Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in TV med bärbar


Kunskap

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610091.

 

Vi har en COMHEM-Box och en Canal-Digitalbox kopplade i serie.

 

Just nu kan vi se på tv, t.ex. Voddler via datorn utan problem.

 

Om man skulle vilja spela in tv-program på datorn, t.ex. via Win 7 mediacenter, hur gör man då?

 

Är det möjligt?

 

Vad krävs i så fall?

 

Kan det bli smidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att spela in TV med denna:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=414736

 

Om du vill spela in TV med Win 7 mediacenter så måste du utrusta datorn med ett TV-kort. Eftersom du har en bärbar dator så får du välja någon typ av Usb anslutet Tv-kort. Tyvärr så klarar oftast dessa tv-kort endast att visa upp ej kodade kanaler. Med andra ord så kan du bara spela in gratiskanaler.

http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=11027

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns CI-interface till visa TV-kort, vill minnas att Hauppauge har kombinationer som ska fungera. Då krävs dock även en CA-modul för kodningen och kostnaden springer snabbt iväg.

samt lite oklart om det fungerar med DVB-C, bör kollas upp innan köp.

 

FireDTV är annars ofta omnämnt men de, och främst deras DVB-C kort verkar inte vara lätt att få tag på.

 

Med andra ord, du behöver en mottagare, ett CI-gränssnitt, en CA-modul och ett programkort. Kostnad kanske 2400 kr + kostnaden för programkortet.

 

Det om man vill ta emot den digitala TV-signalen och spela in den.

 

Alternativt skaffar man ett enkelt TV-kort med s-video in (det har nästan alla) och kopplar in till enda TV-boxen.

Jag har detta kort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=309081

Terratec Cinergy HTC USB XS HD och kan med detta ta emot fria marksända, fria kabelsända och öppna analoga kanaler. Samt s-video/komponent.

Fungerar mycket bra måste jag säga, ivartfall DVB-C mottagningen men, som sagt, enbart fria kanaler.

 

Men en sista brasklapp - MCE stöder enbart en mottagare åt gången, MCE stöder INTE DVB-C. Det vill säga du skulle i MCE få välja mellan att ta emot analoga kanaler eller de fria DVB-T (marksända).

Finns knep runt detta dock, det finns drivrutiner som lurar MCE att DVB-C är DVB-T, men officiellt finns inget stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man använder denna och spelar in på en dator? Kan man inte lika gärna köpa en inspelningsbar DVD? Vad är skillnaden?

Jag vet tyvärr ingenting om Hauppauge! HD PVR HAU-1256. Hittade den med hjälp av Google.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet tyvärr ingenting om Hauppauge! HD PVR HAU-1256. Hittade den med hjälp av Google.

 

Thomas

 

Ok, tack ändå.

 

Dock var tanken att jag skulle slippa köpa en dyr apparat till och använda datorn för att spela in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns CI-interface till visa TV-kort, vill minnas att Hauppauge har kombinationer som ska fungera. Då krävs dock även en CA-modul för kodningen och kostnaden springer snabbt iväg.

samt lite oklart om det fungerar med DVB-C, bör kollas upp innan köp.

 

FireDTV är annars ofta omnämnt men de, och främst deras DVB-C kort verkar inte vara lätt att få tag på.

 

Med andra ord, du behöver en mottagare, ett CI-gränssnitt, en CA-modul och ett programkort. Kostnad kanske 2400 kr + kostnaden för programkortet.

 

Det om man vill ta emot den digitala TV-signalen och spela in den.

 

Alternativt skaffar man ett enkelt TV-kort med s-video in (det har nästan alla) och kopplar in till enda TV-boxen.

Jag har detta kort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=309081

Terratec Cinergy HTC USB XS HD och kan med detta ta emot fria marksända, fria kabelsända och öppna analoga kanaler. Samt s-video/komponent.

Fungerar mycket bra måste jag säga, ivartfall DVB-C mottagningen men, som sagt, enbart fria kanaler.

 

Men en sista brasklapp - MCE stöder enbart en mottagare åt gången, MCE stöder INTE DVB-C. Det vill säga du skulle i MCE få välja mellan att ta emot analoga kanaler eller de fria DVB-T (marksända).

Finns knep runt detta dock, det finns drivrutiner som lurar MCE att DVB-C är DVB-T, men officiellt finns inget stöd.

 

Är verkligen inte hemma på alla tekniska termer men på Komplett rekommenderade de just det kortet du har.

 

Kan man spela in från Com Hem boxen (TV1000) och Canal Digital Boxen med denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen inte hemma på alla tekniska termer men på Komplett rekommenderade de just det kortet du har.

 

Kan man spela in från Com Hem boxen (TV1000) och Canal Digital Boxen med denna?

 

DVB-T = marksänt

DVB-C = kabel

CI-gränssnitt plats för CA-modul som i sin tur har plats för programkort. Dvs den del som sköter dekryptering av kodade kanaler. CA-modulen är specifik för den kryptering man har på signalen, det gäller att köpa rätt. CI-gränssnittet är universellt.

 

Terratec-kortet, ja man kan spela in den kanal som boxen som är ansluten är inställd på. Kvalitén den kan ta emot är s-video vilket inte är det bästa direkt idag.

 

Hauppage-boxen är bättre då, den kan ta emot komponent vilket kan bära HDTV men samma sak där, bara den kanal som den anslutna boxen är inställd på kan spelas in.

 

Vette tusan om det fungerar i MCE men i TV-kortens egna programvara fungerar det bra.

 

 

I mitt tycke är det en bättre investering och skaffa en PVR-box för att spela in med denna. Comhem har ivartfall en som fungerar bra.

 

Får jag fråga varför du både har en Comhem och en Canal Digital box?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ett tag sedan jag var inne i denna tråden.

 

Anledningen till att vi har både Comhem och Canal Digital är denna:

 

Först fanns det ingen kabeltv här. Vi skaffade därför Canal Digital för att kunna se Canal plus och fler TV-kanaler.

 

Sedan fick vi Com hem och bestämde oss då för att skaffa box för att kunna se TV1000 också. Tror det var för att de hade mer nordiska kanaler då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...