Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan man skapa en avbild av sin Win7 trotts att man inte är Admin?

ferdi_k

Recommended Posts

Hej!

Undrar om man kan skapa en avbild av sin Windows 7, trotts att man inte är admin på din sin egen dator, är detta ens möjligt?

Tack förhand!

Det går inte att göra en avbild av filsystemet som Windows körs på. Orsaken är att OS:et skriver till systemet under kopieringen. En avbild kan du skapa med ett fristående kloningsprogram (inkluderar ett minimalt OS) eller med dd eller ddrescue under Linux (live-CD). Filsystemet, som avbildas (klonas), får inte användas av andra program under kloningen.

Hur har du tänkt att skapa avbilden?

Varför är du inte admin om det är din egen dator?

Ju det är min egen dator fast det är skolans!

Jag tänkte ifall någon gång den kraschar så har jag något som jag kan

återinstallera datorn med.

Det går inte att göra en avbild av filsystemet som Windows körs på. Orsaken är att OS:et skriver till systemet under kopieringen. En avbild kan du skapa med ett fristående kloningsprogram (inkluderar ett minimalt OS) eller med dd eller ddrescue under Linux (live-CD). Filsystemet, som avbildas (klonas), får inte användas av andra program under kloningen.

Så det är OMÖJLIGT med andra ord?

Det du vill göra brukar kallas att man klonar hårddisken. Du får kolla om Easeus Disk Copy eller Todo Backup fungerar för dig eller något av de tre tipsen under rubriken Kloningsprogram på sidan http://www.idg.se/2.5620

Aa juste så heter det, men som jag nämnde tidigare (är inte admin på kontot jag har)

och därmed går det inte att installera något på datorn, eller snarare jag kan inte göra det, eller går det?

Åtminstone något av de program som IDG tipsade om körs genom att man startar datorn från en CD-skiva, dvs Windows är inte igång.

Åtminstone något av de program som IDG tipsade om körs genom att man startar datorn från en CD-skiva, dvs Windows är inte igång.

Vilket/vilka program är de då?

Som det ser ut så måste man installera dem först o köra senare, men det

går ju inte om man inte är admin??

Har du ens försökt läsa om programmen?

a self-booting application (HDClone/S). You can easily create a bootable HDClone/S floppy disk or CD/DVD on Windows with only few mouse clicks. A floppy image, ISO image, and manual (PDF) are also enclosed.
http://www.miray.de/download/sat.hdclone.html

PC INSPECTOR™ clone-maxx can be started directly from a boot diskette.
http://www.pcinspector.de/CloneMaxx/info.htm?language=1

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...