Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmproblem, backlightsen?


sebastian__

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med min bärbara dator. Datorn fungerar som den ska förutom att att skärmen nästan är helt svart, man kan urskilja lite mönster. Det fungerar dock att koppla in den till en extern bildskärm(tv:n).

 

Jag hade lagt datorn i byrån och tog fram den idag igen efter 2-3 månader och då fungerade skärmen i cirka 10 minuter sen var det samma sak igen.

 

Kan det vara något annat än backlightsen som det är fel på eftersom den fungerade i 10 min? Kanske något glapp? Hur åtgärdar man detta i så fall?

 

Mvh Sebastian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En normal bakgrundsbelysning (det svenska ordet) räcker inte för tid och evighet, de har en begränsad livslängd. Om den tar slut, så får du byta den. Är det inom garantitiden så täcker garantin det. Om inte, så blir det dyrt. Eller om du är händig så kanske du kan hitta en begagnad och byta själv. Själv LCD-panelen verkar hel eftersom du kan se bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Gör laptopen helt spänningslös, ta ur batteriet och sladden till eliminator/laddare,och tryck på "påknappen" några gånger, det kan hjälpa. Anslut batteri och eliminatorn och starta datorn, har du tur fungerar den igen. Bärbara kan få problem med den del som reglerar spänningstillförseln till de olika delarna, en "hard reset" kan hjälpa.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör laptopen helt spänningslös, ta ur batteriet och sladden till eliminator/laddare,och tryck på "påknappen" några gånger, det kan hjälpa. Anslut batteri och eliminatorn och starta datorn, har du tur fungerar den igen. Bärbara kan få problem med den del som reglerar spänningstillförseln till de olika delarna, en "hard reset" kan hjälpa.

/// Jari

 

Tack för svaret, men tyvärr hade jag inte tur. Inga andra förslag?

 

//Sebastian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En normal bakgrundsbelysning (det svenska ordet) räcker inte för tid och evighet, de har en begränsad livslängd. Om den tar slut, så får du byta den. Är det inom garantitiden så täcker garantin det. Om inte, så blir det dyrt. Eller om du är händig så kanske du kan hitta en begagnad och byta själv. Själv LCD-panelen verkar hel eftersom du kan se bilden.

 

Tack för svaret!

Ingen garanti kvar så de blir i så fall att testa själv. Var inte säker på att de var bakgrundsbelysningen eftersom skärmen fungerade en stund sist jag startade datorn. Kan den fungera vissa stunder fast att bakgrundsbelysningen är kass?

 

//Sebastian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...