Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för Klarna's Julkampanj.


Thomas1

Rekommendera Poster

Jag nappade på Klarna's Julkampanj.

 

post-340-0-08242200-1291997982_thumb.png

 

Köp nu betala i Februari. Endast en uppläggningsavgift på 29 kr tillkommer. Idag (2010-12-10) fick jag ett brev från Klarna med följande innehåll. Se bild.

 

post-340-0-55225900-1291998002_thumb.png

 

För min del så betyder det att jag bara har 2 arbetsdagar på mej att skicka in ett svar till Klarna. Då räknar jag med att det tar 3 dagar på posten.

Med andra ord så kan man anta att Klarna räknar med att dom flesta ska öppna deras brev för sent, så att dom kan ta ut sin ordinarie ränta på ca 30%.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyttja ångerrätten om den fortfarande gäller (14dagar)

 

PS. Jag bort 150m från deras kontor, jag kan kuta bort och hälsa på med en sten genom fönstret om du vill ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyttja ångerrätten om den fortfarande gäller (14dagar)

 

Det behövs inte eftersom jag råkade öppna brevet idag. Normalt brukar jag samla räkningar i en hög som jag öppnar i slutet av månaden. Hade jag gjort som jag brukar så hade jag fått en räkning med räntan påslagen.

 

Man blir förståss rätt sur på företag som försöker blåsa folk. Jag kommer att posta brevet idag, men eftersom det är Fredag så kommer brevet iväg tidigast på Måndag.

 

PS. Jag bort 150m från deras kontor, jag kan kuta bort och hälsa på med en sten genom fönstret om du vill ;)

 

Om Klarna slår på ränta på mitt köp så hör jag av mej angående stenen :D

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kreditbolag är väl generellt sett ett otyg wink.gif

Dock har jag i detta fall några kommentarer/funderingar.

 

1) Står det att det blir ordinarie ränta om de inte får in ditt underskrivna avtal eller är det "bara" påminnelseavgiften som är avhängigt det underskrivna och inskickade avtalet?

Det framgår inte riktigt av dina bilder eller din beskrivning.

 

2) Jag anser att butiken har minst lika mycket (om inte mer) ansvar för/skuld till att orimliga kreditvillkor uppstår för konsumenterna. Det är ju de som väljer vilket kreditbolag, och därigenom vilka villkor som skall gälla, som de erbjuder/utsätter sina kunder för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag anser att butiken har minst lika mycket (om inte mer) ansvar för/skuld till att orimliga kreditvillkor uppstår för konsumenterna.

Det är ju möjligt att de inte känner till hur företaget i fråga agerar, så det kan ju inte skada att föra fram klagomål till butiken. Troligtvis vill de ju inte förknippas med sådant och kanske resulterar det till slut i uppsägning av avtalet. Konsumentmakt! (well, i teorin iallafall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att man som näringsidkare med bibehållen trovärdighet och stolthet kan hävda att man inte vet hur ens underleverantörer hanterar sina (dvs. butikens) kunder.

 

Om man inte vet hur, i detta fall, Klarnas upplägg och villkor fungerar så har man helt klart missat en viktig del i sin affärsutveckling.

Om man vet om detta och inte ser till att sina kunder får den information som behövs är rimlig för att kunna fatta underbyggda beslut är det såklart ännu värre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Står det att det blir ordinarie ränta om de inte får in ditt underskrivna avtal eller är det "bara" påminnelseavgiften som är avhängigt det underskrivna och inskickade avtalet?

Det framgår inte riktigt av dina bilder eller din beskrivning.

 

Jag hittar bara detta i kontovillkoren från Klarna.

 

"Kampanjköp.

Vid kampanjköp gäller ränte-samt betalningsvillkor enligt vid kampanjköpet angivna villkor eller för kampanjköpets upprättad handling.Tecknandet av ett kampanjköp innebär att ränte- och betalningsvillkoren följer en kampanjkontoplan."

 

Det fanns naturligtvis en länk till "Köpvillkoren" som jag bara snabbtittade i. Jag minns inte vad som stod om räntan där, så jag bara gissar att man får betala ordinarie ränta.

Jag hittade lite mer info.

post-340-0-97036400-1292001978_thumb.png

 

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...