Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med inloggning...


Pontus9

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en dedikerad linux server som finns i usa.

 

För att iptables-reglerna ska överleva en reboot så har jag skrivit allt i en fil som laddas upp vid uppstarten och sparar alla reglerna i iptables så fort datorn startas upp.

 

Här kommer problemet: Jag har nu fastnat bakom iptables (brandvägg) på grund av att ett par av reglerna som jag skrev innan jag startade om datorn var felaktiga...

 

Fråga: Om jag lyckas på något sätt ta bort filen som innehåller alla regler och sedan starta om servern så kan jag ssh:a till servern igen. men jag vet inte hur jag ska göra det...

 

Kan någon hjälpa mig här, ... jag vill inte omformatera hårddisken... blir tacksam om ni kan hjälpa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna ta bort eller ändra filen med brandväggsreglerna så måste du vara inloggad som root. Eftersom nuvarande brandväggsregler stoppar inloggning via SSH så är det troligt att inloggningen måste göras lokalt. Så du måste be någon med lokal åtkomst som root och ändra brandväggsinställningen. Låt personen köra kommandot:

iptables -I INPUT 1 -p TCP -s xxx.xxx.xxx.xxx --dport 22 -j ACCEPT

Ersätt xxx.xxx.xxx.xxxmed ditt externa IP-nummer. Ersätt 22 med den port SSH-servern är inställd att lyssna på om du inte använder standardporten.

 

Looga sedan in med SSH och korrigera filen och byt roots lösenord. Om du har dynamiskt IP-nummer så se till att ovanstående kommando inte ingår i skriptfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...