Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RBN Encryptor virus


AndyOstraGbg

Rekommendera Poster

Hej! Min dator har blivit "kidnappad". Direkt under uppbootningen så hänger den sig och så kommer det upp ett meddelande där det står att datorn är kapad och att man ska gå in på www.safe-data.ru för att betala pengar för att erhålla en kod som löser problemet. Jag kommer alltså inte ens in i datorn så att jag kan plocka bort skiten då den låser sig under boot:en. Någon som kan/vet? Jag kör XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste om det där för några dagar sedan efter ett tips av Zipp. Jag ska fråga Zipp om han kommer ihåg vilken sida det var samt leta själv, men det kan ju ta några timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! På min dator slutar tangentbordet att fungera i samband med att "felmmeddelandet" kommer upp så jag kan inte skriva in någon kod, så jag laddar ner Kaspersky ifrån jobbdatorn och så testar jag mjukvaran ikväll när jag kommer hem. Återkommer med "resultat" imorgon....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tangentbordet inte fungerar kan bero på att du har ett USB-anslutet tangentbord och att det inte är aktiverat i BIOS. BIOS-inställningen brukar heta "USB Legacy" och ska vara "Enable".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-Legacy fixade tangentbordet men varken lösenord eller Kaspersky Rescue löste problemet. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med Hiren's Boot CD som de två sista kommentarerna handlar om.

 

Om du har en installationsskiva för Windows finns ju möjligheten att först rädda viktiga filer och sedan installera om Windows mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES!!! Nu fungerar allt igen. Jag satte i en gammal disk som hade ett OS installerat, sedan boot:ade ifrån denna disk och så tvättade jag de "ordinarie" diskarna i datorn med Kaspersky Virus Removal Tool 2010. Sen plockade jag bort gammeldisken och försökte boot:a ifrån den som varit infekterad och det gick hur bra som helst. Det har varit några svettiga dagar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra att du fick igång datorn igen! :thumbsup:

 

Det kan ju vara bra med en kontroll av om där finns något annat olämpligt kvar i datorn, det kom väl in flera skadliga filer samtidigt skulle jag tro. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

 

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, efter att jag fått igång datorn så bussade jag Kaspersky på alla tre hårddiskarna, 1999 "dåliga" filer hittades och förintades :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...