Just nu i M3-nätverket
Jump to content

World of Warcraft

firedog_34

Recommended Posts

Hej !

Är det någon som begriper vad som händer med min dator ? När jag spelar wow efter senaste uppdateringen så plötsligt kraschade (låste sig hela datorn) och ljudet fastnade i ett hackande ljud kunde inte avsluta med Alt Ctrl delite var tvungen att stänga av på on off knappen. efter detta har jag provat att spela igen men just på den spelfiguren jag har kommit längst på händer samma sak det låser sig. provar jag starta en ny karatär från början då funkar det att spela ??? har spelat felfritt från level 1 till lev. 15 utan problem ??? fattar inte vad som hänt ? Avinstallerat hela Wow och installerat på nytt ingen skillnad ! För övrigt får jag felmeddelade att explorer felat på nått sätt...och det verkar som jag för övrigt får en segare och trögare dator för varje dag , går snart inte att surfa normalt , tar ibland flera min att få upp en vanlig sida som Aftonbladet !! Vad Göra ???

Lite uppgifter om datorn kommer här. En HP compaq / Windos Visa Buslness

Bildskärm: Samsung Syncmaster 2333 HD (Analog)

Bildskärmskort: Intel® G33 / G31 Express Chipset Family

Dator: ACPI x86-baserad PC

Nätverkskort: Realtek RTL8168C (P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS6,0)

Processor: Intel® Pentium® Dual CPU E2200 @ 2,20 GHz

Tacksam för några ideer på åtgärder eller felsök !!

//firedog_34

Även om detta inträffade efter senaste patchen så tror jag ändå att vi kan utesluta att det skulle bero på själva spelet. WoW är bland de stabilaste spelen jag nånsin har upplevt och då har jag ändå spelat på konsol eller dator regelbundet i åtminstone 30 år. Och jag har faktiskt sett WoW köras på inte mindre än sju fullständigt olika datorer.

Patch 4.xx har ju uppdaterat WoW:s grafik rejält, bland annat så stöds DX11 för kompatibla grafikkort. Så det första att göra med din dator är nog att se efter ifall det finns någon nyare drivrutin för ditt grafikkort Intel G33. Om Intel:s sajt upplevs som för tjorvig så kan säkert 3DP Chip leda dig till rätt drivrutin på ett mycket smidigare sätt...

När spel börjar krascha oförklarligt så har det också hänt att mig att någon DirectX-fil blivit korrupt, så uppdatera helst också DX (kör hela paketet och inte bara filen dxwebsetup.exe vilken bara skannar igenom och tar ner eventuellt nyare filer (och gamla, eventuellt korrupta filer, skrivs då inte över)):

http://www.microsoft...91-50ceb6d8fa8d

Edit:

Uppdatera helst också nätverkskortets drivrutin:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=13&PFid=5&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false

Även om detta inträffade efter senaste patchen så tror jag ändå att vi kan utesluta att det skulle bero på själva spelet. WoW är bland de stabilaste spelen jag nånsin har upplevt och då har jag ändå spelat på konsol eller dator regelbundet i åtminstone 30 år. Och jag har faktiskt sett WoW köras på inte mindre än sju fullständigt olika datorer.

Patch 4.xx har ju uppdaterat WoW:s grafik rejält, bland annat så stöds DX11 för kompatibla grafikkort. Så det första att göra med din dator är nog att se efter ifall det finns någon nyare drivrutin för ditt grafikkort Intel G33. Om Intel:s sajt upplevs som för tjorvig så kan säkert 3DP Chip leda dig till rätt drivrutin på ett mycket smidigare sätt...

När spel börjar krascha oförklarligt så har det också hänt att mig att någon DirectX-fil blivit korrupt, så uppdatera helst också DX (kör hela paketet och inte bara filen dxwebsetup.exe vilken bara skannar igenom och tar ner eventuellt nyare filer (och gamla, eventuellt korrupta filer, skrivs då inte över)):

http://www.microsoft...91-50ceb6d8fa8d

Edit:

Uppdatera helst också nätverkskortets drivrutin:

http://www.realtek.c...3&GetDown=false

Tack för tipsen...tester detta !!! // firedog_34

Tack för tipsen...tester detta !!! // firedog_34

Tyvärr hjälpte inte detta :(

Här är två fel meddelanden som jag får på Windows nån som kan tyda detta ??

Windows

Problem/ Oväntad avstängning

Problemsignatur

Händelsenamn: BlueScreen

OS-version: 6.0.6002.2.2.0.256.6

Språkvariant-ID: 1053

Filer som bidrar till att beskriva problemet (en del filer kanske inte längre är tillgängliga)

Mini120810-01.dmp

sysdata.xml

Version.txt

Visa en tillfällig kopia av dessa filer

Varning: Om problemet orsakades av ett virus eller något annat säkerhetshot kan datorn skadas av att du öppnar en kopia av filerna.

Extra information om problemet

BCCode: 116

BCP1: 85FCA008

BCP2: 8D018550

BCP3: 00000000

BCP4: 0000000D

OS Version: 6_0_6002

Service Pack: 2_0

Product: 256_1

Serverinformation: 94d6e2f8-cfed-46d2-a712-6ca28930dcea

Windows

Problem / fel i grafikmaskinvara

Beskrivning

Ett problem med din grafikmaskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Problemsignatur

Händelsenamn: LiveKernelEvent

OS-version: 6.0.6002.2.2.0.256.6

Språkvariant-ID: 1053

Filer som bidrar till att beskriva problemet (en del filer kanske inte längre är tillgängliga)

WD-20101208-1946-02.dmp

sysdata.xml

Version.txt

Visa en tillfällig kopia av dessa filer

Varning: Om problemet orsakades av ett virus eller något annat säkerhetshot kan datorn skadas av att du öppnar en kopia av filerna.

Extra information om problemet

BCCode: 117

BCP1: 85FCA008

BCP2: 8D018550

BCP3: 00000000

BCP4: 00000000

OS Version: 6_0_6002

Service Pack: 2_0

Product: 256_1

Serverinformation: 5526f07a-e71b-4b09-ac39-35e1a83929a6

// firedog_34

Windows

Problem / fel i grafikmaskinvara

Beskrivning

Ett problem med din grafikmaskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Mm, som jag gissade också när jag tyckte att det första att göra var att uppdatera grafikkortets drivrutin. :unsure: Jag ser att du har SP 2 så Vista i övrigt bör väl vara uppdaterat och fint... Har du kollat fläktar och rensat damm så att problemet inte bara är överhettning? Det finns nåt specifikt rootkit (namnet vill inte poppa fram i skallen just nu) som kan orsaka snarlika krascher. Nu är inte jag nån säkerhetsexpert, men Cecilia har en sajt med bra tips om säkerhetsprogram/sajter att skanna datorn med:

http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

Men före nån virusskanning är det lika bra att rensa bort skräpfiler också med t ex CCleaner (onödigt att skanna skräp som ändå ska bort).

Testa RAM-minnet. Det har hänt mig vid ett flertal tillfällen att "grafikkorts-krascher" berott på nån dålig minnessticka.

http://www.memtest86.com/

Lyckat till! :thumbsup:

Mm, som jag gissade också när jag tyckte att det första att göra var att uppdatera grafikkortets drivrutin. :unsure: Jag ser att du har SP 2 så Vista i övrigt bör väl vara uppdaterat och fint... Har du kollat fläktar och rensat damm så att problemet inte bara är överhettning? Det finns nåt specifikt rootkit (namnet vill inte poppa fram i skallen just nu) som kan orsaka snarlika krascher. Nu är inte jag nån säkerhetsexpert, men Cecilia har en sajt med bra tips om säkerhetsprogram/sajter att skanna datorn med:

http://sites.google....lstockholm/home

Men före nån virusskanning är det lika bra att rensa bort skräpfiler också med t ex CCleaner (onödigt att skanna skräp som ändå ska bort).

Testa RAM-minnet. Det har hänt mig vid ett flertal tillfällen att "grafikkorts-krascher" berott på nån dålig minnessticka.

http://www.memtest86.com/

Lyckat till! :thumbsup:

Tack för tipsen !!!

Ska göra rent som du sa , såg nämligen att det började bli tjockt bakom (runt) fläktventilerna så till helgen blir det stora städningen..av burken !!!

Sen får vi fortsätta att testa och leta fel....med hjälp av dina tips !!!

:thumbsup::D

// firedog_34

Tack för tipsen !!!

Ska göra rent som du sa , såg nämligen att det började bli tjockt bakom (runt) fläktventilerna så till helgen blir det stora städningen..av burken !!!

Sen får vi fortsätta att testa och leta fel....med hjälp av dina tips !!!

:thumbsup::D

// firedog_34

Hoppas att det löste sig! :thumbsup:

Hoppas att det löste sig! :thumbsup:

Näää det löste inte problemet med städningen av burken , men den mår säkert bra av städningen iaf.

jag misstänker nått fel med endera grafikkortet eller nått annat fel i windows som jag inte vet hur jag fixar ?? kanske fått en mindre krasch av grafikkortet. eller nån fil som fått en skada. för när jag provspelade en ny karaktär i helgen på Wow så låste sig spelet (grafiken) igen...:( även på den.!!!

Vet ej hur jag ska gå vidare ? har inte tillräckligt med kunskaP för att rätta till detta fel.

Blir väl till att köpa ny stationnär dator när man får råd senare...

//firedog....

Vet ej hur jag ska gå vidare ? har inte tillräckligt med kunskaP för att rätta till detta fel.

Okej var t ex detta med memtest86 en för svår procedur? För det kan nog vara på sin plats att testa minnet inte bara med tanke på WoW-krascherna utan du fick väl dessutom andra programkrascher också..? Memtest86 är iaf inte svårt och speciellt inte om det rör sig om en äldre dator som har diskettstation – för då slipper man det möjligen omständliga steget att bränna ut en ISO-fil på skiva, utan det räcker istället med att köra en BAT-fil för att göra disketten redo. Skivan eller disketten skall datorn sedan startas upp med, sen sköter sig testningen av sig självt, och ibland får man lov att lämna datorn över natten med detta...

Angående stabiliteten i övrigt med WoW så spelar det ingen roll om man kör XP, Vista eller Windows 7. Det finns nog få spel som är så stabilt som det. Däremot så kan konkurrenten Lord of the Rings Online vara lite kraschbenäget, åtminstone enligt min erfarenhet (från tre datorer). Och jag upprepar mig visst... men felet ligger fortfarande iaf knappast i själva spelet...

Brukar du se till att hålla datorn defragmenterad? För annars kanske krascherna bara beror på det..? WoW är ju gigantiskt och en installation sväljer lätt runt 30GB, och bara en uppdatering kan lätt vara flera GB stor. Så om spelets filer ligger omkringspridda, fragmenterade och lite hursomhelst på disken så hänger den nog inte med att leverera ny data i takt som spelet kräver – och det kärvar ihop sig i en krasch. Ett bra och överlägset Windows defragmenteringsprogram är Mydefrag...

Okej var t ex detta med memtest86 en för svår procedur? För det kan nog vara på sin plats att testa minnet inte bara med tanke på WoW-krascherna utan du fick väl dessutom andra programkrascher också..? Memtest86 är iaf inte svårt och speciellt inte om det rör sig om en äldre dator som har diskettstation – för då slipper man det möjligen omständliga steget att bränna ut en ISO-fil på skiva, utan det räcker istället med att köra en BAT-fil för att göra disketten redo. Skivan eller disketten skall datorn sedan startas upp med, sen sköter sig testningen av sig självt, och ibland får man lov att lämna datorn över natten med detta...

Angående stabiliteten i övrigt med WoW så spelar det ingen roll om man kör XP, Vista eller Windows 7. Det finns nog få spel som är så stabilt som det. Däremot så kan konkurrenten Lord of the Rings Online vara lite kraschbenäget, åtminstone enligt min erfarenhet (från tre datorer). Och jag upprepar mig visst... men felet ligger fortfarande iaf knappast i själva spelet...

Brukar du se till att hålla datorn defragmenterad? För annars kanske krascherna bara beror på det..? WoW är ju gigantiskt och en installation sväljer lätt runt 30GB, och bara en uppdatering kan lätt vara flera GB stor. Så om spelets filer ligger omkringspridda, fragmenterade och lite hursomhelst på disken så hänger den nog inte med att leverera ny data i takt som spelet kräver – och det kärvar ihop sig i en krasch. Ett bra och överlägset Windows defragmenteringsprogram är Mydefrag...

Ja det gick inte att köra memtest86 eftersom jag inte hade nån diskettstation i datan...då får man göra en skiva som du skrev (?) vet ej hur man gör detta ska tydligen age nån sökväg till DVD rom , vet ej hur man skriver komando för detta i memtest86 , är inte kunnig i dataspråk tyvärr.

angående deframentering så brukar jag göra det med jämna mellanrum så det tror jag inte är problemet.

Utrymme finns också på hårddisken så det räcker....

// firedog_34

Ok då är det alltså ISO-filen som gäller. Se ISO-filen som en box, som innehåller allting som behövs sen för minnestestningen. Problemet är bara att komma åt innehållet i boxen... Det löser vi genom ett brännarprogram som t ex gratisprogrammet AmoK CD/DVD Burning 1.10. I det finns sen knappen ISO menu, klicka den och välj Burn ISO och bläddra sedan fram till ISO-filen som du redan har tankat ner...

Programmet bränner sen ut innehållet i ISO-filen på en skiva. Denna skiva går sen inte att använda i Windows utan datorn skall startas upp med den så att Memtest86 kan börja jobba (men kom också ihåg att välja CD/DVD-spelaren som första startenhet (i bios-setup:en)). När Memtest86 väl är igång så gör man själv ingenting utan det testar RAM-minnet varv efter varv ända till det att man själv avbryter. Om inga error visas de första varven, så nöj dig inte med det utan lämna i så fall datorn i timmar med testningen, t ex när du går och lägger dig på kvällen. Först då kan man vara tämligen säker på att inga minnesfel finns (och kan gå vidare till annat i felsökningen).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...