Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk saknar id+ fat, påstår C: (w2k)


mirremask

Rekommendera Poster

Hej... Har fått ett jättekonstigt problem. Min station F: syns, men innehåller inget påstår C:

"disken är inte formaterad, vill du formatera den nu"

 

Har haft detta problemet tidigare, då har det varit spy/dåliga torrents och likn som har orsakat, bara att rensa datorn och Vips! Där e min älskade F:

 

Men nu har nog några filer blivit korruppta,eller försvunnit, i eventloggen står det at det fattas några perfdisk och perflib filer som gör att den inte ser aktiv ut. Har skannat med olika verktyg och det ser ut som att innehålet på F:är där fortfarande. Har kört w2k cdn och lagt in filer som fattas men inget händer. Tagit bort massa progs och rensat i register etc etc...

 

Hur kan jag ta reda på vad som fattas? tydligen har (som C. ser det)inteF: längre ngt namn och heller inte ett filsystem ( fat 32).

Alla ideer mottas med tack.

 

Besläktat ämne>> Om jag inte kan fixa det här tänker jag pensionera w2k och installera w7. Kan jag köra de parallelt ett tag och flytta filer/ progs etc eller måste man ha olika partitioner? pcn har 2,4 ghz cpu och 512 minne...behöver nog en 512 till för w7?

Och hur tar jag reda på var mina progs licensnycklar befinner sig? Bra att ha vid härdsmälta lixom..

 

Tackar på förhand

 

Lou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Känner du till vad du har för hårddisk (märke, tillverkare) kan du istället felsöka med tillverkarens eget diagnostikprogram, som du laddar ned härifrån:

 

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

 

Är du Linuxnörd kan du prova det här också:

 

http://partedmagic.com/

 

...en avancerad felsökningsdist som är suverän. Har provat den själv. Du kör den från en CD/DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har viktigt data på din externa hårddisk bör du allra först göra en avbild av den med ddrescue (finns på partedmagic-skivan, som Stefan Eklinder refererar till). Ddrescue.

 

Symtomen tyder på kraschat filsystem, men fysiska fel på hårddisken kan inte uteslutas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...