Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Felvänd ATA-IDE-kabel

Rolf Tymark

Recommended Posts

Följande fel ska man egentligen inte - av mekaniska skäl - kunna begå, men jag har ändå, förmodligen som förste man i Sverige, lyckats med bedriften.

Efter att ha jobbat ett hundratal timmar med en dator skulle jag avslutningsvis, i ett mörkt rum och utan glasögon, klämma in en slavdisk (IDE-ATA). Jag lossade på masterdiskens kablar för att komma åt. Efteråt satte jag tillbaka dem och startade datorn. Den hittade inga hårddiskar.

Efter att ha hämtat en ficklampa såg jag att jag hade lyckats sticka in hårddiskkabeln felvänd! Det ska ju inte vara möjligt, det finns en spärr, men den var tydligen nernött: jag hade inte bultat in kabeln med hammare; den hade glidit in som en oljad ål.

När jag hade rättat till felet, märkte jag att datorn hade blivit seg som sirap.

Gripen av en höggradig panik lossade jag en stund på moderkortets CMOS-batteri, i hopp om att utradera en eventuell åverkan å detsamma, men det hjälpte inte.

Lyckligtvis hade jag några timmar tidigare, driven av en ängslig pessimism angående allt vad jag företar mig, gjort en Acronis-backup av hårddisken. Den började jag nu återställa.

Men jag oroades in i märgen och kärnan av att även Acronis-återställningen arbetade

med en snigels hastighet.

Jag inbillade mig att Acronis inte utnyttjar den Windows som finns på hårddisken utan agerar utifrån ett eget mini-operativsystem. Det verkar alltså som om kabelfelvändningen har förstört moderkortet?

Återställningen pågår fortfarande, men mina nerver är spända som fiolsträngar och jag skulle därför redan nu gärna vilja veta om någon har en åsikt om hur allvarligt mitt missgrepp var.

Räcker det med att nollställa BIOS eller måste jag köpa nytt moderkort?

Rolf Tymark

Jag tror mig se vari problemet ligger. Och det har i så fall inget med moderkortet att göra utan med byglingen av hårddiskarna. Sätt den snabbare hårddisken som Master och den långsammare som Slave. För jag förmodar att det är så att de jobbar utefter olika standarder och att det nu är den långsammare som är satt som Master. T ex att det nu är en ATA66-disk som Master och en ATA133 som Slave – de kommer då bägge att jobba enligt ATA66...

P.S. Moderkort av något senare årgång brukade kunna kompensera för förhållandet master/slave, så att bägge diskarna kunde jobba i sina respektive rätta hastigheter, men det är inget man bör lita på att det skulle fungera...

Varken hårddisk eller moderkort tar skada av en felvänd PATA-kabel. Tror liksom RN att det är byglingen som är fel.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...