Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stängs av utan förvarning


valleftw

Rekommendera Poster

God kväll, jag heter Valle och har de senaste dagarna stött på ett fel jag ej riktigt varit med om förut.

Det är så att min dator, helt plötsligt, bryter och stängs av. Ingen blåskärm eller någonting visas utan det blir bara helt svart. Jag är inte helt säker på om det är i samband med att jag kör någon process eller anstränger en specific datordel men jag gör mitt bästa för att ta reda på detta och återkommer med mer information senare.

 

Jag har testat följande åtgärder:


  •  
  • Dammsugit datorn till fullo
  • Dubbelkollat glapp och kontakter
  • Skannat efter potentiella virus eller hot

Det jag tycker är konstigt och ej varit med om innan är att det inte visas blåskärm eller någon reaktion från Windows innan eller efter kraschen. I min oprofessionella hjärna får jag känslan av att det är något glapp i någon kontakt eller något problem med strömtilförseln.

Jag är medveten om att detta ej är information nog för att få problemet löst med er hjälp utan jag vill till att börja med ha tips och rekommendationer hur jag ska gå till väga nu. Hur hittar jag felet?

 

EDIT: Jag lirar en del spel och än sålänge så tror jag ärligt talat att den endast kraschat under en spelsession. Grafikkortet?! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har du kollat hur varm din cpu och grafikkort blir under påfrestningar?

 

För datorn kan stänga av sig själv för att skydda från överhettning.

 

Här har du två program som du kan kolla temperaturen på ditt grafikkort/processor:

 

http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

 

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

 

(Finns även andra Program som kan se Temperaturerna men dessa två tycker jag är pålitliga)

 

Sen när du har startat de båda så spelar du en stund och sen kollar vad max temperaturen är(du borde även kunna ställa in så att det loggas i en text fil så du kan se vad temperaturen var innan datorn stängs av).

 

Lycka Till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...