Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ännu ett RAM-problem...


Sarre

Recommended Posts

Hej & hå!

 

I min Toshiba Satellite L300 har jag installerat 4 GB RAM, kör Windows 7 i 32-bitversion.

BIOS verifierar att 4 GB är installerat, och kontrollpanelen säger

"Installerat minne (RAM): 4 GB (2,87 GB går att använda)"

och jag undrar då varför jag inte kommer upp i eller i närheten av 3,25 GB användbart minne?

 

Jag vet att 32-bitar inte ger åtkomst till alla 4 GB, men på min gamla stationära Fujitsu/Siemens Scaleo med 4 GB svarar Aktivitetshanteraren att jag har ett fysiskt minne på 3326 MB - Toshiban uppger bara 2939 MB.

 

Kan någon förklara - och allra helst ge tips om hur jag får Toshiban att utnyttja mer minne?

Link to comment
Share on other sites

32 bits Windows (serverversionerna undantagna) stöder totalt 4 GiB minne, varav RAM-minnet är endast en del. Av dessa 4 GiB är en del reserverat för hårdvaran. Grafikkortet är den enhet som reserverar mest minne (upptill 1GiB). Hur mycket som blir användbart för RAM beror i huvudsak på grafikkortet.

Link to comment
Share on other sites

Enligt webbsidan är det delat grafikminne:

Video RAM: Up to 1759MB dynamically allocated shared graphics memory with 4GB of system memory
och enligt dina fönster ser det ut att vara 1213 MB delat minne avsatt till grafikkortet. Jag håller med dig om att i den listan verkar det inte vara något vettigt inställningsalternativ i BIOS. Finns det några inställningsmöjligheter i det där Intel-programmet, t ex om du väljer "Bildskärm"?
Link to comment
Share on other sites

Jag har vänt ut och in på Intel-fönstret men hittar tyvärr ingen möjlighet att förändra tilldelningen till grafikkortet... :angry:

 

Uppskattar dock ditt deltagande och stöd!

Link to comment
Share on other sites

Jag har googlar runt och det verkar som att L300-modellerna har dynamiskt allokerat delat graphikminne, dvs att beroende på behov så ändras mängden grafiskt minne. Det är nog därför det finns en rad i Intel-programmet som lyder "Graphics memory in use". Se dessa trådar:

http://forums.computers.toshiba-europe.com/forums/thread.jspa?messageID=166501?

http://forums.computers.toshiba-europe.com/forums/thread.jspa?messageID=171840?

http://forums.computers.toshiba-europe.com/forums/thread.jspa?messageID=150897?

Link to comment
Share on other sites

Tack för att ni ställt upp!

 

Jag fick idag åxå kontakt med Toshibas supportfunktion och fick det lakoniska svaret "det går inte!".

 

Hälsningar

Sarre

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...