Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa bild formatet för filmer


Nisse

Rekommendera Poster

Vilken skillnad är det på divx och dvdrip? Finns det bättre bild än dvdrip? Vilka är bäst, asf, avi, divx, dvdrip, mpeg, svhs, vcd? Vad är bra och dåligt? Hur stora är dom? Vilka tar minst plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dvdrip är inte ett format, det är snarare ett ord som beskriver kopians källa alltså rippad direkt från DVD..DVD Ripp..

 

Gondor

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit, det menar du inte...oooops.. va ska jag ta mig till,....hjälp... nu e dom mig på spåren.. jag gömmer bevisen i hissen å tar tåget till muggen...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vilket som ger bäst kvalitet efter som det beror på källan och med vilken komprimering du sparar filmerna. Du kan hitta jättesunkiga asf:er som är några hundra MB stora, men också jättefina fast då är de självklart större. Likadant med DivX-kodade filmer.

DivX-kodade filmer sparas oftast i avi-format och svcd-kodade i mpeg. Du kan alltså inte jämföra divX med avi osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit, det menar du inte...oooops.. va ska jag ta mig till,....hjälp... nu e dom mig på spåren.. jag gömmer bevisen i hissen å tar tåget till muggen...

 

Bra att du har ett plågat samvete ;) Skumt det här; att så fort nån knystar om warez, crackz, serialz på e-forum, blir denne våldsamt påflugen från alla håll. Däremot att piratkopiera filmer eller musik; helt OK !?! Är det skråtänkande kanske, bara en massa arbetslösa programmerare inne här och chattar eller...;)

 

Är det fulare att kopiera spel än filmer ?

 

Skumt är det iaf :-)

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen egentlig erfarenhet av de olika formaten. Ta en liten filmsnutt, ladda hem ngra olika codec och testa.

 

Själv har jag sett DivX (Mpeg4) filmer som i skärpa är i klass med DVD men har lite problem att återge enfärgade ytor bra - uppstår ett mönster som liknar det man kan se i hårt packade Jpeg bilder.

 

Minst plats (?) verkar, av de som fritt finns på internet, DivX (Mpeg4) filmerna ta.

 

 

Ingen expert som har talat...

 

/T

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är bäst, asf, avi, divx, dvdrip, mpeg, svhs, vcd? Vad är bra och dåligt?

 

Som sagt beror det på källan givetis, men om man ser på vad som finns ute på nätet...

 

AVI, DivX och dvdrip

 

En DivX har oftast(alltid) ändelsen AVI(Mpeg4) och när man tankar ner DivX är det till 100% DVDripar annars e det ju inte någon idé... normalt 1 ~500-700MB skiva bättre ripar ligger på 2 skivor. allt annat som kalle15gjort hemma på förlädrarnas burk nja... släng!

 

mpeg, svhs, vcd

 

VCD är Mpeg(1) och därmed likvärdiga, VCD:er har mycket varierande kvalité men vill man ha dom nyaste filmerna först är det det bästa sättet... blir 2cd (vanliga 650MB) skivor om det är en normal lång film.

 

SVCD (mpeg2) används(tyvärr) inte så offta bättre kvalite än mpeg1 nära divX kvalit om ripen är bra gjord. dock oftast 2 eller 3 cd(normala 650MB) skivor om det är en normal lång film...

 

ASF är inget att ha, det är ett dött MS format, möjligen till Webb produktion är det lämpligt då den går att streama.

 

 

<-<< <-ASCII Fisk ;)

 

 

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

-Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DivX och SVCD har klart den besta kvaliten. Om man använder en dvd spelare så är det inte vidare stor skillnad på kvaliten mellan en dvd film och en svcd film. DivX går ju tyvärr bara att titta på genom TVn om man har Ett vettigt TV-out kort. Men har å andra sidan ofta skapare kvalite än svcd, plus att de är mindre.

 

Jag tänkte bara tilllägga på de Stoffe-2k skrev om att SVCD inte användes så ofta, att allt som kommer ut på dvd även kommer ut på svcd. Problemet är att eftersom det inte är helt ovanligt att dessa svcd filmer ligger på 3 cd skiver är de "jobbigare" att flytta runt vilket leder till att de inte är spridda på samma sätt som andra format.

 

Om man tittar på en bra kodad vcd skiva med en dvd spelare kan man få samma kvalite som en bra vhs film, vilket jag tycker är helt ok ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om man tittar på en bra kodad vcd skiva med en dvd spelare kan man få samma kvalite som en bra vhs film, vilket jag tycker är helt ok ;-)

 

Ja, och ibland bättre t.o.m..!! :)

 

 

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

-Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj,

 

Måste tillägga att en bra gjord SVCD är så nära DVD man kan komma.. Man får nästan in 60 minuter/Skiva..

 

Vad jag sett av DivX så kommer den inte upp i samma kvalite som svcd (Förutom ljud volumen då..:-)

 

/Helge

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

 

Förbjudet... Kolla på riksdagen.se istället för att tro. För enskilt bruk får man själv kopiera.

 

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

 

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av

offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte

användas för andra ändamål.

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-03 16:29:24 av Rimfrost]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tycker också att det är lite dubbelmoral, det verkar vara många som har behov av att leka ordningsman.

Å andra sidan , skulle det däremot snackas helt öppet om warez så skulle nog eforum tvingas lägga ner.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-03 16:38:43 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ens ta i deras produkter med tång. För det första så stjäl de källkod av open source projekt som ex XVID (läs med på XVID.ORG ). Och för det andra så kan du inte spela upp DivX 3.11 med sigmas produkter. Förmodligen för att den(divx 3.11) använder stulen källkod så de får inte använda det. Och sedan så stödjer inte Sigma alla funktioner av DivX 5.

 

Sedan så tar även DivX skaparna avstånd från sigma och sägar inte har något sammarbete med dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Roger Lindholm

Miffo som jag e sitter jag å rippar DVD å konverterar till DivX å SVCD. Men egentligen inte för att kunna sprida "warez". Jag är helt enkelt faschinerad av tekniken runt videokomprimering.

 

Många gånger har jag lyckats komprimera upp till 2 timmar långa filmer med mer eller mindre bibehållen kvalitét. Imponerande tycker jag. Fast då måste man trixa med variable bitrate på både video å ljud. Ogg formatet är oxå ett bra alternativ då man får några extra megg över för avi.

 

 

/ Wath is best in life? Crush the enemies, see them driven before you, hear the lemendation of the women.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aviformat med Divx-codec är helt klart bäst. Bra gjort på 2 skivor (om filmen är längre än 90min) så är bildkvalitén snäppet under DVD. Ljudet blir dock bara stereo men det går att få bra också. Jag har över 200 filmer med varierande kvalité och vet att det beror på vilken nolla som rippat och vad källan är.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...