Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ngn som är bra med photoshop?


Yoga

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har lite problem med att få till rätt skalor i photoshop. Jag scannar in en planritning på ngt tex ett hus. Sen jobbar jag med filen lite i photoshop och ska skriva ut den. Men då kommer den ju ut i en totalt feljusterad skala.

 

Finns det kanske åtminstonde ngn linjal typ som i sketchup så man iallafall kan få ett förhållningsmått på ritningen? eller ngt som är till för just ändamålet?

 

Mkt tacksam för hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker på ctrl+r så får du upp linjaler och om du klickar och drar ifrån på en av linjalerna så får du upp stödlinjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack har provat detta men förstår inte hur man ställer in så att linjalen visar cm

 

det blir helt fel dessutom, när jag kopierar en markering från en bild till en annan, av ngn anledning? det jag klistrar in får fel mått, som om jag hade zoomat in i ena bilden och inte i den jag arbetar med, fast jag har båda på 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack har provat detta men förstår inte hur man ställer in så att linjalen visar cm

 

det kan man göra i inställningar under "edit" har jag för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hade samma problem tills jag såg att bilden var för stor, minns inte hur jag gjorde, prova att minska bilden.

På min version "bild" "storlek på bild" "storlek på arbetsyta".

Sen provade jag tills den stämmde med skrivaren, min en vanlig A4 Laserjet.

Hoppas det hjälper dig

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...