Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga ett laser larm


Artur

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är lite suger på att bygga ett laser larm som jag tänkte skulle fungera på detta vis:

En laser stråle skickar ut laser till några speglar kors och tvärs i rummet och sen träffar en mottagare och om laser strålen bryts så ska ett ljud låta.

 

Jag är inte jättekunnig inom elektronik.

Om ni behöver veta något mer är det bara att fråga!

 

Tack på förhand

/Artur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter spännande. Mythbusters gjorde väll något liknande i ett avsnitt när dom försökte knäcka olika larm.

 

Bara så du vet. Laserstrålen syns inte som den gör i filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, torde inte vara så svårt. En infraröd laserdiod, en krets som driver denna, en spänningskälla till den, några speglar, en fotodetektor, en logisk krets, en fotodetektor, en tuta och en spänningskälla...

Allt på ett kretskort eller två skilda.

 

Om du bor nära en Elfa-butik (de är inte så vanliga iofs) knata dit och be om hjälp så ska du se att de kan plocka fram det du behöver. De brukar vara kunniga.

 

Vadan detta projekt? Klåfingrigt syskon?

 

utan att veta exakt vad man behöver så surfar jag in på Elfa och hittar

Diod, kanske en av dessa

En drivare

en fotodiod

dioden signal behöver säkert förstärkas och till slut behövs en analog switchkrets

Kanske även att det behövs optik för laserdioden, även sådant har Elfa.

 

samt så måste man klura ut så att switchen alltså slår till när signalen till dioden försvinner, när strömmen försvinner inte ökar...

Ja, en sak till. Parallellt med den osynliga laserstrålen, placera en röd som syns bra! Du måste ha något att kalibrerar systemet med. Det är mycket mycket känsligt för rörelser.

 

Nä, nu har jag spånat klart och det ovan kan kanske vara en start för nästa som kan mer i ämnet.

Rita upp tänkta signalscheman och hitta komponenter som passar in/anpassa ditt signalschema efter komponenterna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kors och tvärs i rummet

 

Ja, på filmer gör man så, för att det ska se bra ut. Men, i verkligheten syns inte laserstrålar. Och dessutom räcker det med att låta 2-3 stålar täcka dörröppningen till rummet.

 

Ok, laserstrålar syns om det finns nånting som kan reflektera dem, tex rök (på diskotek används kolsyre-is för att skapa rök som är ofarlig och väldigt effektfull). Men samtidigt som de reflekteras, finns det risk att de inte når fram till mottagaren, som då kommer tolka det som att strålen brutits.

 

Vad är syftet med ditt test? Att få det att funka eller se häftigt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen.

 

Syftet men projektet är lite olika saker:

Den störsa delen är för att ha lite roligt, om det skulle fungera bra skulle jag använda den.

 

/Artur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...