Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att kopiera pdf-dokument


DAL30

Rekommendera Poster

Jag har hämtat hem ett dokument, skrivet med pdf-fil. När jag tittar på dokumentegenskaper, får jag fram följande:

Beskrivning:

PScript5.dll Version 5.2.2

PDF-framställning: GNU Ghostscript 7.06

PDF-version: 1.4 (Acrobat 5.x)

 

Säkerhetsmetod: Inget dokumentskydd

Kan öppnas av: Alla Acrobat-versioner

 

Sammanfattning av dokumentbegränsningar:

Utskrift: Tillåtet

Montering av dokument: Inte tillåtet

Kopiering av innehåll: Tillåtet

Innehållskopiering för tillgänglighet: Tillåtet

Extrahering av sida: Tillåtet

Kommentar: Inte tillåtet

Fylla i formulärfält: Tillåtet

Underteckna: Inte tillåtet

Skapa mallsidor: Inte tillåtet

 

Jag har installerat programmet Adobe Reader 9.

 

Jag skulle vilja kopiera några sidor av dokumentet, men det går inte att göra. Går det över huvud att kopiera?

Hur gör jag?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag?

 

Skicka mig dokumentet, om det inte innehåller känsliga uppgifter.

Berätta vilka sidor du vill klippa ut/ha kvar och om du vill att dessa ska bli ett nytt dokument eller ett dokument för varje sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hämtat hem ett dokument, skrivet med pdf-fil. När jag tittar på dokumentegenskaper, får jag fram följande:

Beskrivning:

PScript5.dll Version 5.2.2

PDF-framställning: GNU Ghostscript 7.06

PDF-version: 1.4 (Acrobat 5.x)

 

Säkerhetsmetod: Inget dokumentskydd

Kan öppnas av: Alla Acrobat-versioner

 

Sammanfattning av dokumentbegränsningar:

Utskrift: Tillåtet

Montering av dokument: Inte tillåtet

Kopiering av innehåll: Tillåtet

Innehållskopiering för tillgänglighet: Tillåtet

Extrahering av sida: Tillåtet

Kommentar: Inte tillåtet

Fylla i formulärfält: Tillåtet

Underteckna: Inte tillåtet

Skapa mallsidor: Inte tillåtet

 

Jag har installerat programmet Adobe Reader 9.

 

Jag skulle vilja kopiera några sidor av dokumentet, men det går inte att göra. Går det över huvud att kopiera?

Hur gör jag?

DAL30

 

Med Acrobat Reader kan du (som namnet antyder) bara läsa dokument. För att arbeta med dokumentet, behöver du Acrobat Pro. Där kan du kopiera, redigera och göra en massa annat. Men om det bara är en engångsgrej, så kan du göra som Mikael63 skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka mig dokumentet, om det inte innehåller känsliga uppgifter.

Berätta vilka sidor du vill klippa ut/ha kvar och om du vill att dessa ska bli ett nytt dokument eller ett dokument för varje sida.

 

Tack Mikael63, för ditt erbjudande om hjälp!

Jag vill inte skicka dokumentet utan skall försöka med andra lösningar, om det finns några?

Jag vill nämligen kunna kopiera meningar etc. lite här och där i dokumentet.

Jag skall försöka med Peetras förslag.

Tack än en gång, Mikael63!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Acrobat Reader kan du (som namnet antyder) bara läsa dokument. För att arbeta med dokumentet, behöver du Acrobat Pro. Där kan du kopiera, redigera och göra en massa annat. Men om det bara är en engångsgrej, så kan du göra som Mikael63 skriver.

Tack Mr Andersson, för ditt förslag att använda Acrobat Pro!

Det programmet är ju bra men kostar en del.

Jag skall försöka använda Peetras förslag eller något annat, om det finns?

Tack än en gång!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har användt http://www.pdfescape.com/ några gånger och det är et bra alternativ, om man bara behöver peta ibland. Men det tar sin tid att få det första gångerna. Men det gör det säkert med program man installerat hemma också förstås. :D

 

Tack Peetra!

Jag skall använda ditt förslag.

Jag är dock osäker om jag kommer att lyckas helt bra.

Men det verkar vara ett intressant program.

Tack än en gång!

Du får en poäng för tipset!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men att kopiera bara text går väl bra att göra i Acrobat reader?

Du tar text-markeringsverktyget och markerar texten > Copy med högerknappen => klistra in i word eller vad som helst.

Det är möjligt att du måste öpnna Verktyg > Anpassa verktygsfält => Bocka i Markeringsverktyget. post-73434-0-96963400-1291758745_thumb.png

 

Vill du kopiera en bild > Verktyget för ögonblicksbild > markera objektet/bilden genom att rita en ram runt => så ligger bilden i urklippshanteraren.

Det är möjligt att du måste öpnna Verktyg > Anpassa verktygsfält => Bocka i Verktyget för ögonblicksbild. post-73434-0-77981100-1291758631_thumb.png

 

Nu var det ett tag sedan jag använde Acrobat reader så jag har kanske glömt en del.

Använder i huvudsak Acrobat Pro.

Kanske det är annorlunda med skyddade dokument i Reader? Men normalt så skall det gå att göra så.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men att kopiera bara text går väl bra att göra i Acrobat reader?

Du tar text-markeringsverktyget och markerar texten > Copy med högerknappen => klistra in i word eller vad som helst.

Det är möjligt att du måste öpnna Verktyg > Anpassa verktygsfält => Bocka i Markeringsverktyget. post-73434-0-96963400-1291758745_thumb.png

 

Vill du kopiera en bild > Verktyget för ögonblicksbild > markera objektet/bilden genom att rita en ram runt => så ligger bilden i urklippshanteraren.

Det är möjligt att du måste öpnna Verktyg > Anpassa verktygsfält => Bocka i Verktyget för ögonblicksbild. post-73434-0-77981100-1291758631_thumb.png

 

Nu var det ett tag sedan jag använde Acrobat reader så jag har kanske glömt en del.

Använder i huvudsak Acrobat Pro.

Kanske det är annorlunda med skyddade dokument i Reader? Men normalt så skall det gå att göra så.

 

Mvh

 

Tack för tipset, Flyfisherman!

Jag testade ditt förslag, men problemet kvarstod.

Vad jag funnit är det något som gör, att när jag markerar den text jag vill kopiera och sedan klickar på "kopiera", så blir kopian bara några vågräta streck - ungefär som understrykningar.

Det verkar som om den ursprungliga Reader-texten är skyddad på något sätt!?

Frågan är då, om jag kan häva detta skydd och hur jag skall göra i så fall?

 

Som jag inledningsvis skrivit, så står det ju i Dokumentegenskaperna:

"Kopiering av innehåll: Tillåtet"

 

Jag vet faktiskt inte, hur jag skall se och lösa problemet?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga så här "på håll" det vore enklare om man haft tillgång till filen.

Men gör så här då, försök att leta reda på ett annat pdf dokument, vilket som helst egentligen, eller helst skapa ett nytt själv (har du MS-Word 2007 eller nåt) så spara som PDF. Har du någon pdf-printer installerad så skriver du ut en vanlig textfil och väljer pdf istället för skrivare.

 

Testa sedan med ett sådant dokument att markera & kopiera, så får vi höra hur det går.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga så här "på håll" det vore enklare om man haft tillgång till filen.

Men gör så här då, försök att leta reda på ett annat pdf dokument, vilket som helst egentligen, eller helst skapa ett nytt själv (har du MS-Word 2007 eller nåt) så spara som PDF. Har du någon pdf-printer installerad så skriver du ut en vanlig textfil och väljer pdf istället för skrivare.

 

Testa sedan med ett sådant dokument att markera & kopiera, så får vi höra hur det går.

Mvh

- - - - -

Tack, Flyfisherman!

Ja, jag skall fortsätta att söka lösningen på olika sätt. Hittills har jag dock "gått bet".

Det verkar som om den ursprungliga filen är skyddad mot kopiering.

Frågan är då, om det överhuvud taget är möjligt att kopiera delar av texten i en sådan fil?

Och hur gör man i så fall?

Har du någon aning om det, Flyfisherman?

MVH

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är filen skyddad på det sättet du säger kanske det finns en anledning - Copyright osv.

Att filinformationen i pdf-dokumentet säger "Kopiering av innehåll: Tillåtet" betyder ju bara att säkerhetsinställningarna i det program som genererat pdf-filen inte är aktiverade av skaparen av dokumentet.

Det betyder inte att att det för den skull är tillåtet att kopiera, men Copyright/upphovsrätt frågor har jag väldigt dålig koll på. Dessutom så skall det tydligt framgå i dokumentet i såfall.

 

Det finns metoder att ta sig runt det hela som inbegriper att cracka koden till pdf-filen (om den nu är låst), men det strider mot IDG:s eForumregler att fördjupa sig om detta här.

 

Men vad kör du på för system? Windows ver?

Har du testat med mitt tidigare förslag för att säkerställa att det överhuvudtaget fungerar hos dig med en egenskapad pdf-fil, annars kanske det är helt andra begränsningar?

 

Det är verkligen "text" i filen, så det inte är inskannade dokument för då ligger dessa inbäddade i grafikformat (bild) och då går det inte att göra som jag föreslog.

 

Eller så skriver du ut pdf-filen och skannar in papperna till ett OCR-program alternativt om du inte har en skanner, så läser du in pdf-filen som den är direkt in till ett OCR-program som gör om den till text och exporterar till valfritt format. Det sistnämnda testade jag alldeles nyss med ett pdf-dokument jag själv skapade med följande inställningar som då importerades som bild (pga. begränsningarna jag satte) till OCR-programmet och därefter tolkas och exporteras i valfritt textformat.

 

Med dessa inställningar jag satte så går det inte att kopiera text med markeringsverktyget (valet finns inte ens då), men du hade ju inte dessa begränsningar av vad jag förstod och således skall det normalt fungera som jag tidigare beskrivit...

 

post-73434-0-85558300-1291892180_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är svårt att bistå med hjälp när vi inte har tillgång till den aktuella filen. Mitt erbjudande står kvar, att jag kan ta emot filen och kika lite närmare på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är filen skyddad på det sättet du säger kanske det finns en anledning - Copyright osv.

Att filinformationen i pdf-dokumentet säger "Kopiering av innehåll: Tillåtet" betyder ju bara att säkerhetsinställningarna i det program som genererat pdf-filen inte är aktiverade av skaparen av dokumentet.

Det betyder inte att att det för den skull är tillåtet att kopiera, men Copyright/upphovsrätt frågor har jag väldigt dålig koll på. Dessutom så skall det tydligt framgå i dokumentet i såfall.

 

Det finns metoder att ta sig runt det hela som inbegriper att cracka koden till pdf-filen (om den nu är låst), men det strider mot IDG:s eForumregler att fördjupa sig om detta här.

 

Men vad kör du på för system? Windows ver?

Har du testat med mitt tidigare förslag för att säkerställa att det överhuvudtaget fungerar hos dig med en egenskapad pdf-fil, annars kanske det är helt andra begränsningar?

 

Det är verkligen "text" i filen, så det inte är inskannade dokument för då ligger dessa inbäddade i grafikformat (bild) och då går det inte att göra som jag föreslog.

 

Eller så skriver du ut pdf-filen och skannar in papperna till ett OCR-program alternativt om du inte har en skanner, så läser du in pdf-filen som den är direkt in till ett OCR-program som gör om den till text och exporterar till valfritt format. Det sistnämnda testade jag alldeles nyss med ett pdf-dokument jag själv skapade med följande inställningar som då importerades som bild (pga. begränsningarna jag satte) till OCR-programmet och därefter tolkas och exporteras i valfritt textformat.

 

Med dessa inställningar jag satte så går det inte att kopiera text med markeringsverktyget (valet finns inte ens då), men du hade ju inte dessa begränsningar av vad jag förstod och således skall det normalt fungera som jag tidigare beskrivit...

post-73434-0-85558300-1291892180_thumb.png

- - - -

Mitt problem är lite speciellt och måhända därför inte så enkelt att lösa.

Jag har nu försökt på en mängd olika sätt och inte minst med de anvisningar som du Flyfisherman och även det Mikael63, Peetra och Mr Andersson föreslagit mig. Men hittills har jag inte lyckets.

Men jag fortsätter att söka lösning!

Jag har också tillskrivit den som ursprungligen skickat PDF-filen och bett om lösning på problemet.

Jag vet inte Flyfisherman. om jag kan skicka ett E-post-mejl till dig med lite ytterligare beskrivning, eftersom jag inte vill lämna ut allt här på E-forum.

Det vore bra att i så fall kunna skicka ett direkt mejl till dig.

Vad tror du?

MVH

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är svårt att bistå med hjälp när vi inte har tillgång till den aktuella filen. Mitt erbjudande står kvar, att jag kan ta emot filen och kika lite närmare på den...

 

TACK Mikael63 för erbjudandet!

Som jag skrivit till Flyfisherman är jag lite villrådig. Jag vet inte precis, hur jag skall göra. Hittills har jag inte nått lösningen. Jag har skrivit till leverantören av PDF-filen och bett om lösning på problemet. Kanske en ny fil där det går att kopiera vissa textdelar.

MVH

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

TACK Mikael63 för erbjudandet!

Som jag skrivit till Flyfisherman är jag lite villrådig. Jag vet inte precis, hur jag skall göra. Hittills har jag inte nått lösningen. Jag har skrivit till leverantören av PDF-filen och bett om lösning på problemet. Kanske en ny fil där det går att kopiera vissa textdelar.

MVH

DAL30

 

 

Lås först upp filen med "PDF Password Remover"

Använd sedan de vanliga verktygen att justera filen.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...