Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga?


Bnalle

Rekommendera Poster

Kör en windows vista home premium 32-bit men ville prova linux ... se hur det är och sådant. Jag kollade lite och de flesta sa att Ubuntu var bra för nybörjare jag laddade ner och kör just nu från usb.

Finns det någon mening med att byta kollar runt lite.

Eftersom jag har recovery skivor till mitt windows vista, kan jag ta bort vista när jag installerar helt och sen om den krachar lr om jag inte gillar det kan jag fortfarande använda mina skivor ich få tbx som vanligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kör en windows vista home premium 32-bit men ville prova linux ... se hur det är och sådant. Jag kollade lite och de flesta sa att Ubuntu var bra för nybörjare jag laddade ner och kör just nu från usb.

Finns det någon mening med att byta kollar runt lite.

Eftersom jag har recovery skivor till mitt windows vista, kan jag ta bort vista när jag installerar helt och sen om den krachar lr om jag inte gillar det kan jag fortfarande använda mina skivor ich få tbx som vanligt?

 

Är du osäker på om du verkligen vill köra Ubuntu kan du köra det såsom du gör nu. Ett annat alternativ är att du installerar Ubuntu vid sidan om Windows. Förslaget kommer upp under installationens början. Då har du två OS att välja bland.

 

Senare kan du antingen slänga ut Windows eller Ubuntu. Vilket du då känner för.

 

Personligen slängde jag livlinan (Windows) direkt och slängde mig in i Ubuntuvärlden. Känner idag ingen lust att återvända till Windows igen, men känner igen din oro och osäkerhet.

 

Jag var likadan i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Finns det någon mening med att byta kollar runt lite."

Jag byter linuxrelease enbart när det kommit ut någon release som fungerar bättre än den jag kör eller kanske innehåller program som jag gillar och som inte funkade så bra i den andra linuxreleasen.

Så nu kör jag "gamla" Exton Mandriva 2009.1.

Gillar du Ubuntu och allt funkar bra inget skäl att byta linuxrelease som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Brukar testa någon Linuxversion virtuellt i VMware Workstation men aldrig att jag skulle lägga in det som huvud-OS på någon dator. För dom som inte vill riskera något, om man nu bara har en dator, är virtuella installationer att föredra. Det finns gratisprogram som VitualBox och Virtual PC från Microsoft. Den senare har jag testat, men matchar inte på långa vägar "VMware Workstation" som kostar en peng, men det är den ju värd.

 

http://www.vmware.com/products/workstation/

 

http://www.virtualbox.org/

 

http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att recovery-skivorna ska fungera. Men om det känns osäkert om du vill behålla Ubuntu så rekommenderar jag en Wubi-installation av Ubuntu. Du får upp en fråga om du vill köra Windows eller Ubuntu när du startar datorn och om du kommer fram till att du inte längre vill köra Ubuntu är det lätt att avinstallera Ubuntu inifrån Windows.

 

Wubi-installation: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du osäker på om recovery-skivorna fungerar så är det bäst att göra en avbild av Windows-partitionen.

En avbild gör du enklast med dd. Gör också en avbild av MBR så att du har en fungerande Windows bootloader.

 

För MBR: dd if=/dev/sda of=/home/användarnamn/mbr_sda bs=512 count=1

Ersätt användarnamn med ditt användarnamn i Ubuntu

När du avbildar Windows-partitionen (/dev/sda1) så blir if=/dev/sda1 bs=4096.

Värdet för parametern of är sökväg/namn på avbildsfilen. Parametern count behövs inte.

 

I Ubuntu måste du köra dessa kommandon med sudo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att installera Ubuntu som ett program i windows. Välj det alternativet under installationen. Tröttnar du på linux så avinstallerar du det som vilket program som helst i windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att installera Ubuntu som ett program i windows. Välj det alternativet under installationen. Tröttnar du på linux så avinstallerar du det som vilket program som helst i windows.

Ubuntu är tyvärr inte lika snabbt installerat inne i windows, som installerat självstående. Jag har kvar mina gamla windowspartitioner på två datorer, de är bra å ha, då konstigt folk behöver win-specifik hjälp. (jag stuiderar IT, vilket får flera de flesta att tro att jag kan win.... å då brukar jag säga att jag inte vet å så kollar jag. :P) Annars har jag ingen nytta av dem.

 

[edit] Jag kom på att jag hade nytta av Vistan en gång, då jag trodde att det trådlösa nätverket var nere, men inte var säker, då extrakollade jag via den, om den hittade nätverket å kunde därefter fortsätta diagnostiken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade Ubuntu första gång i ver 7.04. Började med sk dualboot och har uppgraderat så jag nu kör den nyaste 10.10, som kom i oktober. Det blir bara bättre och bättre och jag har sedan en tid helt lämnat Windows. Ubuntu är säkrare, inga virus och annat skråp, dels på grund av konstruktion av systemet men kanske också att det ännu inte är så stort att det är lönt att försöka busa med.

Det finns ett programförråd med enl uppg ca 2oooo program att ösa ur efter önskemål och intresse, alla gratis och fria att ladda ner. Du hittar allt du behöver. Uppdateras regelbundet och varje 6 mån kommer en ny förbättrad version.

Alternativet Wubi, som lägger Ubuntu inom Windows är också ett bra alternativ att prova. Enligt min erfarenhet går det snabbara, ca 10 minuter för mig i alla fall, att installera.

Ubuntu är sympatiskt, då det är fritt i alla bemärkelser, sympatiskt, både utseende, funktion och den stora mängd aktiva, som hjälper en med alla probelem man kan få. Ingen fråga är för dum för att få svar på. Gå in på www.ubuntu-se.org o surfa runt så får du all information du kan behöva.

Undrar du något, fråga i forumet. Du får garanterat snabbt svar.

Lycka till med Ubuntu.

Ubuntu rules

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet Wubi, som lägger Ubuntu inom Windows är också ett bra alternativ att prova. Enligt min erfarenhet går det snabbara, ca 10 minuter för mig i alla fall, att installera.

 

 

Jag har bara installerat Ubuntu på det "traditionella" sättet, endera bredvid eller över windows, eller på ren disk. Jag hade 40 minuter överlopps tid i skolan häromveckan efter att ha gjort alla våra windows-installations-övningar och började med wubi-installation. Skitsnabb ny dator, som vi hade så förväntade jag mig att hinna gott och väl, men efter 33 minuter så höll den tydligen ännu på att packa upp/tanka hem något. På den tiden skulle en vanlig instalaltion med mina egenvalda partitioner varit klar med några extra paket som jag alltid brukar installera.

 

Då startade windows om av sig själv, och installerade egna uoppdateringar och jag lämnade det på hälft. Dömde jag wubi för hastigt månne, då jag av denna en enda erfarenhet tyckte wubi verkade lite väl slö?[edit] för slö att installera alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...