Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startade om sig helt plötsligt


constipation

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har haft min nya dator i 2 månader utan några som helst problem. Har byggt den själv med kompatibla delar:

 

AMD II X4 Phenom 955 @ Stock

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB

Corsair CMPSU-550VX 550W

XFX 5850 Black Edition @ Stock

Asus M4A87TD/USB3

Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

 

Idag startades datorn om direkt efter start (när jag började starta program som itunes/firefox etc.) helt plötsligt. det är första gången problemet har uppkommit, så jag gick in i loggboken och hittade följande.

Jag har googlat en del om 0x80000000000000 men har inte funnit något givande då andra har haft samma fel men vid andra omständigheter beroende på program etc. dessutom har deras info i loggboken skiljt sig väsentligt. undrar om man skulle kunna få hjälp.

 

Jag har kört chkdsk och system file check och skannat med avast. har inte hittat något fel.

 

Jag kör på windows 7 enterprise 64 bit

 

Loggnamn: System

Källa: EventLog

Datum: 2010-12-02 13:00:52

Händelse-ID: 6008

Aktivitetskategori:Ingen

Nivå: Fel

Nyckelord: Klassiskt

Användare: Saknas

Dator: NyaTurbo-Dator

Beskrivning:

Den senaste avstängningen av datorn vid 12:58:10 den ‎2010-‎12-‎02 skedde oväntat.

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="EventLog" />

<EventID Qualifiers="32768">6008</EventID>

<Level>2</Level>

<Task>0</Task>

<Keywords>0x80000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2010-12-02T12:00:52.000000000Z" />

<EventRecordID>200507</EventRecordID>

<Channel>System</Channel>

<Computer>NyaTurbo-Dator</Computer>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data>12:58:10</Data>

<Data>‎2010-‎12-‎02</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>253</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Binary>DA070C00040002000C003A000A005C02DA070C00040002000B003A000A005C02600900003C000000010000006009000000000000B00400000100000000000000</Binary>

</EventData>

</Event>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan ju pröva följande:

 

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Återkom med denna information.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan ju pröva följande:

 

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Återkom med denna information.

Mvh

Mats H

 

okej tack! jag har ändrat nu, ska bara vänta tills problemet uppstår igen, vet inte när det händer igen, kanske om en lång tid eller kanske aldrig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

du kan ju pröva följande:

 

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Återkom med denna information.

Mvh

Mats H

 

Hej igen

 

Datorn startades om igen igår kväll... trots att jag ändrat inställning till att den inte ska göra det när nåt sånt händer, att det istället blir blåskärm. Det som hände var att jag ska skulle flytta ut mina högtalare till vardagsrummet och jag TROR att jag råkade stöta till chassit/datorn och därmed slocknade skärmen (gick till viloläge) och några sekunder senare startades den om! Ingen blåskärm! om jag kollar i loggboken så står det följande:

 

Loggnamn: System

Källa: EventLog

Datum: 2010-12-11 19:55:14

Händelse-ID: 6008

Aktivitetskategori:Ingen

Nivå: Fel

Nyckelord: Klassiskt

Användare: Saknas

Dator: NyaTurbo-Dator

Beskrivning:

Den senaste avstängningen av datorn vid 19:54:12 den ‎2010-‎12-‎11 skedde oväntat.

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">'>http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="EventLog" />

<EventID Qualifiers="32768">6008</EventID>

<Level>2</Level>

<Task>0</Task>

<Keywords>0x80000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2010-12-11T18:55:14.000000000Z" />

<EventRecordID>228118</EventRecordID>

<Channel>System</Channel>

<Computer>NyaTurbo-Dator</Computer>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data>19:54:12</Data>

<Data>‎2010-‎12-‎11</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>9370</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Binary>DA070C0006000B00130036000C000901DA070C0006000B00120036000C000901600900003C000000010000006009000000000000B00400000100000000000000</Binary>

</EventData>

</Event>

 

 

I samma logg står det i kategorin kernel-power ett "kritiskt" meddelande strax efter den övanför:

 

Loggnamn: System

Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power

Datum: 2010-12-11 19:55:08

Händelse-ID: 41

Aktivitetskategori:(63)

Nivå: Kritisk

Nyckelord: (2)

Användare: SYSTEM

Dator: NyaTurbo-Dator

Beskrivning:

Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />

<EventID>41</EventID>

<Version>2</Version>

<Level>1</Level>

<Task>63</Task>

<Opcode>0</Opcode>

<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2010-12-11T18:55:08.215620500Z" />

<EventRecordID>228122</EventRecordID>

<Correlation />

<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />

<Channel>System</Channel>

<Computer>NyaTurbo-Dator</Computer>

<Security UserID="S-1-5-18" />

</System>

<EventData>

<Data Name="BugcheckCode">0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>

<Data Name="SleepInProgress">false</Data>

<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>

</EventData>

</Event>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är allt ordentligt fastskruvat inne i chassit?

 

Utdragen ur loggboken meddelar bara att datorn stängdes av oväntat samt har startats efter en oväntad avstängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa tryck till ditt grafikort, skruva åt alla skruvarna i datorn lite extra tryck till lite lätt på alla komponenter så de sitter bra. kolla så temperaturerna är normala,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa tryck till ditt grafikort, skruva åt alla skruvarna i datorn lite extra tryck till lite lätt på alla komponenter så de sitter bra. kolla så temperaturerna är normala,

 

Hej Cecilia och Lordkiller!

 

Jag har en tendens att kontrollera sådant, är lite tvångstanke-aktig av mig. Men jag kan ändå inte säga att jag är helt säker på att allt sitter åt ordentligt!

 

Temperaturen kan mycket möjligt vara ett problem! Jag har dels inte dragit kablarna så som man bör göra, de blockerar frontfläkten betydligt, dels är min stockfläkt till amd 955 väldigt usel och snurrar alldeles för långsamt. Jag har planerat att inom 2 veckor köpa hyper 212 och sedan fixa till kablarna ordentligt. Det bör förändra temperaturerna på både CPU och grafikkortet. Men jag har kollat på temperaturerna vid spelande och då gäller mellan 70-85 grader på grafikkortet samt 50-60 grader på CPU. Men slocknandet/omstartningen sker inte vid spelande. Första tillfället vid start av OS och andra tillfället när jag skulle flytta mina högtalare och möjligen kom åt datorn.

 

Moderkortets vänstra sida nuddar mina I/O paneler (hålen täcks av metallskivor) som finns tillgänliga för PCI-expresskort. Men själva ytan på moderkortet rör inte det.

SE BILD

Vet inte om det kan påverka, jag vet att moderkortet inte ska nudda chassit, men det kanske gäller själva ytan på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva kanten på moderkortet ska väl inte vara ledande, men om något med metall kommer åt täckplåtarna för hålen då kan det ju tänkas bli stötar. Du kan ju ta bort täckplåtarna om du tror att det är ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
constipation

jag har kollat runt lite i andra forum och de har sagt att det inte ska vara något problem, som du säger är det bara ytan på moderkortet som är ledande. idag startades datorn om igen. detta sker nästan bara när jag startar datorn... den startar om direkt och sen är det okej.

 

men jag ska följa era råd och skruva om allting,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ytan på moderkortet eller kretskortet är inte ledande. Dom ledarbanor för jord, spänning och signaler som finns på ytan av kretskortet är ledande, men dessa är lackade - fast dom är känsliga för repor om något kommer åt.

 

Komponentben, kontaktpunkter, lödpunkter och övriga öppna ej lackade kontaktytor på kretskortet är ledande. Men inte laminanet i sig.

 

Ett mönsterkort är uppbyggt av flera lager, med ledarbanor inuti varje lager förbundna med elektriska "vior" mellan lagren. Ibland så kan ett innerlager med jordledare eller spänningsledare ligga väldigt nära kanten på mönsterkortert och vid delningen av laminaten under tillverkningsprocessen, så kan dessa ledarlager synas och ligga helt öppen från sidan. Det beror på dom lägre konstruktions och tillverkningskraven för produkter inom konsumtionsindustrin, som använder andra toleranser.

 

Det är därför viktigt att inte kanten heller på ett kretskort kommer i kontakt med metall.

 

Fotnot. Mönsterkortet blir ett kretskort när komponenterna eller "kretsarna" monterats och lötts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Ytan på moderkortet eller kretskortet är inte ledande. Dom ledarbanor för jord, spänning och signaler som finns på ytan av kretskortet är ledande, men dessa är lackade - fast dom är känsliga för repor om något kommer åt.

 

Komponentben, kontaktpunkter, lödpunkter och övriga öppna ej lackade kontaktytor på kretskortet är ledande. Men inte laminanet i sig.

 

Ett mönsterkort är uppbyggt av flera lager, med ledarbanor inuti varje lager förbundna med elektriska "vior" mellan lagren. Ibland så kan ett innerlager med jordledare eller spänningsledare ligga väldigt nära kanten på mönsterkortert och vid delningen av laminaten under tillverkningsprocessen, så kan dessa ledarlager synas och ligga helt öppen från sidan. Det beror på dom lägre konstruktions och tillverkningskraven för produkter inom konsumtionsindustrin, som använder andra toleranser.

 

Det är därför viktigt att inte kanten heller på ett kretskort kommer i kontakt med metall.

 

Fotnot. Mönsterkortet blir ett kretskort när komponenterna eller "kretsarna" monterats och lötts.

 

 

jaha, så om jag förstår dig rätt så kan moderkortets KANT inte heller nudda mina täckplåtar... helvete det skulle nog stämma, datorn startar om sig varje gång jag skakar till eller stampar lätt i närheten, mha. väldigt känslig just nu. hur ska jag lösa problemet, bara ta bort täckplåtarna? det lämnar några millimeter i mellanrum. om du kollar min bild jag infogade ovan så förstår du va jag menar!

 

gör det något om täckplåtarna inte hindrar t.ex. damm från att komma in från bakvägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ta bort täckplåtarna, det blir inga problem av detta.

Vill du absolut ha det stängt därbak för att inte störa luftgenomströmning etc. så kan du väl hitta på nån lösning utifrån och täcka för, tejpa igen dom eller nåt.

 

Du skall inte ha något av metall som kommer i kontakt med kortet, annat än på dom ställen där det är avsett för detta, tex. skruvhål, monteringshål.

 

Nu kan det iof. vara annat som ställer till det för dig, ex. kallödning, ledarbrott på ett kretskort/kabel/kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Ta bort täckplåtarna, det blir inga problem av detta.

Vill du absolut ha det stängt därbak för att inte störa luftgenomströmning etc. så kan du väl hitta på nån lösning utifrån och täcka för, tejpa igen dom eller nåt.

 

Du skall inte ha något av metall som kommer i kontakt med kortet, annat än på dom ställen där det är avsett för detta, tex. skruvhål, monteringshål.

 

Nu kan det iof. vara annat som ställer till det för dig, ex. kallödning, ledarbrott på ett kretskort/kabel/kontakt.

 

ah ok, kan man kanske tejpa med sån svart eltejp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Börja med att ta bort täckplåtarna och testa hur saker och ting fungerar först.

Täcka igen dom där hålen kan du göra sen, om du tycker det är nödvändigt.

Som ett exempel så har mina täckplåtar fullt med rektangulära hål - dvs. dom är inte täta, men så har jag ett annat chassi också.

 

Som jag skrev tidigare, så behöver ju inte det vara detta med täckplåtarna som är ditt problem heller.

 

Mvh

 

[Edit] Dra ur strömkabeln när du håller på och tänk på ESD-skyddet. När du ändå är inne i datorn och rotar, ta och lyft upp burken (med avtagen kåpa eller sidopanel) och skaka hela burken och lyssna efter nåt löst tex. en lös skruv eller nåt. Sådant kan ju ställa till det om en sådan kortsluter. Gå igenom alla kontakterna och lossa dessa - en åt gången - sätt därefter direkt tillbaks den och gå vidare med nästa osv. Så det inte är något glappt nånstans.Var noga med att se hur dessa sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Börja med att ta bort täckplåtarna och testa hur saker och ting fungerar först.

Täcka igen dom där hålen kan du göra sen, om du tycker det är nödvändigt.

Som ett exempel så har mina täckplåtar fullt med rektangulära hål - dvs. dom är inte täta, men så har jag ett annat chassi också.

 

Som jag skrev tidigare, så behöver ju inte det vara detta med täckplåtarna som är ditt problem heller.

 

Mvh

 

[Edit] Dra ur strömkabeln när du håller på och tänk på ESD-skyddet. När du ändå är inne i datorn och rotar, ta och lyft upp burken (med avtagen kåpa eller sidopanel) och skaka hela burken och lyssna efter nåt löst tex. en lös skruv eller nåt. Sådant kan ju ställa till det om en sådan kortsluter. Gå igenom alla kontakterna och lossa dessa - en åt gången - sätt därefter direkt tillbaks den och gå vidare med nästa osv. Så det inte är något glappt nånstans.Var noga med att se hur dessa sitter.

 

ok det ska jag göra!

värt att notera är att för 2 minuter sedan när datorn slocknade igen så gjorde den det när jag skulle byta hörlurskabel på frontpanelen. grejen är att jag inte skakade eller var oförsiktig och jag drog inte ens ut kabeln förrän den slocknade. det var som att jag endast höll handen nära E-sata/hörlur/USB (alla frontpanelsuttag som sitter nära varandra) för att få den att slockna. kan det vara nåt statiskt som försiggår? alltså nån laddning som laddas ur in i dem här frontpanelsuttagen o får datorn att slockna?

 

EDIT: är 100% säker på vad som är felet. jag fick datorn att slockna igen. jag bytte påse till papperskorgen o tänkte att datorn borde slockna om jag höll handen vid frontpanelen nu när jag håller i något "statiskt(?)"; och så skedde det. datorn startade om. det när jag e "laddad" eller va man ska säga och sedan rör vid frontpanelen... då startas datorn om. där vid E-SATA/USB uttagen etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det där verkar skumt.

 

Är datorn kopplad till ett jordat vägguttag?

Är den inte det kan det vara spänning i schassit på faktiskt 110V (inte farligt alls, svag strömstyrka) men man kan känna att det "pirrar" till i fingrarna när man tar i metallschassit och strömkabeln är isatt, även om datorn är avslagen. Normalt inga problem med detta - men datorn är ojordad och även den interna jorden i elektroniken kan få konstiga "jord-potentialer" som inte konstruktörerna av moderkortet tänkt sig. Det brukar normalt inte vara ett problem som sagt.

 

Är datorn jordad så fungerar ESD nu helt annorlunda - då är du uppladdad med statisk elektricitet och laddas då ur via det jordade schassit och i värsta fall genom elektroniken därinne. Statisk elektricitet tar sig igenom öppningarna - inte bara via en ledare.

Men trots detta är det bättre att datorn är kopplad till ett jordat uttag.

 

Det är helt klart fullt möjligt att statiska urladdningar kan kan ställa till med mycket oreda - framför allt skador men även oönskade händelser/omställningar i elekroniken.

 

Men du har ju tidigare beskrivit att datorn startat om när du "stampat i golvet" och vi kan ju hoppas att du ändå har ett elektriskt fel orsakat av kontaktproblem och att detta kan vara en slump att det hände just när du var i närheten.

 

Esd-skadorna däremot, blir betydligt svårare att fastställa och komma tillrätta med, annat än byte av delar av hårdvaran, troligen moderkortet eftersom ljudkontakter, eSATA, USB etc. är kopplade till det.

 

Men inget går ju att utesluta - speciellt inte skador orsakade av Statisk urladdning - men fortfarande så tycker jag att du skall göra som jag föreslog i mitt förra inlägg, kontrollera även att grafikkortet är korrekt monterat/nedtryckt och sitter rakt i buss-kontakten på moderkortet - det räcker inte med att kolla att det är fastskruvat. Du kanske måste lossa på skruven t.o.m.

Detta för att utesluta dessa som felskällor.

Och så håller vi tummarna för att det ändå är något enkelt fel. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

okej! jag funderar, utöver det du sagt, på att dra ut E-SATA och de onödiga uttagen från moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du bytte moderkortet när du byggde datorn?

Isåfall har du väl kontrollerat att distanserna som sitter mellan schassit och moderkortets monteringshål stämmer med hålbilden på moderkortet, så inte nån gammal distans sitter kvar i schassit på en position där den går emot undersidan på moderkortet, på ett ställe där den kan orsaka kortslutning genom att skada en lackad ledare eller komma åt en lödpunkt etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

constipation

Du bytte moderkortet när du byggde datorn?

Isåfall har du väl kontrollerat att distanserna som sitter mellan schassit och moderkortets monteringshål stämmer med hålbilden på moderkortet, så inte nån gammal distans sitter kvar i schassit på en position där den går emot undersidan på moderkortet, på ett ställe där den kan orsaka kortslutning genom att skada en lackad ledare eller komma åt en lödpunkt etc.

 

 

nej det är jag helt säker på att det inte gör.

 

min far visade överspänningsskydd? skulle det kunna vara en lösning, förutsatt att ditt tidigare råd med att kontrollera alla komponenter o sladdar etc inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du inte kollat det där ännu? Tar väl hela 20min...;)

 

Ja överspänningsskydd skulle kunna hjälpa mot - spikar eller transienter på nätspänningen om ni tror att ni har problem med nätspänningen, åska etc.

Det hjälper inte mot Statisk elektricitet dock - eftersom den kommer från andra hållet, från personer i omgivningen oftast.

 

Men att börja titta på andra lösningar innan man kontrollerat det grundläggande är fel väg att gå.

 

Appropå dom där täckplåtarna, så vill du inte ha en kletig eltejp på scassit därbak (blir kliss kvar när man tagit bort den) i såfall om du inte redan tagit bort dom där täckplåtarna, så sätt en liten bit eltejp från insidan direkt på täckplåten, där kortet tar i (du måste väl först ta bort plåten). Då har du eliminerat den felkällan helt.

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...