Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvinga upplösning på projektor?


checkit

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har på mitt jobb projektorer som skall köra 1400x1050 som upplösning för att få okomprimerad bild. Problemet jag har är att med väldigt många av våra datormodeller(Alla HP, runt 4 olika modeller) så kan man inte ställa in just den upplösningen, utan den hoppar ett steg över till 1440x900 eller dylikt. Drar man däremot ur projektorn så finns upplösningen att välja, så grafikkortet klarar uppenbarligen denna upplösning. Vi har problemet i både w7 och win XP med HP ELITEBOOK 8540w och den mindre 2540. Problemet är enbart kopplat till VGA, kör vi DVI(Displayport-adapter) så får den automatiskt rätt upplösning. Vi har motbevisat teorin att VGA inte skulle stödja upplösningen, då vi hittade en äldre HP-modell som utan problem klarade upplösningen. Vad kan detta bero på? Vi har testat både chipset-drivare och NVIDIAs drivare, och laptopsen kör blandat med onboard-grafikkort och "riktiga" quadro-kort. Kan man tvinga på 1400x1050 i winxp alternativt w7?

 

Med vänliga hälsningar

 

Niklas A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon drivrutin att installera för projektorn som kan berätta vilka upplösningar den klarar av för grafikkortets drivrutin?

Nu sitter jag vid en Vista-dator men jag tycker det är rätt likt vad jag minns från XP. I Bildskärmsinställningar (egenskaper) väljer man Avancerade inställningar och på fliken Bildskärm finns en ruta som heter "Dölj lägen som den här bildskärmen inte kan visa". Den bocken bör du ju då ta bort.

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Nope, vad jag vet fick vi inte med några drivrutiner. Men detta gäller flera olika modeller. Vi har testat uppdatera alla drivare, och "tvinga" upplösningen i drivrutinen, men det blir ändå fel på projektorn. Det blir 1680xnågonting istället för 1400x1050. Det är riktigt skumt, men det verkar vara tjaffs med EDID som jag läst om en del på google...Det fungerar ju smärtfritt genom DVI nu, så det är lite skumt. Det gäller som sagt en dator med w7 och "riktigt" grafikkort ala quadro FX580, samt en XP burk med Intels onboard grafikkort. Samma problem på båda. SOm jag fattar det så sänder projektorn ut felaktig EDID, och sedan stryps det i windows. Någon som vet om man kan stänga av EDID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...