Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Molnet

bowile

Recommended Posts

Molnet eller the cloud som amerikanarna skriver. Jag undrar om det är möjligt

att köra ett onlinespel via molnet.

Det spel jag tänker på kräver en nedladdning av startprogram. Om min datorn har

svårtigheter med spelet kanske det funkar via molnet.

Någon som vet ?

De flesta enkla molntjänsterna just nu är tänkta för lagring och delning av filer. Jag är av den sorten, så jag undersöker mest fria och/eller gratis tjänster, så då är det ju förståeligt att jag inte snubblat över annat, då jag dessutom tycker att det ska vara enkelt. ;)

Det finns teknologi för att kunna installera i molnet. Såvitt jag förstått, så ska det redan finnas teknologi som använder detta för hela operativsystem. Dessutom helt tillgängligt för vem som helst.

Om du kan engelska, så är google-sökfrasenrna "computing cloud" och "install program in the cloud" mycket intressanta.

Med undantag för onlive så spelas inte spel via molnet. All beräkning när det gäller grafik och ljud sker altid i din klient. Oavsett om det är en PC eller konsoll.

Med undantag för onlive så spelas inte spel via molnet. All beräkning när det gäller grafik och ljud sker altid i din klient. Oavsett om det är en PC eller konsoll.

Det finns väl dock ingenting som hindrar att man utvecklar riktigt avancerade spel som körs i molnet och där enbart ljud och färdig grafik strömmas till din klient. Utmaningen är förstås (främst när vi talar om actionspel av diverse slag) olika typer av fördröjning i nätvverksförbindelsen.

Så snabba linor finns nog inte idag att det skulle vara möjligt. Räkna själv på hur mycket minne som måste skyfflas för säg 30 bilder per sekund för en 1920x1200 skärm med 24 bitar per pixel, det känns inte rimligt. Men vi är nog där inom en inte alltför avlägsen framtid: http://www.idg.se/2.1085/1.357668/rekordsnabbt-nat-till-sverige

Mjo, såklart att det är en rejäl utmaning för nätverket. Det kommer rimligtvis vara fortsatt en utmaning även för den lokala klienten (även om den procentuellt minskas oerhört jämfört med att göra all beräkning lokalt).

Det kommer alltså ta lång tid innan det finns allmänt tillgängliga och grymma FPS- och andra actionlir som är snygga och uthärdliga att spela i/från molnet. Speciellt om kraven på klienten skall vara minimala.

Men det börjar som sagt dyka upp de som vill påbörja resan dit. T.ex. OnLive som redan nämnts i tråden och Gaikai :thumbsup:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...