Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn tappar kontakten med hårddiskarna


Tommy H

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har stött på ett problem där datorn helt plötsligt förlorar sina hårddiskar. Vid uppstart så finns inga diskar överhuvudtaget (förutom DVD-brännaren). Går jag in i BIOS så finns inte diskarna där heller, och det står typat som "Autodetekt" i BIOS. Jag kan (ibland) få kontakt med en disk genom att flytta runt SATA-kablarna, men nu verkar inte det hjälpa heller.

Vad gör jag?

Jag har haft problemet tidigare och då trodde jag att det var dags att byta moderkort,så det är gjort.

Jag har även bytt Masterdisken till en ny.

Efter utbytet har det rullat på fint i några veckor men nu strular det igen....

Moderkortet är ett ASUS M4A89GTD PRO (nytt)

Disken är en Western Digital SATA på 1 TB (ny)

OP är Win7

SATA-kablaget är nytt.

Nätaggregatet är på 520W

 

Hjälp!!!!

 

//Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat strömmatningen till disken och att kontakterna verkligen sitter intryckta.

Du kan också skifta strömkabel med DVD-spelarens eller en annan som inte används.

 

Nästa gång det inträffar, så öppna locket och lyssna och lägg fingrarna på disken för att kontrollera om den verkligen snurrar. Du borde känna en lätt vibration och kanske lite ljud från disken också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Det som talar för strömförsörjningen är isf att nätaggregatet är snart det enda som inte är utbytt, MEN varför fungerar isf disken när jag byter SATA kabeln till den som satt i DVD'n?

Strömsladdarna ligger ju orörda kvar...

 

//TH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poängen.

 

Det behöver ju inte vara något fel på nätaggregatet, men dålig kontakt, kontaktstift som kommit ur position, brott på kabel, ej korrekt instoppade kontakter kan ju ge upphov till konstiga fenomen.

Det var därför jag tipsade om att skifta strömkabeln med den till DVD-spelaren eller ta en annan oanvänd.

 

SATA kabeln: hur är det med andra änden av den - kontakten som går ned i moderkortet? Dom har ju lätt för att komma ur läge.

 

Snurrar disken när felet inträffar, om inte så indikerar det ju strömtillförseln.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testet gick bra!

jag bytte sladdhärvorna och plockade bort något onödigt mellanstycke, och sedan så snurrade datorn igång som om inget hade hänt!

//TH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...