Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rengöra datorns inre = Garanti?


freddfredd

Rekommendera Poster

Jag har nu tänkt att damma av min dator som jag köpte i somras. Den är rätt dammig utanpå så antar att det ser ut ungefär likadant inuti. Min fråga är om jag nu öppnar datorn för att rengöra den, försvinner då garantin? Om det nu är så att den försvinner så kan ni väl tipsa om hur jag ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligen kan de inte påvisa om du varit inne i datorn eller ej så jag säger nej på den frågan, garantin påverkas inte.

 

Dock om du lyckas elektrifiera någon krets...

 

Med andra ord, du kan öppna datorn men ta det varligt. Att suga med dammsugare är nästan lika med döden för datorn, blåsa aningen bättre men även det kan ge att luften blir laddad och kan skada datorn.

 

Tryckluft brukar ofta rekommenderas. Den är torr och mindre benägen att skapa statiskt elektricitet.

 

Å andra sidan tror jag att det inte är någon större fara om man blåser lätt själv... Likaså om man håller dammsugaren på avstånd från datorn och drar ned farten på den borde faran vara liten.

 

Många bra kommentarer här:

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/678654-damm-i-datorn/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligen kan de inte påvisa om du varit inne i datorn eller ej så jag säger nej på den frågan, garantin påverkas inte.

 

Dock om du lyckas elektrifiera någon krets...

 

Med andra ord, du kan öppna datorn men ta det varligt. Att suga med dammsugare är nästan lika med döden för datorn, blåsa aningen bättre men även det kan ge att luften blir laddad och kan skada datorn.

 

Tryckluft brukar ofta rekommenderas. Den är torr och mindre benägen att skapa statiskt elektricitet.

 

Å andra sidan tror jag att det inte är någon större fara om man blåser lätt själv... Likaså om man håller dammsugaren på avstånd från datorn och drar ned farten på den borde faran vara liten.

 

Många bra kommentarer här:

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/678654-damm-i-datorn/

 

Man tackar för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Jag har under åren dammsugit mina datorer, invändigt och utvändigt. Invändigt med hjälp av en lång pensel tillfläktarna, samt det smalaste suget på dammsugaren. Bara man jordar av sig och inte har strumpor på fötterna är det lugnt att göra så. Ingen av datorerna har tagit skada. Den ena datorn är från 2001 och en från 2005. 2001:an är rengjord 3 gånger på insidan. 2005:an en gång i våras. En laptop från 2008 har jag endast damsugit utanpå. 2001 daton med XP Pro fungerar som när den köptes 2001.

Likaså 2005:an.

 

Detta bevisar att det går utmärkt att dammsuga datorn invändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag citerar sista inlägget i tråden jag länkade till

Har själv dammsugit datorer vid flera tillfällen och tyckt att snacket om att förstöra komponenter är överdrivet.... tills jag i förrgås lyckades göra min spelmaskin helt obrukbar!

 

Hade öppnat den, dammsugit den utan att nudda några komponenter med munstycket, och satt ihop den igen.... Efter det vägrade den att starta... den startade och stängde sig om och om igen (ingen pip, inget bios, inget alls...).

 

2 timmars felsökning där jag plockar ut komponent efter komponent visar till slut att moderkortet är rökt...1500-spänn och massor av onödigt arbete senare är datorn återställd så det blev en dyr läxa.

 

För min del kommer det bara vara tryckluft som gäller i fortsättningen!

 

Att säga att dammsugare dödar datorer ÄR INTE ALLS SKITSNACK - JAG VET! Det kan fungera många gånger (det gjorde det för mig) men rätt som det är blir det en onödig och otrevlig upplevelse!

 

Ditt förfarande bevisar att det kan gå att dammsuga, det bevisar inte att det är riskfritt.

Många har däremot visat att det är farligt, att det går fel lite då och då.

Det spelar ingen roll om du är jordad, om datorn är jordad (den bör vara bortkopplad från elnätet när den görs ren).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Naturligtvis är datorn frånkopplad från ström. Jag brukar lägga den på köksbordet och använder också ett sånt där handledsband, med en klämma till datorns chassi och jag jobbar i början bara med en hand. Det går förbaskat lätt att lossa på damm, som sitter på fläktbladen, med den långa penseln, topz är i regel för korta och sedan suga bort det. Man får ju vara jäkligt försiktig, så att man inte kommer emot något inne i burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har under åren dammsugit mina datorer, invändigt och utvändigt. Invändigt med hjälp av en lång pensel tillfläktarna, samt det smalaste suget på dammsugaren. Bara man jordar av sig och inte har strumpor på fötterna är det lugnt att göra så. Ingen av datorerna har tagit skada. Den ena datorn är från 2001 och en från 2005. 2001:an är rengjord 3 gånger på insidan. 2005:an en gång i våras. En laptop från 2008 har jag endast damsugit utanpå. 2001 daton med XP Pro fungerar som när den köptes 2001.

Likaså 2005:an.

 

Detta bevisar att det går utmärkt att dammsuga datorn invändigt.

 

Då påstår jag att du haft tur, det är INTE att rekommendera att dammsuga inuti en dator bland all känslig elektronik.

Mycket kan hända som inte syns, osynliga esd-skador som kan uppkomma ett bra tag efteråt, vill det sig illa kan ett mystiskt fel uppstå flera månader efteråt, till och med flera år efteråt kan det hända konstiga fenomen som har att göra med att man dammsugit och orsakat en esd-skada.

En liten statisk gnista kan ligga stilla så länge, för att sedan orsaka en skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara får skriva om en episod ang. statisk elektricitet och dammsugning.

På 80-talet jobbade jag på ett bygge, ett logement på ett regemente som skulle totalrenoveras.

Trossbotten på markplan skulle tömmas på sågspån och man använde en stor vacuumsug, typ slambil.

Det slog gnistor hela tiden om den som höll i slangen.

I källaren rakt under stod en grovarbetare. Låg taköjd men det var kanske 15 cm mellan huvudet och taket. Arbetaren fick sig en rejäl stöt som alltså hade gått genom trossbotten, valvet, luftgapet, murarmössan..

 

Som tur var så var det ju bara en grovis... :rolleyes:

(hantverkarjargong om någon skulle ta illa upp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga för att en gnista ska synas, dvs hoppa över en centimeter, måste den ha en spänning på 10 000 V. Självklart är exakta siffran beroende på luftens ledningsförmåga.

 

En datorkrets kan slås ut av 20 V eller mindre.

 

När du släpar fötterna på en heltäckningsmatta och får en kyss av hissknappen, då kan det vara allt från några tusen volt till uppemot 100 000 volt. Dock ingen ström att tala om, du kan inte ens få en diod att glöda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara får skriva om en episod ang. statisk elektricitet och dammsugning.

På 80-talet jobbade jag på ett bygge, ett logement på ett regemente som skulle totalrenoveras.

Trossbotten på markplan skulle tömmas på sågspån och man använde en stor vacuumsug, typ slambil.

Det slog gnistor hela tiden om den som höll i slangen.

I källaren rakt under stod en grovarbetare. Låg taköjd men det var kanske 15 cm mellan huvudet och taket. Arbetaren fick sig en rejäl stöt som alltså hade gått genom trossbotten, valvet, luftgapet, murarmössan..

 

Som tur var så var det ju bara en grovis... :rolleyes:

(hantverkarjargong om någon skulle ta illa upp)

Trevlig historia :) men från det ena till det andra... jag ska alltså inte dammsuga inne i datorn. Men hur ska jag göra för att städa innanför då? Ska man prova med tryckluft eller räcker det att bara ta bort de värsta dammtussarna tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

freddfredd!

 

Klart du ska dammsuga inne i din dator och peta loss dammet som sitter på fläktbladen med en tillräckligt lång pensel, topz är för korta. Allt annat är omöjligt. Du får inte loss dammet på fläktbladen genom att blåsa. Jorda av dig och använd ett handledsarmband, att koppla till chassit och var barfota. Förslagsvis i bara kalsongerna! :)

 

Handledsarmbandet finns att köpa billigt på Clas Ohlson.

 

Detta ovan gäller stationära datorer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig historia :) men från det ena till det andra... jag ska alltså inte dammsuga inne i datorn. Men hur ska jag göra för att städa innanför då? Ska man prova med tryckluft eller räcker det att bara ta bort de värsta dammtussarna tror ni?

 

Jag använder enbart tryckluft på burk, står utomhus,och det fungerar utmärkt, får bort eventuellt damm, både i kylare och andra trånga ställen, inga problem.

Men du gör som du vill, men jag vet att risken ökar betydligt för ESD-skador om man använder en vanlig dammsugare.

 

 

Edit: Och normalt så brukar det inte vara någon fara angående garanti och sådant, om man någon gång öppnar sin stationära dator under garantitid, vem säger att man måste upplysa om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom vanligaste ESD-skadorna är dels dom latenta som visar sig först efter en tid (dagar, veckor, månader) och dom intermittenta - plötsliga fel som kommer och går, tills det helt slutar fungera. Givetvis så kan en urladdning totalt döda en känslig komponent direkt.

 

Här länkar jag till en tråd (inte samma som din Monshi) med bra information på Sweclockers ang. ESD Läs speciellt en bit ned i tråden, vad Professor Dag Stranneby vid Örebro Universitet har att säga.

 

Ett ESD-service kit som bla. finns på Elfa är bland det bästa att använda sig av hemma. Det går nog att hitta billigare alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom vanligaste ESD-skadorna är dels dom latenta som visar sig först efter en tid (dagar, veckor, månader) och dom intermittenta - plötsliga fel som kommer och går, tills det helt slutar fungera. Givetvis så kan en urladdning totalt döda en känslig komponent direkt.

 

Här länkar jag till en tråd (inte samma som din Monshi) med bra information på Sweclockers ang. ESD Läs speciellt en bit ned i tråden, vad Professor Dag Stranneby vid Örebro Universitet har att säga.

 

Ett ESD-service kit som bla. finns på Elfa är bland det bästa att använda sig av hemma. Det går nog att hitta billigare alternativ.

Superbra länk från sweclockers! Känns som att jag borde köra med tryckluft. Men en fråga till då ang. tryckluft. Finns det olika tryck på burkarna? Finns det olika sorters ''luft''? Vart kan man köpa det ( gärna inte över nätet ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.

 

Tex. Kjell & Company, kanske Claes Ohlsson, Alina Systems etc. Finns nog på dom flesta dator och elektroniktillbehörs affärerna. Brukar kosta under hundringen.

Mvh,

 

[Edit] Nej, det är liten burk ungefär som en vanlig sprayburk och alla har samma tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.

 

Tex. Kjell & Company, kanske Claes Ohlsson, Alina Systems etc. Finns nog på dom flesta dator och elektroniktillbehörs affärerna. Brukar kosta under hundringen.

Mvh,

 

[Edit] Nej, det är liten burk ungefär som en vanlig sprayburk och alla har samma tryck.

Grymt bra, skall fixa detta då. Tack för all hjälp allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...