Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt Internet Telia ADSL


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

Mitt internet Telia ADSL 6-8 Mbit går segt jag kommer upp till 1-1,5 Mbit enl bredbandskollen.se.

Jag har chattat med Telias tekniker och dom hittar inget fel på linan utan säger att felet ligger hos mig.

Jag har bytt kabel inne i huset och har endast 1 telejack inkopplat jag har bytt splitter (telias rekommendation)och har provat med olika datorer på olika tider på dygnet men med samma resultat.

 

Mitt modem är ett D-Link DSL-3001 som nog är 6-8 år gammalt som jag har kopplat till en ganska ny NetGear router. Det skumma är att om jag drar sladden direkt från modemet till datorn så kommer jag oftast inte ut på nätet det kommer o går, men däremot om jag går via routern så funkar det alltid både med sladd o trådlöst. (ja jag har provat med att byta nätverkskablar)

 

Hur är tankarna hos er? har modemet gjort sitt?

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Telia som operatör, så ska du begära att få ditt modem utbytt mot ett nytt, detta som du nu tydligen har, är ju flera år gammalt, men jag känner inte igen det, vad jag vet så har Telia enbart använt Zyxel-modem sedan många år.

 

Fullt möjligt att ditt modem helt enkelt inte klarar dagens adsl 2 nivå.

 

Ta kontakt med dom igen, och be om att få ett nytt modem, och berätta vilket du har idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Telia delar inte vanligtvis ut modem gratis! Du kan alltid binda dig i typ 12 månader mot att du får ett modem! Telias tekniker ska utan problem se att du inte synkar upp i ADSL 2+ protokollet om det är det som är problemet. Du kan alltid begära ut en tekniker på plats men du måste vara beredd på att du kommer att faktureras om de hittar att problemet är i din utrustning!

 

// Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju göra olika tolkningar om vad som räknas som gratis eller inte, är modemet max ett år så skickar dom oftast ut ett nytt modem om ett problem uppstår, annars är det som du säger, mot att man knyter sig mot dom igen, så får man ett nytt modem hemskickat gratis, så fortfarande så betalar man ju inget, man bara lovar att vara kvar hos dom i minst ett år, alltså är modemet gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det skumma är att om jag drar sladden direkt från modemet till datorn så kommer jag oftast inte ut på nätet det kommer o går, men däremot om jag går via routern så funkar det alltid både med sladd o trådlöst.

Normalt när man byter den apparat som är ansluten till modemet behöver man antingen hålla modemet avstängt i 20 minuter eller släppa IP-adressen i den anslutna apparaten innan man kopplar bort den. Anledningen är att annars är utrustningen i telefonstationen ovillig att kommunicera med en ny apparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Det behöver inte vara du som har fel. Jag har Telia ADSL och vid ett tillfälle krånglade det rejält. Internet fungerade vissa dagar vissa inte. Bytte på deras inrådan modem, men felen kvarstod. Kom till slut i kontakt med en bra support som skickade en tekniker. Efter 2 dagar ringde telefonen och nu hade man lokaliserat ett kabelbrott vid telestationen och fixat detta. Hela tiden innan detta löste sig, hävdade Telia att dom inte hade några fel, att felet låg hos mig. Modemet fick dom tillbaka, mitt modem och router var det inget fel på. Detta pågick som sagt ovan, under ca 10 dagar, med ett fungerande internet vissa tider och ibland funkade det inte. Förklaringen som gavs, var att ett kabelbrottet som detta, kunde man inte se hos Telia, men det var lätt för dom att säga, att mina grejer inte funkade.

 

Mitt modem är från 2002 och routern från 2005, märket är ZyXel. Detta ovan hände i våras och fortfarande funkar både modem och router. Sverige är väl fantastiskt, för att inte tala om Telia som dömde ut mina grejor, fast felet låg hos dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svaren, jo mitt modem är ett D-Link DSL-3001 som jag fick av Telia när jag tecknade avtalet för ca 8 år sen kommer inte riktigt ihåg.

 

Mitt internet är stabilt det bryts nästa aldrig utan det går bara med för låg hastighet. Modemet, tror ni att ett sånt kan gå sönder på detta sätt dve funka men gå långsamt, typ en bil som bara kan köra på 1ans växel, sakta o säkert.

 

ADSL2? är det det jag har? hur vet man om modemet klarar ADSL2?

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Har du fått modemet av Telia, så borde det vara OK. Har du 6-8 borde hastigheten ligga i närheten av 8. Jag har också ADSL 6-8 och ligger strax över 7 vid mätnig hos brebandskollen. Däremot har jag inte ADSL2.

Du får stå på dig och prata med dom igen. Som tur är, har vi en Teliabutik där jag bor, alla har ju inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har precis "chatat" med dom o dom säger att Modemet skall klara 6-8Mbit men det är gammalt typ 8 år o dom rekomenderar att byta modem men det kostar förstås fanns en massa olika alt o bindningar mm mm. Dom vill sälja in Telia Smart istället. Jag tror i.o.f.s att dom ville avsluta "chatten" genom att putta över pucken på min planhalva. Jag har ju svårt att säga att modemet skall vara OK eftersom det är 8 år och inte längre supportas via D-Links hemsida.

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Byter du till Telia Smart får du väl ett speciellt modem som både ska vara till internet och telefon, jag kanske minns fel, men jag förlängde vårat ADSL 6-8, funderade på 12-24 men då blir det byte av modem och då kommer dom också med en massa förslag hit och dit och om just det där Smart du säger, men det vill vi inte ha, så då får det vara. Kanske en eventuell flytt, blir av och där finns i så falla bredband med fiber.

 

Kan du inte få låna och testa ett nytt modem? Dom har ju ZyXel -modem det var ju ett sådant jag provade i våras, som dom lånade ut, men som dom sedan fick tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Byter du till Telia smart så hyr du modemet av telia för typ 20kr i månaden! Det positiva med det är att du ansvarar inte för modemet och supporten kommer in bakvägen in i ditt modem och kan hjälpa dig vid fel!

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

MatteusDeGothia!

 

Även att jag haft Telia sedan 60-talet, så litar jag inte på dom. Efter vad som hände vårt ADSL i våras.

 

Vaje gång man är i kontakt med dom, ska dom pracka på en massa önödig smörja. Ta bara deras mailutskick, om att man får mobilt bredband gratis, när man har fast bredband. 29 kronor per dygn eller max 249 kronor i månaden. Man kan alltså ha det gratis, när man inte använder det och hur löser man mobilt bredband med 3-4 datorer i hemmet? Allt har ju en lösning, men den blir säkert inte billig.

 

Den där supporten via bakvägen, ger jag inte mycket för. Däremot den tekniker jag pratade med på telefon, när kabelbrottet var i våras, en väldigt trevlig tjej från, har glömt företaget som Telia anlitade, lämnade en suverän information om händelsen.

 

Det var relacom som fixade felet, med avbrottet på kabeln utanför telestationen.

 

http://www.relacom.com/sv/startpage/tjanster/1021/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för alla svar

Olle: Håller med dom ger gratis tjänster om man inte använder dom... ungefär gratis Taxi om du inte ringer :)

 

Matteus: Låter ju inte helt fel med att supporten kan komma in bakvägen, då har dom ju inget att skylla på längre.

 

Kollade igen och nu kan jag tydligen f köpa ett modem för 99 Kr (mot normalt 499) eftersom jag anlitar Telia med olika abonemang, tror att det inte var någon bindningstid, knatar nog upp till Telia butiken i morgon. Om det fortfarande inte funkar då så kanske Telia Smart är en bra genväg.

 

Hoppas på att det kommer fiber snart så man kan få allt i ett jack, billigare blir det oxå per månad.

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack för all hjälp, jag gjorde allt som stod i min makt, bytte kabel, kopplade ur alla andra jack i huset, bytte modem mm mm men inget hjälpte. Jag hade kontakt med Telia 4-5 ggr och till slut skickade dom en tekniker som kom idag.

 

Teknikern mätte upp hastigheten till, ja just det 1-1,5 MBit och kunde konstatera det jag redan visste att felet låg på Telias sida.....

 

Så nu fortsätter Telia att felsöka på sin sida. Jag klarar mig ändå internet funkar om än lite långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...