Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

åäö ersätts med ?


happyfejs

Rekommendera Poster

Jag blir tokig, alla mina åäö jag postar i formulär ersätts med ?. Har testat att printa ut datan som ska läggas till i databasen precis före den läggs till, där ser den bra ut.

 

Jag har bara kopierat mina filer och databaser från sidor jag gjort tidigare. Alltså allt har funkat perfekt tidigare. Nån som har någon idé om vad det kan vara för fel? Ska säga också att jag fått andra sidor att funka på samma server tidigare så det har ingenting med den att göra.

 

Så här ser min kod ut. Enkelt och bra!

include '../includes/db_settings.inc.php';
include '../includes/opendb.php';
$query = "UPDATE sannaPages SET body = '" . $_POST[data] . "' WHERE page = '".$_GET[page_id]."' LIMIT 1";
$result = mysql_query($query) or die("DATABASE QUERY ERROR" . mysql_error());
echo "uppdaterat";
include '../includes/closedb.php';

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för teckenkodning satt på sidan med formuläret ifrån vilket du postar datan?

 

Vilken teckenkodning har du satt på tabellen i databasen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iso-8859-1 resp. latin1_swedish_ci

Ja där verkar det väl vara rätt.

 

Du nämner att du kopierat filer, det har inte blivit något knas i teckenkodningen i flytten?

 

När visas de felaktiga tecknen, är det när du på en sida plockar ut dem och skriver ut till en webbsida igen? Hur ser den koden då ut samt vad är det för teckenkodning på den sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att teckenkodningen kan ändras när man kopierar filer?

 

Den visas knas redan i databasen, känns som nått är fel i scriptet som skriver till databasen.. :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sorry jag inte svarat, varit lite busy.

 

Men egentligen har jag inte några vidare idéer. Felet du beskriver har med teckenkodningsproblem att göra.

 

Som du redan sagt så har du testat att skriva ut datan för att se ifall det fungerar innan du trycker in den i databasen. Jag hade fortsatt felsöka därifrån, vad händer om du på samma sida plockar ut datan efter att du skrivit till databasen? Är det fel redan då?

 

Sedan får man fortsätta steg för steg tills man hittar var felet uppstår, sedan kommer nästa problem, med att laga felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag felsökt och kommit fram till att det inte är nått i koden som är fel, jag blir kelt knäpp. testade att bara kopiera ett adminsystem jag gjort som funkar in till den mappen som jag har de formulären som inte funkar, och ersatt precis allt med de nya filerna, testade tillochmed att ta bort de filerna som inte funkade för jag kopiera över de nya, de som funkade förut lägger fortfarande in i samma databas och allting MEN det funkar inte när de ligger i just den mappen? :S, kan en mapp göra så att det inte funkar, känns helskumt? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, försökte dock lägga upp de med ett annat mappnamn nu men hjälpte inte. Kan det ha nått med att göra att de filerna som funkar la jag upp på servern via pc, de jag lägger upp nu lägger jag upp via mac då jag precis bytt dator?

 

EDIT: å andra sidan tror jag att jag hade detta problemet med denna sajten redan före jag bytte till MAC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett par saker som påverkar teckenkodningen, vilken faktiskt kodning filen i sig själv har samt vad man anger i en meta-tagg att den skall presentera sig som.

 

Om man öppna filer och sparar dem i olika system så kan de automatiskt kodas om till en annan teckenkodning om man inte använder ett program där man själv har kontroll över det.

 

Nu är jag personligen ingen stjärna på att hantera teckenkodningen i filer och speciellt inte i Mac. Men i Windows kan du använda exempelvis Notepad++ det programmet har lättåtkomliga verktyg för encoding. Se till att spara om filerna i iso-8859-1 och ladda upp dem på nytt. Kontrollera även att meta-taggen är rätt: <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen hittat felet. Och felet låg i filen för att öppna databasen :S alltså denna koden

 

<?php

// Open database

$conn = mysql_connect($sql_host, $sql_user, $sql_pass) or die ('Error connecting to mysql');

mysql_select_db($sql_db);

?>

 

var samma kod men förmodligen nått fel på filen då..riktig skit alltså..

Men tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...