Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätverket.


kezkek

Rekommendera Poster

Hej!

 

I flera månader har vi haft problem med vårt hemmanätverk här i huset. Jag kan komma in på min pappas dator, men han kan inte komma in på min dator. Det står bara "Jonas-Dator är inte tillgänglig, du kanske inte har behörighet till den här datorn. Åtkomst nekad"

 

Han kör XP och jag kör Windows 7. Vi är i samma arbetsgrupp och jag har provat utan brandvägg. Förut stod det att ett lösenord behövdes för att komma in på min dator.

 

Är det någon som vet vad som skulle kunna vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du gjort för inställningar under "Avancerade delningsinställningar" i Nätverk och delningscenter i din Win7 dator?

 

Testa att bocka i dessa:

- Aktivera nätverksidentifiering

- Aktivera fil- och skrivardelning

- Inaktivera lösenordsskyddad delning

 

post-340-0-32943100-1291557064_thumb.png

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan komma in på min pappas dator, men han kan inte komma in på min dator. Det står bara "Jonas-Dator är inte tillgänglig, du kanske inte har behörighet till den här datorn. Åtkomst nekad"

 

Han kör XP och jag kör Windows 7.

För att han ska kunna komma in på din dator, måste han ha ett inloggningskonto med lösenord på sin XP-dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att han ska kunna komma in på din dator, måste han ha ett inloggningskonto med lösenord på sin XP-dator.

 

Funkar inte ändå.

 

Thomas1: Allihop är ibockade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

Kolla upp enligt sidan

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030

 

För Windows 7 läs detta dokument från Microsoft först: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Jag fick det att funka genom att göra sådär. Men ska det behöva vara så? Kanske inte behövs om man gör det som står på länken du skickade? Får göra ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ska det behöva vara så?

Nej, det ska inte behövas. Jag har i alla fall inte så.

I XP datorn, som användaren har loggat in på med ett lösenordsskyddat konto, måste användaren ange Windows 7 kontots användarnamn och lösenord för att ha access till utdelade filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...