Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min nya LED-tv återger en "dokusåpakänsla" i filmer.


SteelyDan

Rekommendera Poster

Mitt nya inköp en 32" LED tv från Samsungs 6 serie (UE32C6005RW), ger riktigt bra skärpa och bild. Fast lite sk. "clouding" vid mörka scener. Tycker ni att man godtyckligt skall förlika sig vid detta eller bör man byta in en sådan för en ny på garantin?

 

En sak som jag lagt märke till är att när jag tittar på film så liknar bildkvalitén något som närmast kan beskrivas som bildkänslan man får i program som tex. dokusåpor dvs. det blir inte det vanliga filmkänslan över bilden eller "filtret" eller vad man vill utan känns mer som något man filmat med en studiokamera.

 

Är detta något som man kan ändra?

 

Eller har det med signalkällans analoga sändningar och/eller att jag kör film från min externa HDD rakt in i tv:n så att tv:ns egen "dekoder" återger bilden/filmen som om den vore filmad med dokumentär kamera.

 

Hoppas att jag förklarar så man förstår här med begreppet "filmkänsla kvalité/filter".

 

Vore mkt tacksam för svar!

 

MVH

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som vanliga problem med LCD-apparater. Clouding är ett välkänt begrepp, det andra vette tusan vad det är egentligen men även det kan vara en effekt av TVns behandling av bilden. Kanske du kan få det senare att bli bättre genom att testa att slå av/på olika bildbehandlingsfunktioner i TVn. Ofta blir bilden som bäst om man slår av allt sådant.

 

Om du inte är nöjd med bilden, reklamera TVn. ser att OnOff har TVn i flera butiker, kanske värt att ta dig till en lada och se hur den ser ut där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att filmkänslan infinner sig när jag kör filmerna via HDMI kabel från datorn i stället för direkt in i tv:n från HDD:n.

Skall pröva att stänga av "brusreducering" och allt sådant.

 

Tack för svar!

("Lada" hehe!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...