOLUT INTE!

"Fick" för ett par år sedan "Spysheriff", riktig skit, på en dator. Varken Clam Antivirus eller NOD32 hittade något misstänkt. Fick problemet identifierat och placerat av något Ad-aware program och kunde sedan ta bort Spysheriff i felsäkert läge med "doskommandon".

Sk Antivirusprogram jagar framför allt program som sprider sig själv.

Inte de som man "frivilligt" (kanske ovetande) installerar på datorn, tex genom ett klick på en sida.

Desutom finns idag ett antal "legala trojaner". Program som säljs för övervakning av tex anställda på företag.

Sök på google efter

pc surveillance

många av de här programmen med starka företag bakom upptäcks inte av de vanliga "Antivirusprogrammen". De är ju "legala" program.

Och tillverkarna har tillräckliga muskler för att vinna mot "antivirusföretagen" i rättslig tvist.

 

Ytterligare en möjlighet till hårddiskaktiviteten är att MS i enlighet med EULA undersöker vad du sysslar med.

7. INTERNET-BASED SERVICES. Microsoft provides Internet-based services with the software. It

may change or cancel them at any time.

...

b. Use of Information. Microsoft may use the computer information, accelerator information,

search suggestions information, error reports, and Malware reports to improve our software and

services. We may also share it with others, such as hardware and software vendors. They may

use the information to improve how their products run with Microsoft software.

 

Så att hårddiskarna jobbar hela tiden kan helt enkelt bero på att du kör Microsoft Windows 7 och Microsoft samlar information från din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tidigare idag en varning från Kaspersky om en trojan vid namn Win32.Refroso men jag har scannat hela systemet och gått igenom registret utan att finna några spår av den.
Finns möjligen loggar och/eller karantän kvar i Kasperskys mapp?

Det vore ju bra att veta vilken fil som var infekterad. Det finns även många varianter av Refroso.

 

Vad var det för anvisning du följde?

 

Jag har även Malwarebytes Anti-Malware och Webroot Spy Sweeper installerade men de är inte schemalagda för körning nu. Men tror ni att det är onödigt att ha även dessa program på datorn? Det blir kanske lite kaka på kaka?
Så länge bara max ett antimalware/antispionprogram är igång så ska det inte vara något problem att ha flera installerade.

 

Jag kommer inte ihåg hur det ser ut i Windows 7, men i Vista kan man via en knapp på fliken Prestanda i Aktivitetshanteraren komma till Resursövervakaren där man t ex kan se vilka program som läser/skriver till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för svaren! Det där med att man via en knapp på fliken prestanda i aktivitetshanteraren kan komma till resursövervakaren där man kan se vilka program som läser/skriver till hårddisken var ju guld värt! Precis vad jag var ute efter faktiskt.

 

Jag har Windows 7, den engelska versionen, och där öppnar man Task Manager, klickar på fliken Performance, och sedan klickar man på knappen längst ner och till vänster som heter Resource Monitor. Då öppnar sig ett nytt fönster och där kan man välja mellan en massa flikar varav en heter just Disk och där kan man se hur mycket de olika diskarna arbetar och få diverse information. Öppnade den just nu så jag har inte hunnit sätta mig in i det ännu och jag kanske inte begriper allt. Men det verkar klart intressant.

 

Vad jag länge letat efter är en möjlighet att se vilken av mina tre diskar det är som arbetar när den röda lampan fladdrar och man hör ett konstant mullrande. Jag undrar ju vad tusan det är som händer när en eller flera disk arbetar oavbrutet i ett par timmar för att sedan tystna nästan helt. En dum fråga kanske, men en SSD-enhet låter väl inte när den arbetar? Eller?

 

Jag har en SSD och två traditionella diskar och nu tycker jag mig se ett mönster. Framåt midnatt drar disken/diskarna oftast igång och sedan håller de på en timma eller två. Men jag har gått igenom all installerad mjukvara och kan inte hitta något som är schemalagt så att det stämmer. Kan det vara någon funktion som kommer med Windows 7 kanske? Men jag har kollat Task Sheduler och där finns inte heller något som stämmer.

 

Jag får leta vidare och nu när jag börjar se ett mönster i det hela och dessutom troligtvis kan se vilken disk som arbetar blir det nog lättare. Det är mest störande med ljudet plus att man naturligtvis blir nyfiken och undrar vad det är som händer.

 

Tack för hjälpen båda och du Cecilia ska ha ett stort tack för att du lärde mig att man kunde trycka på den där knappen i Task Managern som jag aldrig ens sett eller lagt märke till trots att jag haft Windows 7 sedan det släpptes. Skrämmande vad "hemmablind" man kan bli.

 

Tack!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som ska tacka, den funktionen du tipsade mig om hade jag troligtvis aldrig upptäckt annars. Men någonting händer varje kväll strax före midnatt som gör att disken/diskarna börjar arbeta hysteriskt i ca en timma. Får leta vidare och se om jag kan finna en förklaring. Annars går det ju att leva med det hela.

 

En fråga till dock. Jag utgår från att SSD-enheter är i praktiken helt ljudlösa även när de arbetar för fullt. Har jag rätt?

 

Tack för hjälpen1

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...