Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar endast svart skärm


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Min dotter har en Fujitsu Amilo Pa 3553, två år i november 2010 :(

(datorn alltså, inte dottern!)

 

Den har i princip alltid varit litet lynning vid uppstart.

Ibland har man fått plockat ur batteriet och startat på nät för att nästa gång finna att allt startar som det ska.

 

Nu startar den inte alls. Eller den startar så pass att den lyder på Fn-kommando, ex. slå på den inbyggda webkameran.

Alltså INGET på skärmen. Har plockat ur minnen och hårddisk utan resultat. Har anslutit en extern skärm - ingen skillnad.

 

Har plockat ut batteriet (inuti datorn, många skruvar var det..)

 

Har googlat "amilo black screen" och kollat de tio första träffarna.

 

Uppskattar alla tips oerhört. Antingen för att få liv i den eller för att konstatera det ena eller andra orsaken.

 

Jo en sak till: tycker den blåser mycket varmluft trots att den knappast jobbar. (Har blåst rent damm/fanns inget damm)

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dotter har en Fujitsu Amilo Pa 3553, två år i november 2010 :(

(datorn alltså, inte dottern!)

 

Den har i princip alltid varit litet lynning vid uppstart.

Ibland har man fått plockat ur batteriet och startat på nät för att nästa gång finna att allt startar som det ska.

 

Nu startar den inte alls. Eller den startar så pass att den lyder på Fn-kommando, ex. slå på den inbyggda webkameran.

Alltså INGET på skärmen. Har plockat ur minnen och hårddisk utan resultat. Har anslutit en extern skärm - ingen skillnad.

 

Har plockat ut batteriet (inuti datorn, många skruvar var det..)

 

Har googlat "amilo black screen" och kollat de tio första träffarna.

 

Uppskattar alla tips oerhört. Antingen för att få liv i den eller för att konstatera det ena eller andra orsaken.

 

Jo en sak till: tycker den blåser mycket varmluft trots att den kanppast jobbar. (Har blåst rent damm/fanns inget damm)

 

Skulle tippa på "converter" kretsen som ger ström till lysrören (backlights)

 

Kontakta datorcentralen.com i deras mail så förklarar dem vad du kan göra och vad dem kan göra + prisinfo.

 

Mvh /Vinterpojken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att den ska fungera måste minnen och antagligen hårddisk vara på plats.

(jag har en dator där jag tog ur hårddisken, den startade inte alls)

Att ingenting kommer upp tyder på allvarligt fel. En tänkbar förklaring är spricka i moderkortet (jag har haft spricka själv på en bärbar).

Har du garanti kvar, lämna in den.

Har du inte garanti kvar, tar du den i riktning mot elektronikåtervinningen.

Ny dator, tja, börja med att kolla på blocket, http://www.blocket.se

Kan vara en billigare lösning än ny dator.

Nya med bäst omdömen under 7000:-

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s62087844

Och finns det plats så är en stationär datorer med 22" skärm både tåligare och billigare än bärbara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på "converter" kretsen som ger ström till lysrören (backlights)

 

Kontakta datorcentralen.com i deras mail så förklarar dem vad du kan göra och vad dem kan göra + prisinfo.

 

Mvh /Vinterpojken

Extern skärm fungerar inte heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extern skärm fungerar inte heller..

 

Med extern skärm på bärbara datorer kan vara lite bökigt att få igång ifall bärbaras skärm är paj.

 

saken är den att man måste aktivera porten ibland, igenom att trycka in Fn + F7. En gång eller ett par gånger.

Testa det, isåfall skärmen inte hoppar igång.. så känns det för mig att det kan vara grafikkortet som har blivit för varmt och gett upp.

 

Tror du att du kommer så långt som windows? Testa att starta datorn, och vänta ett ta tills du är säker på att inloggnings skärmen är igång och testa skriv in lösen och enter, så kanske du hör windows inloggningsljudet.

 

då vet du iallfall att det är något fel med grafikkortet eller den riktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med extern skärm på bärbara datorer kan vara lite bökigt att få igång ifall bärbaras skärm är paj.

 

saken är den att man måste aktivera porten ibland, igenom att trycka in Fn + F7. En gång eller ett par gånger.

Testa det, isåfall skärmen inte hoppar igång.. så känns det för mig att det kan vara grafikkortet som har blivit för varmt och gett upp.

 

Tror du att du kommer så långt som windows? Testa att starta datorn, och vänta ett ta tills du är säker på att inloggnings skärmen är igång och testa skriv in lösen och enter, så kanske du hör windows inloggningsljudet.

 

då vet du iallfall att det är något fel med grafikkortet eller den riktningen.

Tack men detta är redan testat

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att den ska fungera måste minnen och antagligen hårddisk vara på plats.

(jag har en dator där jag tog ur hårddisken, den startade inte alls)

Att ingenting kommer upp tyder på allvarligt fel. En tänkbar förklaring är spricka i moderkortet (jag har haft spricka själv på en bärbar).

Har du garanti kvar, lämna in den.

Har du inte garanti kvar, tar du den i riktning mot elektronikåtervinningen.

Ny dator, tja, börja med att kolla på blocket, http://www.blocket.se

Kan vara en billigare lösning än ny dator.

Nya med bäst omdömen under 7000:-

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s62087844

Och finns det plats så är en stationär datorer med 22" skärm både tåligare och billigare än bärbara.

 

En av de tio googleträffarna hade som "lösning" att banka på datorn. Spricka i moderkortet skulle ju kunna vara tänkbart. Dottern beskriver att hon håller på under en timmes tid att testa, prövar med & utan batteri osv.

Jag plockade ur disken, knackade lite lätt på delarna som är åtkomlig på undersidan, satte i disken och startade. Nu gick den igång igen.

Återstår att dels "tro" att det är moderkortet, och inte glapp någon annanstans, samt dels hoppas att det blir billigare byta kort än köpa en ny dator..

 

Tips på någon som lämnar fast pris på moderkort+byte?

Byta själv skulle också fungera men då behöver jag veta exakt vilka skruvar som ska lossas och vilka som ska sitta kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte hitta vilket moderkort det sitter i den, men ifall det går att få tag på ett likadant moderkort kostar det nog inte mer än 1500kr.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte hitta vilket moderkort det sitter i den, men ifall det går att få tag på ett likadant moderkort kostar det nog inte mer än 1500kr.

Låter ju bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera funderingar kring detta..

 

OM det nu är en spricka/lödning som orsakar detta - borde då inte datorn lägga av när man använder den, stänger locket, flyttar, knuffar till osv?

 

Och om man startar om datorn via operativet & extern mus (så att man inte rör datorn) så borde väl inte symtomen uppstå? Kan det vara ett fel som bara visar sig vid uppstarten?

Kanske lite mera åt "bad caps" kanske, som kan ge mycket märkliga fenomen?

Hur vanligt är det med "bad caps" på bärbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Wow vad tiden går fort!

Trodde att vi/jag kommit längre i denna tråd men så var inte fallet.

 

Fyller på med info från 2011-01-13:

Citat

Det kortet skulle kosta totalt (med frakt och moms) 2725:-

Europarts Nordic

 

Saken är den nu 2020 att jag tänkte se om jag kan decimera antalet datorer som ligger och tar plats.

Denna (ovanstående) dator är en av dem.

Den var för sin tid en hyfsad dator och då lite annorlunda eftersom den är vit.

Problemet är "bara" moderkortet och jag kan skänka bort den (mot fraktkostnad) om någon behöver tangentbordet eller skärmen som reservdel.

Tycker det är synd att slänga den som elektronikskrot vilket nog är där några av de andra datorerna kommer att hamna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Wow vad tiden går fort!

Trodde att vi/jag kommit längre i denna tråd men så var inte fallet.

 

Fyller på med info från 2011-01-13:

Europarts Nordic

 

Saken är den nu 2020 att jag tänkte se om jag kan decimera antalet datorer som ligger och tar plats.

Denna (ovanstående) dator är en av dem.

Den var för sin tid en hyfsad dator och då lite annorlunda eftersom den är vit.

Problemet är "bara" moderkortet och jag kan skänka bort den (mot fraktkostnad) om någon behöver tangentbordet eller skärmen som reservdel.

Tycker det är synd att slänga den som elektronikskrot vilket nog är där några av de andra datorerna kommer att hamna.

 

Jag köpte en PA3553 till både min särbo och mig själv i januari 2009. Olika processorer, den jag fick var aningen bättre, visserligen men i princip identiska datorer. Just att de var vita gjorde dem väldigt fina.

 

Vi behöll dem i 3 år innan vi sålde dem. Den ena köpte min brors flickvän och den andra köpte min bror. Knappt ett år senare ringde min brors flickvän mig och sa att datorn var "död". Hon hade låtit den stå på under kvällen för att uppdatera Windows Vista. Plötsligt var skärmen svart medan en av de blå lysdioderna på framsidan lyste. Inget hände när hon tryckte på strömbrytaren.

 

Vid lämpligt tillfälle kom hon med datorn till mig. Jag plockade isär den och kunde inte se att det fanns något problem med kylningen. Just denna modellen var extremt enkel att göra ren från damm. Undertill fanns en lucka som man skruvade loss med 6-7 skruv. Lyfte på luckan och under satt hela kylsystemet lättåtkomligt.

 

Efter kontakt med Fujitsu fick jag besked om att grafikkretsen är den svara komponenten i datorn. Byte av moderkort var enda lösningen. På nätet hittade jag information om att "baka" moderkortet i en ugn så skulle "felet" lösa sig. Jag kunde bara konstatera att det skulle kosta för mycket att laga den.

 

Min bror hörde av sig i våras förra året (2019). Han satt med datorn och surfade på nätet när den bara "dog". Även här fungerade inget mer än en av de blå lysdioderna på framsidan. Min bror var lite ledsen på mig att han köpt datorn av mig för 1200 kronor drygt 5 år tidigare och den inte höll längre än så.

 

Jag fick hem datorn, kollade hur den såg ut och det fanns inte mycket damm i kylsystemet. Sålunda ingen överhettning som orsak.

Jag testade om det gick att värma upp moderkortet med varmluftpistol för att på så sätt "baka" kortet. Ville inte lägga kortet i min ugn som jag använder till att laga mat i. Inget hjälpte så jag meddelade min bror att det var kört. 

Plockade ur hårddisken och satte den i hans stationära så han kunde komma åt allt som finns på den. 

Datorn fick gå till elektronikåtervinningen för jag såg inget värde i den.

 

Senare har jag sett på nätet att det finns många som haft denna modell och fått problemet att den bara "dör". Återigen kopplar jag det till Fujitsus support som informerade mig om att det finns en svaghet i grafikkretsen i datorn. 

 

Frågan är om någon finner användning för tangentbord eller skärm, med tanke på att modellen är 11 år gammal idag.

Kanske lika bra att gråta lite och sedan låta den gå till återvinning.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ja jag har under dagen förpassat två bärbara till återvinningen, ja eller i väntan på att jag ska åka.

En Acer och en HP.

En gammal MacBook Pro åker nog samma väg då även den verkar ha fel på moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...