Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mailprogram för Win7


reso

Rekommendera Poster

Jag skulle använda Thunderbird för det har jag använt både till XP och Vista. Men andra föredrar ju Windows Live Mail och så finns det ju de som inte vill använda något särskilt mejlprogram alls utan bara vill ha webbmejl.

 

-----------

Flyttar tråden från "Windows 7" till "Epostprogram".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda Thunderbird för det har jag använt både till XP och Vista. Men andra föredrar ju Windows Live Mail och så finns det ju de som inte vill använda något särskilt mejlprogram alls utan bara vill ha webbmejl.

 

-----------

Flyttar tråden från "Windows 7" till "Epostprogram".

 

Cecilia

Moderator

Tack Cecilia

(att du flyttade tråden) :)

Trodde det skulle vara här eftersom det rörde Windows 7

Ditt förslag är Thunderbird ?

Funkar det bra för Win7 ?

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vilket mailprogram som är bäst till Windows 7 ?

Det bästa är Outlook 2010, men kostar.

 

Windows Mail fungerar annars alldeles utmärkt Är dessutom gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom går det att ha många e-postkonton i Windows Live Mail inkl t ex. ett konto på Gmail.

 

Sen är det ju en smaksak med layouten. Är alá MS officepaketet vilket jag lärt mig att uppskatta.

 

MVH Windows-nörden alltid! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt förslag är Thunderbird ?

Funkar det bra för Win7 ?

Ja och ja, men vilket mejlprogram som är bäst för dig kan ingen annan än du veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vilket mailprogram som är bäst till Windows 7 ?

 

Kristian

 

Om du frågar mig, så är det Gmail som gäller. Anledning? Att man slipper bry sig om på vilket os (och i vilken dator) man har sina mail. Man har dom överallt. Alltid.

 

Jag kommer aldrig igen att skaffa ett mailprogram som installeras på en viss dator. Jag har varit Outlook-fantast i många år, men numera ser jag ingen som helst anledning till att använda Outlook eller liknande program, det är faktiskt bara nackdelar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du frågar mig, så är det Gmail som gäller

Går det att koppla Gmail mot sitt Exchange-konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du frågar mig, så är det Gmail som gäller. Anledning? Att man slipper bry sig om på vilket os (och i vilken dator) man har sina mail. Man har dom överallt. Alltid.

 

Jag kommer aldrig igen att skaffa ett mailprogram som installeras på en viss dator. Jag har varit Outlook-fantast i många år, men numera ser jag ingen som helst anledning till att använda Outlook eller liknande program, det är faktiskt bara nackdelar :)

 

 

Håller med till fullo! Webbaserad e-post ska det vara. I mitt fall hotmail som ju även kan hämtas via ett e-postprogram i datorn. Finns ingen anledning till att låsa sig till en e-postadress som tillhandahålles av en internetoperatör. Byter man operatör får man även byta e-postadress.

 

Just hotmail på webben är ju bara så bra numera tycker jag. Bra skräppostfilter. Nya fina funktioner för ett tag sedan och för 159 kr: per år har jag ett reklamfritt gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att koppla Gmail mot sitt Exchange-konto?

 

Gmail kan hämta mail från valfri mailbox som klarar pop3/imap, men hur det är med övriga Exchange-objekt som tex kalender och kontakter, vet jag inget om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med till fullo! Webbaserad e-post ska det vara. I mitt fall hotmail som ju även kan hämtas via ett e-postprogram i datorn. Finns ingen anledning till att låsa sig till en e-postadress som tillhandahålles av en internetoperatör. Byter man operatör får man även byta e-postadress.

 

Just hotmail på webben är ju bara så bra numera tycker jag. Bra skräppostfilter. Nya fina funktioner för ett tag sedan och för 159 kr: per år har jag ett reklamfritt gränssnitt.

 

En fördel med Gmail, är att det går utmärkt även med egna domännamn, men det kanske går även med hotmail nuförtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med Gmail, är att det går utmärkt även med egna domännamn, men det kanske går även med hotmail nuförtiden?

 

Har ingen aning om. Jag utnyttjar det inte i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur det är med övriga Exchange-objekt som tex kalender och kontakter, vet jag inget om.

Mm, för hanterar den inte detta, framförallt sökning i Exchange-servern efter kontakter och delade kalendrar, så är det ju faktiskt inget realistiskt alternativ som klient för jobbmailen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, för hanterar den inte detta, framförallt sökning i Exchange-servern efter kontakter och delade kalendrar, så är det ju faktiskt inget realistiskt alternativ som klient för jobbmailen.

 

Man (företaget) kan ju alltid migrera över hela Exchange-innehållet och domänamn till Gmail och då har du mail, kontakter, kalender mm samt att du kan dela kalendrar med andra etc. Men har man redan en Exchangeserver som man inte vill kasta ut, så kanske det inte är så lockande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man (företaget) kan ju alltid migrera över hela Exchange-innehållet och domänamn till Gmail

Hehe, är du galen pojk, tänk security =)

Nä, något sådant scenario skulle inget vettigt företag ens fundera på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, är du galen pojk, tänk security =)

Nä, något sådant scenario skulle inget vettigt företag ens fundera på.

 

Nä, det vet jag också. Men nåt annat sätt att få in kalender och kontakter i Gmail tror jag inte går, men nu har jag inget Exchangekonto och har inte direkt letat efter funktioner för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Thunderbird har jag 3 st. olika mailkonton inkl. Gmail, vilket fungerar utmärkt.

Fungerar med POP/IMAP. Jag har inga problem med att ta med mig laptopen och läsa mail på emailkontot från min ISP på Thunderbird.

Jag kan då använda samma kontaktlista etc. för alla mailkontona. Det går att ha olika kontaktlistor också.

Använder det både på laptopen Windows XP och stationära Windows7

På laptopen har jag konfigurerat Thunderbird att lämna en kopia på mailservern.

Öpnnar jag mailen på stationära så dras alla mailen ner dit på separat disk (enkelt att ta backup då) och tömmer mailservern.

 

Att använda webbmail försöker jag undvika och jag gillar inte webbgränssnitten heller. Undviker att använda Gmail också faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda Thunderbird för det har jag använt både till XP och Vista. Men andra föredrar ju Windows Live Mail och så finns det ju de som inte vill använda något särskilt mejlprogram alls utan bara vill ha webbmejl.

 

-----------

Flyttar tråden från "Windows 7" till "Epostprogram".

 

Cecilia

Moderator

Tack för tipset Cecilia

Jag har (i går) installerat Thunderbird och så långt gick det bra

men nu..... :(

Skojade bara....

Där emot vet jag inte hur jag skall få in mina inställningar

från tidigare Outlook Express och Vista mail.

När jag försöker importera inställningar så kommer det upp några alternativ varav jag väljer Outlokk Express,

men sedan händer inget mer.

Likadant är det om jag väljer

Vista Mail, elle5 bara Outlook.

 

Har du (eller någon annan) någon aning

hur eller var jag hittar mina inställnigar och mail från Vista

 

Jag har kunnat importera mail från min backu av Express sedan

tidigare då jag hade problem med hårddisken i en annan tråd.

Jag kopierade då bara över alla mina mail till en mapp

och valde den mappen vid importerinen, men från Vista Mail

där jag hann att få en del mail går inte.

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att detta med importering av mejl har fortsatt i tråden //eforum.idg.se/topic/325707-vista-mail-var/ om det är någon som är intresserad av den diskussionen.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...