Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gforce 6500 och aha 2940u+ ? Oteknisk behöver hjälp...


cadsek

Rekommendera Poster

Hej Alla!

 

Jag har tagit mig vatten över huvudet och lovat en vän att se vart han kan köpa ett "HP-920 compaq Gforce 6500 graphic card" eftersom han är om möjligt värre än mig när det gäller datorer. Men jag hoppas jag valde rätt tråd iallafall.

 

Mitt problem är inte vilken butik, bor i Kanada så det kan vara bra att nämna ifallatt.

 

Jag hittar inte något HP-920 Gforce 6500 någonstans! Skrivare och andra namn dyker upp men inte mitt grafik kort. Jag är inte längre säker på om jag kan lita på min källa så jag tog reda på mer. Kortet MÅSTE även vara kompatibelt med ett visst controller card(kontroll kort?) av följande modell:

adaptec

aha 2940u+

assy 916506-01

(håller kortet i handen, tror detta är informationen som ska ges)

 

Men åter till grafik kortet. Kan jag ta bort någon av infon när jag söker för att få fram snarlikt kort? Eller ser ni redan nu vad som är fel?

 

Datorn i fråga är stationär. IBM(?) med windows xp home edition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men åter till grafik kortet. Kan jag ta bort någon av infon när jag söker för att få fram snarlikt kort? Eller ser ni redan nu vad som är fel?

 

Grafikkort är ju inte mitt ämne precis men det du ska söka efter är väl precis som rubriken GeForce 6500

ex. http://www.nvidia.com/page/geforce6200_pci

Sedan finns det väl några olika tillverkare som använder just det chipset, gigabyte exempelvis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Tack Mikael! Ska göra det.

 

Sedan finns det väl några olika tillverkare som använder just det chipset, gigabyte exempelvis...

 

Ok, är Nvidia också en av dessa tillverkare? Spelar det någon roll om jag köper kortet från Hewlett Pavillion eller från låt oss säga Gigabyte? Så länge det matchar med Adaptec's...Och vice versa.

 

Vad menas föresten med PCI? Mer simpelt förklarat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara exakt det grafikkortet? Det behövs ju bara att grafikkortet passar i datorns kontakt samt att nätagget orkar driva det.

 

PCI? Hur gammal är datorn? PCI är en kontakt i datorn till vilken man förr i tiden kunde ansluta grafikkort. Om man tar en titt på Prisjakt finns det idag 41 kort för den kontakten

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=351

bland annat några GeForce 6200...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet MÅSTE även vara kompatibelt med ett visst controller card(kontroll kort?) av följande modell:

adaptec

aha 2940u+

assy 916506-01

(håller kortet i handen, tror detta är informationen som ska ges)

Det jag kan få fram är att det är ett kontrollerkort för hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Tack Mikael! Ska göra det.

 

 

 

Ok, är Nvidia också en av dessa tillverkare? Spelar det någon roll om jag köper kortet från Hewlett Pavillion eller från låt oss säga Gigabyte? Så länge det matchar med Adaptec's...Och vice versa.

 

Vad menas föresten med PCI? Mer simpelt förklarat...

 

Nvidia tillverkar chipset. Man kan förenklat säga att de tillverkar själva kretsen.

Sedan finns det andra tillverkare som tar den kretsen och gör själva kretskortet, monterar på kylfläktar osv.. Gigabyte är en sådan.

HP & IBM, som är datortillverkare, kan kanske själva tillverka sådana grafikkort, med ex. krets från Nvidia, men de kan ju lika gärna sätta in ett kort som ex. Gigabyte gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...