Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

regler för w7


mordarsnigel

Rekommendera Poster

Nu har jag hört så mycket konstiga saker om windows 7 så jag behöver nog lite rejäla fakta. 1.OEM som jag förstår det, kan bara installeras på en enda dator, en som inte har något OS alls. Sedan påstås det att om man installerar samma OEM-licens på en annan dator så går licensen över dit och den gamla datorn fungerar inte längre. Är det så?

2.Vidare säger några att om man köper w7 icke OEM så får man installera det på max fyra datorer. Vet ej om det gäller uppgradering eller full version.3. om man nu köper uppgradering , spelar det roll om man har vista eller xp att uppgradera från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kortfattat.

OEM licens, följer den dator som det installerats på. Kan ej flyttas till någon annan dator.

(OEM finns på förinstallerade datorer, eller används av datorbyggare.)

 

Retail, som det ofta kallas, är en konsumentlicens, som kan flyttas från en dator till en annan.

Kan dock ej användas på flera datorer samtidigt, om det ej är en familjelicens.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. En OEM-licens får bara installeras på en (1) dator, den blir då knuten till moderkortet. Denna följer sedan datorns liv ut.

Du får alltså inte installera denna på en annan dator, därför tänker jag inte kommentera det andra påståendet.

 

2. En s.k full-licens, får du installera på hur många datorer du vill, dock bara en i taget, den är alltså knuten till dig som person.

Det spelar ingen roll vilket operativ du du utgår ifrån, huvudsaken är dator klarar W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om jag uppgraderar från win xp till win 7 oem på min nuvarande dator och sedan köper ett uppgraderingspaket med bla ett nytt moderkort, skulle inte win 7 gå att installera på det nya moderkortet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i OEM-licens länken från Microsoft:

 

Byta maskinvara

Det är moderkortet som avgör om det behövs en ny Windows-licens eller inte. Om moderkortet

uppgraderas eller byts ut krävs en ny operativsystemlicens för ett identiskt moderkort (såvida inte ett

defekt moderkort har bytts ut).

 

Flytta licenser

OEM-programvara får inte flyttas till andra datorer

Även om den ursprungliga datorn inte längre används eller om programvaran tas bort från den

ursprungliga datorn är OEM-licensen kopplad till enheten där programvaran först installerades.

 

Begagnade och donerade datorer

OEM-licenser är knutna till enheten där programvaran först installerades. Om maskinvaran (t.ex. datorn) doneras eller säljs måste OEM-programvaran följa med. Vid överlåtelse måste följande ingå:

Originalmedia med programvaran Äkthetsbevis (COA, Certificate of Authenticity) Originalfaktura/originalkvitto (om möjligt)

Om detta gäller dig frågar du en Microsoft-återförsäljare om lösningar för äkta Windows (Get Genuine Windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...